AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.089

Audi RS6 knockar BMW M5! (Teknikens Värld 21/2002)

Sida 2 av 5
Stor cylindervolym eller överladdning. Det är alternativen till hög effekt. Bägge typerna har sina för och nackdelar, men vill man ha hög effekt och monstervrid så är turbo ett bättre alternativ. Låg förbrukning och direktrespons så är sugmotorn bättre. Inget av alternativen är ju fusk direkt. Det viskas ju om en turbomotor i nya femman också.

På sikt tror jag att även M-modellerna blir tvugna att ta till överladdning. Ekvationen körglädje och en stor och tung motor går inte ihop till slut. Faktum är att effekt säljer bilar och MB har lagt ribban.....högt.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Frågan är om BMW måste hänga på i effekttävlingen? Är det marknaden eller prestigen som styr?

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Audin RS6 är en mer kompetent bil än M5 när det gäller allround-egenskaper. Allt annat är simpla bortförklaringar. Punkt. Fast det är ganska underhållande att läsa de mest hängivnas bortförklaringar om orättvisa tester och så vidare... BMW:s V8 i M5 är ingen märkvärdig maskin sett ur effektperspektiv. 400 hk ur 5 liters slagvolym är inte på något sätt häpnadsväckande.

Audi, Mercedes, Jaguar och Porsche är biltillverkare som alla anväder sig av öpvaerladdade motorer i sina prestandamodeller. Dessa motorer är högteknologiska och avancerade motorer som begåvats med turbo eller kompressor. Ofta brukar sugmotoerpuritanerna låta hävda att turboförsedda motorer är en enkel nödlösning när inte tillverkaren är kapabel att trimma en motor på konventionellt sätt. Struntprat enligt mig. Vad är det som är speciellt i M5-motorn som gör den till en mer kompetent spis än de övriga? Varken effekt eller vridmomentet är högt med tanke på motorvolymen.

Jag tycker att BMW M5 är en underbar bil men även konkurrenterna är bra (eller till och med bättre).

Flåklypa. Du har en korrekt inställning!
Garanterat. Mycket vill ha mer....marknaden styr och det är ingen prestigeförlust med turbo....tvärtom skulle jag vilja påstå.

Det måste till lagändringar (miljökrav) för att sänka effekten, eller en överenskommelse a´la 250km/h spärren. Annars kommer det aldrig att hända.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja grabbar....Varför BMW nu faktiskt har en filosofi om icke överladdade M bilar beror nog på en hel del orsaker och inte bara "okunskap"....

Och att som bjoerck hävda att M5 motorn inte är så speciell måste väl ändå vara provokativ nonchalans om något!?!

Har du bjoerck kört en M5 och tyckt att motorn är aningen klen så har du nog inte gasat alls ;)

Mvh Janne.

dunstan
Men hur snygg är en RS6? (väldigt tråkigt utseende tycker jag)

Lite intressant att BMW alltid går dåligt i teknikens värld men alltid går mycket bra i Auto Motor sport... ;-)

Ta 10 tester i varje tidning där BMW är med och jämför! ;-)

Det är schysst med en trimmad sugmotor som M Power, känslan och responsen är svårslagen. Faktum kvarstår dock, vill man ha monster bil med raketprestanda så är det bara till att överladda, om man ska ha någon möjlighet att va värst.

Snabbare ska det gå!
Janne T: Jag har kört M5 flertalet gånger och även gasat på! Jag menar på intet sätt att bilen är klen eller slö men litereffekten är tämligen moderat. jag ifrågasatte snarare om det verkligen krävs spjutspetsteknologi för att åstadkomma en litereffekt på 80 hk/l?
dunstan
Jo och i den Engelska tidningen Evo vann M5 mot RS6 och E55 AMG.

Vilken tidning verkar trovärdigast då det gäller tester av pretandabilar? Evo eller teknikens värld??? ;-) ;-) ;-)

Skulle jag få en av dessa bilar gratis skulle jag välja så här:
1. Mercedes E55 AMG (pgr av att det är en kanonbil och känns ny)
2. BMW M5 (håller fortfarande. Men tänk en M5 E60 med V10!!! Mmmmm. Den kommer nog hamna på nr1 igen!)
3. Audi RS6 (pgr av att jag aldrig gillat utseendet på A6. Spelar ingen roll om den hade 1000 hästar!)

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

bjoerck>>>>Effekt mässigt är det betydligt lättare att få litereffekt på en överladdad motor såklart...men som någon skrev så blir känslan en annan med en stor sugmotor än en "upptrissad" turbomotor..
Kapacitet att få en litereffekt över 100hk/liter finns redan på M3 så i detta fall så är motorn i M5 icke så hårt trimmad men tillräckligt bra för att bl.a Audi var tvingade att trycka dit dubbelturbo för att överglänsa..

Jag tycker att turbon är ett alternativ på dieslar och inte på M-bilarna som nu oxå BMW fabriken verkar ha resonerat hitintills som sagt...

Mvh Janne.
Varför är turbo bara ett alternativ på Dieslar och inte på Ottomotorer?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Länk

TV har jag inte mycket övers för.

I övrigt känns ämnet ganska uttjatat.
Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
Har haft denna diskussion i en annan tråd sugmotor vs överladdning. Så jag nöjer mig denna gång med att konstatera att om man motverkar överladdning så motverkar man även utvecklingen....vilket inte någon vinner på.
Janne T: Jag tror knappast Audi tvingats använda turbo på RS6:an för att effektmässigt knäppa M5 på näsan. Audi S4 har ingen turbo men en litereffekt på 82 hk vilket är högre än i M5. Jag misstänker starkt att Audi även skulle klara att bygga en motor på 5.6l och 450 hk (vilket ger litereffekten 80hk) utan större problem istället för de två turboaggregaten.

BMW M5 är utan tvivel en av de trevligare högprestandasedanerna men jag tycker det finns många andra underbara modeller och bilmärken att njuta av. Mitt bilintresse baserar sig på mångfald. Att enbart och med den drucknes envishet hävda att BMW är bäst vittnar enligt mitt synsätt om att personen i fråga vägrar inse att det även finns andra underbara bilar. Genom att ta bort skygglapparna och våga testa andra bilar kan mycket glädje finnas. BMW är förträffliga på alla sätt men det finns även många andra njutbara bilmärken.
Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
bjoerck,

Hade inte sagt det bättre själv....
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vad ska man säga..Mångfald!?!....Entusiaster verkar det inte finnas längre.. Man hoppar bara på det tåget som känns bäst för tillfället..suck..

Jag kommer alltid att försvara BMW och inte hoppa mellan div bilar beroende på "dagsform"..BMW kommer att gå segrande ut var så säkra :)
Må vara att jag har en dåres envishet i mig men jag har alltid tyckt att BMW varit det märket som alla vill komma ikapp o förbi och aldrig lyckats...men så är man väl lite skadad då..

Mvh Janne.

Janne T: Det är farligt det där. Jag hoppas att du inte sitter på en massa IT-aktier som värmde ditt hjärta en gång.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Flåklypa>>>Ingen fara med det ;)

Jag har inte bara BMW i mitt hjärta om du läser min presentation så ser du att jag har annat att "pyssla med" oxå :)

Mvh Janne.
Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
Janne T:

Om det nu är så att du enbart har ägt Bmw bilar (vet inte om så är fallet) hur kan du då gör en bedömning om hur de står sig mot andra märken. Att gör den bedömningen då förefaller för mig vara omöjlig.
Janne T: Du kommer gå miste om mycket glädje och njutning... :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.