|
|
|
|---|---|
|
Hej jag är intersserad av förslag på chassimodefieringar som ger lägre bil. (nu är min bil iofs väldigt låg sänkt 10-11 cm.) Hur löser man problemen med hjulvinklarna bak. Man kan ju kapa & vinklom om dem men finns det något annat sätt som funkar dock ej justerbara bussningar det är för dyrt & ger inte tillräcklig justermån. Stötdämpare någon som vet std dämpare för någon annan märke moell som har en lagom hård avstämming det spelar ju ingen roll om de är för korta & smala fram det finns ju distanser. Samma fråga som ovan men gällande fjädrar. Krängningshämmare någon som vet vilka dimentioner som finns .. Vad för bussningar bör man välja nya orginal,Powerflex Eller plast(teflon). Tanken med bygget är en bil som ser ut som orginal även när man tittar in i cupén men är både snabb, har bra väghållnig & bromsar. En sleeper alltså. Den ska även klar en flygade bes utan problem & gå igenom hos asb utan 4 veckors extra jobb. mvh Michael | |
|
Jag måste bara fråga om du inte tar i liiite när du säger att den är sänkt 11 cm? När min E30 var som lägst hade jag sänkt den 8 cm (60mm fjädror + kapade) och då var den verkligen låg. Vad har du för markfrigång under tröskeln där framme och är den överhuvudtaget körbar? mvh ///Jonas BMW Club Finland #2046 Länk |
|
|
Jag har gjort en mätning vid taket där det står i handboken att min bil ska bara 141 cm hög nu är den på samma ställe 130cm hög. Den är fullt körbar om man inte testar allt för höga vägbulor då tar avgassystemt i. Det är 5cm markfrigång mellan mittljudämparen & marken. Frigången mellan tråget & marken är 10cm. Hade en spoiler förut fram med det var endast 5cm frigång då. Måste köra upp på träklossar för att få under domkraften. Mvh Michael |
|
|
Ska testa vad jag har för frigång under tröskeln, vad hade du. Den står på pallbockar just nu, ska ändå hem & hissa ner den. Mvh Michael |
|
|
Ang krängningshämmare finns det kraftigare att köpa. Om man (liksom jag) inte gillar att betala multum för en sådan sak kan man ju tillverka själv... Såg en kille som körde på knutstorp i somras med en e21:a. Han körde på ställ i varenda kurva men det gick fort och kontrollerat. I vilket fall så hade han svetsat ihop två stycken orginal krängningshämmare och modifierat infästningarna så att de gick att fästa i ramen. Bilen blev "mycket" styvare enl. honom. Nackdelen var att det var nästan ruggigt lätt att få bilen att släppa ut baken. Kanske blir i princip omöjligt att köra i vinterväglag???? "To say no to BMW, is to say no to life." |
|
|
Det blir väl så att bilen överstyr ifall man har för kraftig krängare bak. Hörde någon som körde bmwcup han körde utan bak. Men fram ska jag nog modifiera min så de blir justerbar. Mvh Michael |
|
|
har för mig att JMB "gänget" kör utan hämmre bak fram tror jag de kör med en från 320 Touring. vet ej om de ändrat detta men men... mycket handlar nog om avstämmningen mellan fjädrar, dämpare och hämmare (m.m...) tror inte det är nån höjdare att plocka av hämmaren bak på sin "standard" E30 och tro man är lite "tuff" som Cup åkarna=) /Fredrik Larsson BMWCS syd #4131 "BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an" Länk |
|
|
Nä man får nog bita i det sura äpplet & testa sig fram. Har man som jag tunn plånbok får man prova sig fram med std komponenter från kraftigare modeller eller andra märken som snälla kompisar får modefiera så de passar. Mvh MichaelB |
|
|
Du har helt rätt Fredrik! Vi i JMBRacing åker med en icke ställbar 320-hämmare fram, och det går ju hyggligt fort iaf ;) Precis som du skriver så handlar det om BALANS (och R-däck!). Jens: Om du menar Micke från Vargön (silvergrå E21) så har han inte svetsat ihop dem ens, utan tillverkat 4 hållare i nylon, och sen med dessa bultat fast ytterligare en hämmare i originalhämmaren. Mao inga mods på infästningarna alls och lätt att ta väck om man inte vill ha det till vardags. Smart som tusan! Annars finns ju Verrerra... Kom på en grej till: En del av bilarna i BMW-cup är byggda enl fyndbörsen-cup reglementet, och de får inte ha diff. Då kan det vara en fördel att ha en mjukare bakvagn för att få fäste... |
|
|
boooze tyckte min bil var så toksänkt . rikard vad har du för markfrigång på din.. Mvh Michael |
|
|
Där ser man! Iaf. så var han ensam värd ett besök vid kuntstorp den gången. Förrutom att se UR-quattro spännbögen bli dragen av en BMW. (kommer inte ihåg vilken) JaJa... Man sparar ju ett par kilo genom att inte ha hämmare också förresten. "To say no to BMW, is to say no to life." |
|
|
MichaelB: Vet inte hur mycket den är sänkt, men det är en bit! Snast öppnar hemsidan igen och då kan du uppskatta själv hur mycket det är. Glöm bara inte att du ändrar chassiegeometrin rejält när du sänker bilen 10 cm!! Har du kollat vad som händer med länkarmarnas lutning, camber gain/loss, bumpsteer, rollcentra mm innan du sänkte? Kan inte sägas tillräckligt många gånger: Sänkning är inte automatiskt lika med bra väghållning. Jens: Då skulle du ha sett Mickes släpp över NGK på Augustiträffen :D |
|
|
Så tokig är den inte å köra, balansen tycker jag med min ringa erfarenhet är rätt hyfsad går å ligga å styra den med gasen. Klart genometrin ändras. Dock inga problem med bumpsteer. Tygdpunken är ju rätt mycke lägre nu så den kränger inte som ett höghus. Dock problem med camber bak ca 4-5 grader. Hur ändrar man camber fram kanske dags att fixa engna toppjusteringar för ändrig av camber & caster. Mvh Michael |
|
|
Vad för bussningar bör man välja nya orginal,Powerflex Eller plast(teflon). Mvh Michael |
|
|
Plast är givetvis bäst, men låter väldigt mycket. Superflex är nog lika tysta som original fast styvare. Rätta mig om jag har fel här! Du behöver säkerligen mer camber fram! Det gör i princip alla bilar ;) |
|
| Rikard: Stressa inte webmastern :) | |
|
Till boooze har varit ute & mätt på bilen då jag tog ner den från pallbockarna. Frigången under tröskeln där frammen under skarven där framskärm & dörr möts var den 11cm till marken. Under oljetråget var det 7,5 cm. Mvh Michael |
|
|
Nja mera camber fram jag har i dagsläget 3 grader fram tror inte jag behöver mera med gatdäck ;) Mvh Michael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.