|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Janne. Du som gillar sugmotorer borde prova en Honda S2000 (för motorns skull). Där har vi state of the art teknologi (120hk/l)som slår BMW på fingrarna så det sjunger om det. Dessutom verkar dom hålla ihop. Jag vet inte om du såg mitt inlägg tidigare, men jag försöker igen: "Varför är turbo bara ett alternativ på Dieslar och inte på Ottomotorer? " Du behöver inte svara om du inte vill ;-) |
|
|
Tja du NikeC....Jag har inte bara haft BMW bilar,men i slutet på 80-talet snubblade jag in på BMW spåret och jag kan väl säga att jag fastnade rejält.....:) Bedömning av andra bilar!!! Jag läser en hel del om div bilar o har även kört x-antal övriga vagnar...och jag hävdar då fortfarande(med en dåres envishet) att BMW har det rätta konceptet som dem flesta försöker "slå". Mvh Janne. |
|
|
Flåklypa>>>Jo...Dieslar behöver "lite fusk" ;) för att marknaden skall acceptera dieselbilen...Jag menar en diesel utan turbo har i dagsläget inget att komma med effektmässigt.. Mvh Janne. |
|
|
Ha ha ha, ja så kan man också se det. Man kan även se det som att främst överladdningen (utvecklingen) tog dieselmotorn till en helt ny dimension. Glöm då inte att det som skiljer en dieselmotor mot en bensinmotor är i stora drag bara kompressionen. :-) Det ska bli kul att se BMW:s nya turbo rova i E60. Dom värmer väl upp kunderna med den, för att sedan beordra Paul Rosche och hans mannar att göra detsamma. ;-) Skämt o sido. Sugmotorn har väldigt många fina egenskaper också, men när det kommer till hög effekt så finns det bara en gyllene väg. |
|
|
Nä...nu ger jag upp för denna gång ;) Godnatt alla BMW älskare o div tvivlare :) Mvh Janne. |
|
|
Audi, är inte det wv skit? Har jobbat med wv och audi. Rs6;an kanske är häftig men skiten ska hålla också. Och Bjoerck, hur f-n är audin mer kompetent än Bmw;n vad gäller allroundegenskaper??? För att den har större lastutrymme eller... |
|
|
Vad jag har hört så är det inte säkert att det blir nån turbomotor i E60n... /Johan [CUL8ER] |
|
|
Gumpy, RS6 har AWD vilket defintivit är en fördel på vintern och när det regnar, dessutom finns den som kombi. Flåklypa, S2000 är imponereande ur synvinkeln max litereffekt men BMWs M-motorer är mer imponerande för de har även lyckats med att få en väldigt platt vridmomentskurva som går från låga varv till maxvarv, detta kombinerat med hög litereffekt.. Bjoerck, M5-motorn är kanske inte se imponerande ur synvinkeln litereffekt men jag har nog inte kört ngn bil med en lika trvelig motor någonsin. Massor av vrid på alla varv kombinerat med snabb respons och varvvillighet, vilken motor är lika trevlig? Sen är väl 80 hk/l inte så imponerande men trots det är det inte många sugmotorer som är bättre, Honda, BMW, Porsche och Ferrari har en del men vilka fler? Slutligen ett ord om TV:s test, i det senaste testet av M5 i TV fick M5 5 stjärnor men RS6 fick i ovan nämnda test 4 stjärnor ändå slog den knockout på M5. Hur går det ihop? |
|
| Vem bryr sig om vilken sorts motor E60 kommer att utrustas med då bilen i fråga troligtvis kan tituleras som bilmarknedens fulaste?? Jag som alltid sett BMW som vackra, stilrena bilar tvingas söka mig till andra jaktmarker (kanske till något märke med stjärnglans...) Må fan ta missfostret Chris Bangle!!! | |
|
Håller med Johann. När M5 testades lite tidigare under 2002 så fick bilen 5 stjärnor och dom gjorde inget annat än lovordade den. Sedan så sänker de betyget helt plötsligt när RS6 testas utan ens ett jämförelsetest. Och om de tycker att RS6 är så mycket bättre varför får inte den 5 stjärnor? Fakta är att i jämförelsetest mellan M5 och RS6 och ibland även fler bilar så har M5 vunnit över RS6 i tidningarna Car, Autocar, Auto Motor und Sport, Evo bl.a. Och jag litar mer på test där bilarna jämförs direkt mot varandra. Men vad spelar det för roll egentligen? Båda bilarna är fantastiska och vilken man väljer är ju helt upp till var och en. |
