|
|
|
|---|---|
jimpo |
har en bmw m3-95 från usa, klenare än den svenska m3 pga av avgaskraven vad ska jag byta ut??katalysatorn? |
|
Lär nog vara mer som du måste byta ut för att få lika mycke effekt som i europa versionen... /Johan [CUL8ER] |
|
jimpo |
som vadå? |
|
Det är en helt annan motor. Inget som är lika. |
|
|
Klippt lite från en sida: Virtual Bob: The difference is that their M3 is not the same as our M3. U.S. M3 carries engine from 328i, with extra boring to make it 3.0 liter (or 3.2, whatever). Their M3 has geniune racing-derived, hand-made I6. If I recall, that expensive I6 cannot stand U.S.' high-sulfur content gasoline or something, leading BMW to make a "special" M3 just for the U.S. market (no magical 100bhp/liter, etc) Andrew Seward: The primary difference between the Euro-spec BMW M3 and the U.S. spec M3 lies in the more sophisticated cylinder head, intake and accompanying engine management, which allows the the Euro version to make approximately 80 extra horsepower over the U.S. version. I believe there are also some differences in suspension (spring rates/shock valving) and transmission choices. The E36 model 1995 M3 was a 3.0 liter. This was bumped up to 3.2 liter displacement in either late 1996 or early 1997 ... Som du ser krävs det omfattande ombyggnader av din bil för att den ska bli en "EURO" Mvh //Wille |
|
jimpo |
jag maila till bmw i solna dom sa att det var annorlunda avgassystem som skillde bara pga av avgasbestämmelserna i usa däremed lägre effekt??? |
|
Då det sitter en annan motor i bilen så är det ju inte "bara" avgassystemet som är annorlunda. Att ett avgassystem skulle bromsa 46 Hp låter lite mycket va?? Mvh |
|
jimpo |
ja det är ju sant får forska vidare |
|
Som sagt var så är USA M3:an i stort sett en uppborrad 328 med ett STORT M-paket. Har du köpt den i Sverige? Vad sa säljaren? /T.P. |
|
jimpo |
jag har köpt den i swe och säljaren sa att det var lite mindre pulver iden: |
|
Motorn är det inte mycket du kan göra åt, förrutom att byta till Open air filter, och kanske annat avgas, där kan du väl plocka ut en 15 hästar till kanske. Vad det gäller utrustning & chassie så ska det inte skilja något på US & Euro modellerna förrutom att US modellen hade lite mjukare fjädring. Får man fråga var du köpte bilen? /Klas |
|
jimpo |
hej jag köpte den i stockholm,är det svårt att byta till openair filter?? |
jimpo |
hej jag har hört att dom är ganska lätta att trimma den motorn som sitter i??? |
|
Öppet luftfilter är inte svårt att byta ut...men rekomenderas inte på grund av att motorn kan suga i sig smuts lättare. Sätt ett sportfilter i den befintliga luftburken. Lättrimmade...vet ej, men det borde ju gå att chippa den. /Klas |
|
|
Om säljaren har sagt att det är samma motor som i EU M3 fast med lite mindre effekt så kan du häva köpet (om du vill). /T.P. |
|
|
Blocket är faktiskt samma på Euro och US motorn. Kollar ni på lite bilder så ser ni det. Det är insug och toppen som är modifierande M52 delar. Så egentligen är det mer en nertrimmad S50 än en nertrimmad M52. Men det billigaste du kan göra är nog att helt enkelt byta till en S52Euro. Det finns rätt billiga motorer idag. /Per |
|
jimpo |
jag är nöjd med bilen ändå fullutrustad till bra pris |
jimpo |
s50 m52 vad är det för skillnad |
|
Se ovan! Olika toppar, kammar, individuella gas spjäll på Euro versionen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.