|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det första jag skriver i det här inlägget får bli ett meddelande till BMWPowers stab... Inlägget enligt nedan skall tjäna som en marknadsundersökning, och jag har själv svårt att avgöra om det strider mot regeln "ingen reklam eller annonsering". Om det skulle göra detta, är jag införstådd med att inlägget kommer att raderas. Om så är fallet, så godtar jag det och ber om ursäkt. Så, till saken... Jag och några kamrater har funderingar på att starta ett företag i mindre skala och börja tillverka turbokomponenter tillhörande BMW-motorer, främst då avseende avgassystemet. Det grundläggande utbudet skulle i så fall utgöras av: - Turbogrenrör i extraktorformat anpassat för motorrummet - Adapter för att ersätta turboaggregatet vid besiktning - Avgasrör från turboaggregat/adapter till vidare anslutning Enligt planen skall vi inrikta oss i synnerhet på att tillverka komponenter till motorer M10, M40, M42, M20 och M30. Det har även sagts att vi skulle kunna ordna komponenter till andra motorer på beställning. Ytterligare funderar vi, i mån av tid och kompetens, att erbjuda allt från detta grundpaket till kompletta turbokonverteringar på beställning. Själva frågan slutligen: Finns det någon marknad för denna typ av verksamhet? Ge synpunkter, kom med tips och frågor... Tips på prisbilder man kan begagna sig av uppskattas i synnerhet. Slutligen vill jag påpeka att företaget enligt ovan ej existerar i dagsläget, och ej heller säkert kommer göra det. Frågan i detta inlägg tjänar till att fastställa om sådan verksamhet skulle vara lönsam för såväl företagare som konsumenter. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci | |
|
Tror att den här flugan med att turborisera BMW snart går över. nästa år är det nån som kör dörrarna av alla andra med en Vaz o då blir bmw inte lika fränt. /Per |
|
|
Tror nog att det kan finnas en liten marknad, men inget man kan leva på... Sen är ju halva nöjet med en turbokonvertering att göra jobbet själv...tycker i alla fall jag! /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
| Hej. Visst finns det en stor marknad, och jag tror inte det är en övergående trend. Däremot så vet jag inte om du/ni har någon erfarenhet eller fungerande byggen som ni kan visa/har visat upp? Första delmålet för kunna få ett företag av den typen att funka är att vinna kundernas förtroende genom att först själv åka fort på stripp eller bana. Vet inte inte om du/ni har nåt att skylta med? | |
|
Kristian Larsson: Kan hålla med om att en stor del av nöjet nog är att genomföra turbokonverteringen själv, men vissa har inte möjlighet att få tag på de komponenter som finns annat än att köpa dem dyrt på den privata marknaden. Det är där vi i så fall skulle komma in i bilden... Bäckis: Målet är inte att etablera ett företag som skall växa sig stort och erövra Sveriges turbomarknad, utan snarare ett fritidsföretag som syftar till att ge företagarna extra pengar och rolig fritid samt att göra livet smidigare för BMW-ägare sugna på turbokonvertering. I dagsläget har vi nog inget att skylta med, även om det kanske är på gång. Dock så har vi en idé som kanske skulle kunna tjäna till att skapa oss ett rykte, men eftersom den idén är en grundläggande del av vår affärsidé, och att dess avslöjande definitivt skulle strida mot regeln "ingen reklam eller annonsering", så kan jag tyvärr inte avslöja den här. Syftet är ju inte heller att bygga Sveriges värsta turbokonverterade BMW, utan mer att hjälpa andra med sina projektbyggen. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
| OK. Skaffa en rullande reklampelare, annars tror jag det blir dålig fart i affärerna. | |
|
Håller med Bäckis! Dock så _behöver_ ni just inte den värsta av alla bmw-turbos för att få bra reklam. Det kan ju vara saker som hög tillförlitlighet, låga priser, enkelhet inför besiktningar (som du var inne på). Sen om ni inte kör snabbst på strippen eller va det nu månda vara behöver ju inte betyda allt. Bara folk får upp ögonen för era projekt och tänker, aha det där vore nåt, verkar enkelt och bra osv. Strippen är ju onekligen ett bra ställe att skaffa sig gott rykte på alá Autotech-volvon som kör elvor t.ex. Ja, nu har jag väl egentligen rapat upp allt som redan sagts men ändå. Lycka till! |
|
|
Som fritidsföretag tycker jag det verkar helt OK, oavsett vart trenden vänder kommer det alltid att finnas en liten marknad. Kanske kan företaget utvecklas också? En annan fråga är hur mycket som går åt till investeringar och livsviktig marknadsföring. Lycka till! .........BMWLundqvist......... |
|
|
Tycker helt klart ni ska prova, vågar man inte kan man aldrig vinna.. Tror inte BMW är en övergående trend, dom kommer fortsätta länge än med att bygga världens bästa motorer är min gissning. Ös på och lycka till!! jimpa |
|
|
Underbart! Tror säkert att det är hållbart som ett fritidsföretag med möjlighet att utvecklas till något större. Håller inte med om att man måste ha någon reklam bil och defenitivt inte någon löjlig "rakt-fram" (läs: strippen) bil. /Johan som gärna blir kund hos en dyl firma. |
|
|
Problemet är väl första genröret och fixtur till svetsningen. Det måste ju funka bra! Någon kanske har ett bra utgångsobjekt som är kunnig på området. Med fixtur tar det väl bara ett pat timmar att få färdigt ett om man har färdiga flänsar. |