|
|
S2000 har också en rak vridmomentskurva, förutom en liten ökning när VTEC:en ändrar kamlägena. Det är ju gräddan av sugmotorer som diskuteras M vs Honda och Ferarri som nyss kom in också, men i mina ögon så är faktiskt S2000 motorn #1. Synd att den inte är sexcylindrig. |
|
|
Gumpy: Fyrhjulsdrift och avantutförande är två exempel på ett större allroundinriktat tänkade än vad som återfinns i BMW M5. Johann: M5-motorn är en mycket trevlig bekantskap. det enda jag anmärkt på är att den inte har någon revolutionenrande teknik invärtes vilket vissa gjort gällande. |
|
|
Bjoerck, Nä den är väl egentligen bara en mkt välkonstruerad motor som inte trimmats speciellt mkt. Härlig är den trots det. :) Flåklypa, Inte är väl vridmomentkurvan på S2000 särskilt platt? Den motorn har ju till skillnad från M3:ans motor ett mkt smalt register. Trots det är den trevlig. |
|
JH |
Den roligaste bilen vad gäller vrid/effekt jag har haft och kört var en Chevelle 454 SS -70. Oavsett vilket varvtal jag hade bara log jag när jag trampade på gasen. Dock var bensinförbrukningen av det mindre roande. Vad jag menar är att alla nya motorer kvävs av olika krav på bränsleförbr. och miljöaspekter. Kunde de amerikanska bilprod. göra motormonster på 60-talet, kan säkert Audi,BMW m.fl. göra det nu men de måste anpassa sig efter de krav som finn nu också! |
P.Jonesjö |
Enligt nya nummret av tidningen AutoMobil som kom idag så ska E60:n få en tre liters sexa med dubbelturbo och 380 hk. Så nu kanske BMW:s period utan överladdning är över..? Jag tycker iaf att det verkar vara en intressant motor.. //Peter |
|
"Så nu kanske BMW:s period utan överladdning är över..?" Det för vi hoppas... För en BMW med turbo =)... Kanske vill BMW väcka 2002ti till liv igen om E60:n... Alltså en helt i helvete för livsfarlig bil med ketchup effekten :):)... MVH Patrik |
|
P.Jonesjö |
"Det för vi hoppas... För en BMW med turbo =)... Kanske vill BMW väcka 2002ti till liv igen om E60:n..." Ja, det vore roligt att se. Sedan skulle det nog reta många inbitna BMW-fantaster. Vi har ju sett här hur inställningen till turbo är hos många... Ketchupeffekten är jag däremot tveksam till, tråkigt nog förekommer ju inte det på de flesta morderna tyrbo-bilar :( ..men hoppas kan man ju :) //Peter |
|
Audi TT: När Bmw kom ut med 2002 Turbo så hade man inte lika stor erfarenhet som med turbo som nu. Se på de bilar som i dag använder sig av turbo det är inte så många som har kvar den härliga känslan som fanns i 99turbo 78-79 porshe 911 turbo etc. Nu har turbo blivet mera svensson aktig så att alla kan köra den mera civiliserad än tidigare.Om nu bmw återupptar turbo i sina bensinmotorer igen så blir det tror jag i alla fall en civileserad version. Så din antydan till livsfarlig ketchup effekt är nog en hög oddsare. |
|
|
Ja vi får väl se om det blir en dubbelturbo till E60n. Enligt min försäljare på BMW så va det inte säkert utan att det blev en 545 istället... /Johan [CUL8ER] |
|
P.Jonesjö |
Nä, man vet ju aldrig med tidningar.. Såhär stod det: "Dagens raka sexor på 2.2 liter och uppåt behålls liksom de välbekanta V8-motorerna på 3.6 respektive 4.5 liter. Ett intressant tillägg är en treliters sexa med dubbelturbo på 380 hk. Värre ändå blir nästa M5 som förses med en V10-motor på 550 hk!" //Peter |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.