|
|
Mycket tack för era åsikter och tips... Keep it coming! =) 2002tic: Vi har en idé angående det där... Samma idé som jag i ett inlägg ovan omtalade som svar till Bäckis. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Tycker det verkar vara en kanon ide ! har länge velat turbokonvertera min men är ingen mekaniker/svetsare men om man köper färdiga grenrör , besiktningsadapters och grejer så skulle jag inte tveka en sekund... blir ju så himla mycket enklare ! Go for it ! /Mvh Göran |
|
svintoleffe |
om ni behöver hjälp med företaget så kan jag nog tänka mig att hjälpa till. kan svetsa någolunda men det blir bra. har heta arbeten sen fordob. Hör gärna av er på min hotmail Somn är svintoleffe@hotmail.com Ställer gärna upp och hjälper till |
| Skitbra idé! Tummen upp! | |
|
Tjenare. Jag tror faktiskt på en affärsidé liknande ESS fast för turbo. De började lite smått och har vuxit väldigt mkt pga att deras satser kan installeras med enkelhet. Så, varför inte börja med att ta fram en sats med turbo till tex 325 E30. En komplett sats som körs in i bänk. Bara att kopiera dessa chip sen när det är dags att sälja nästa sats eller kanske inleda samarbete med tex JWR, Köhler eller nån annan kunnig. Eller varför inte gå på E36 direkt. De har sjunkit så mkt i pris nu så att många har råd att köpa en sats till dessa. Kanske börja lite lätt med en enkel sats till 320 och/eller 325. Ladda 0,4 eller liknande som ni sedan säljer för ca 25.000:-/sats. Tror verkligen att det finns en stor marknad för detta. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Bumper: Problemet med att erbjuda kompletta turbokonverteringar är, åtminstone till en början, att det blir för dyrt och tidskrävande för oss som företagare. Planerna är däremot, att om företaget utvecklas rejält i rätt riktning, att kanske i framtiden erbjuda kompletta turbokonverteringar till så gott som samtliga på marknaden vanligtvis förekommande BMW-modeller. Till en början har vi dock tänkt inrikta oss på att bistå bilägarna med komponenter, som kanske är omöjligt, dyrt eller svårt att få tag på via den normala marknaden. Vi får se hur det utvecklar sig... Det är mycket svårt att sia om framtiden. Drömmen skulle väl vara att företaget blir så pass stort och respekterat att man även kan få till stånd något avtal med BMW som möjliggör registreringsbesiktningar med turbokonverterade bilar... Detta ligger nog långt in i framtiden, väl att märka om det inte är helt omöjligt. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Marknaden i skandinavien är inte tillräckligt stor, folk är inte villiga att satsa de pengar det faktiskt kostar att modifiera sina bilar. Se skillnad paa tuningmarknad i Serige och tyskland. du har en fin ide men tyvarr tror jag inte det finns marknad i Sv for det, langtifran. Tex ESS har mindre an 5% av sin marknad har uppe.... Mvh Asken |
|
|
Hej igen. Komplett trubokonvertering är ju inte speciellt dyrt om man kan fixa arbetet själv. Materialkostnaden är ju inte speciellt hög. Ta tex en 325 E36 och bygg en sats till den. Jag tror 10' skulle räcka utan problem om ni kan göra mkt av jobbet själva. Sedan tillkommer mappning, men det är ju bara en gång som detta "masterchip" måste göras. Kostnad ~10'. Vips så har ni en komplett sats som ni tjänar 5' på. Nästa sats tjänar ni det dubbla på och sedan rullar det bara på av sig självt. Självklart så kan ni börja med att sälja adaptrar och grenrör. Men eftersom kostnaden inte är så hög, så är nog mitt tips att gå direkt på en hel sats för en bilmodell. Sen om 6 månader kanske det är dags för en annan modell... /Edvard BMW CS # 4503 |
|
| Har setat och läst lite gamla inlägg som trådens startare gjort för ca ett halvår sedan, och med tanke på dina tidigare inlägg så förstår jag inte hur du ska kunna erbjuda någon nån hjälp med turbokonverteringar? Detta är absolut inte för att vara elak, men på ett halvår kan man knappast gå "from zero to hero" om du förstår vad jag menar. Det är inte så bara att få till en schysst installation och det kräver en hel del erfarenhet eller att man lägger ner månader, och i det senare fallet så blir det ju knappast lönsamt. | |
|
Bäckis: Vi skall vara tre personer om att starta företaget, om något nu blir av. En av dem är professionell svetsare, och den andre av dem höll på med bilar säkert långt innan annat folk i hans ålder gjorde det. Bägge två har egna turboprojekt i gång. Min uppgift skall till största delen vara administrativ, och meningen skall vara att jag lär mig under resans gång... Någonstans måste man ju börja. Jag är fortfarande i stort sett lika oteknisk som jag alltid varit, men jag brukar inte vara helt bakom flötet när det gäller de teoretiska delarna... Idén är att vi tre personer i företaget skall komplettera varandra. Som jag också påpekat tidigare, så är vi inte ute efter att erbjuda komponenter till värstingbyggen i stil med din bil, utan snarare på en nivå som är attraktivt för kunden vad gäller såväl tid, pengar och resultat i ett. En annan sak som jag tidigare påpekat är att vi egentligen inte kommer att erbjuda kompletta installationer/turbokonverteringar, utan istället endast göra dessa på kunds uttryckliga begäran. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.