|
|
|
|---|---|
|
Jahapp, då var man där då, antingen är det topplock eller packningen. Kollade oljenivån idag o var klart mycket högre än den brukar vara + att när jag hade kört motorn varm så var det lite vitt "gegga" där också, ajdå :(. Vad kostar det o plana toppen, tänker inte lämna in den för provtryckning, lika bra o slipa ner den samtidigt som jag byter packningen. Så vad kostar de o plana o slipa den? En mycket förtvivlad BMW ägare :( | |
| Plana kostar mellan 500-1000 har ja för mig.Slipa??Du menar slipa in ventilerna??Eller byta styrningar o fräsa nya säten?Om de e de senare kostar det ca 3500 om ja minns rätt(ring o hör med ENEM).Ett bättre val e o införskaffa en topp som du vet e plan o utan sprickor o montera dit den!!Så gjorde ja när min M20 topp(vipparm) gick av.Kosta allt som allt ca 6-7000 inklusive ny kam o vippor.... | |
| Plana toppen e det, e inte säker om det är toppen som har spricka men det är väl lika bra o plana den samtidigt eftersom jag kommer o plocka bort den o byta packningen. ENEM, vart ligger dom? | |
| Asså planar du toppen får du INTE bort ev sprickor...De brukar oftast bildas i förbränningsrummen har ja för mig.ENEM ligger i Sthlm,slå upp i gula sidorna o ring runt till motorrenovera så hittar du säkert nån där du bor oxå!!Ta inte bort för mycket av toppen bara för då kan de bli knas,finns en viss minimitjocklek toppen skall ha,en seriös renoveringsfirma har koll på detta... | |
|
Detta kan vara värt o kolla upp....Länk |
|
| slängde iväg en mail. Kan nån förklara det här med renovering av eventuella sprickor i toppen, e inte så haj på den delen? | |
|
planing medför inte att sprickor försvinner, sprickor brukar bildas runt ventil hattarna, men även i på andra ställen detta går att svetsa men kan kosta några kroner, brukara vara billigare att försöka få tag på begad topp som man vet är i bra skicka tex på en skrot, de brukar kolla topparna de får in och även en viss del av renovering av dessa Joakim Eriksson |
|
|
Börja med att provtrycka toppen för att se att den inte är sprucken. Det är otroligt vanligt att topparna spricker till dessa motorer, jag pratar med egan erfarenhet min topp var sprack på min förra BMW 525i. Det är nästan omöjligt att fåtag på en duglig begagnad topp. En utbytes på BMW kostar 12500:- ÄRHELT SJUKT DYRT. Men vi får hoppas på det bästa att det bara är toppackningen so rykt. /Wengen |
|
| Vad kostar det o provtrycka toppen? | |
|
Wengen:Omöjligt o få tag i en duglig topp?När en vipparm gick av för mig så behövde ja inte leta länge innan ja hitta en felfri topp för en hyfsad peng...Håller inte med att de e "otroligt" vanligt att dessa toppar spricker men visst spricker de oftare än andra.... Acer:Har du sprickor i toppen så kassera den,min personliga åsikt dock.Bättre o satsa på en felfri(inga sprickor o helst ej tidigare planad) topp....Ja va själv lite skeptisk till o skruva ditt den "nya" toppen" oplanad men fick rådet att endast plana i nödfall...I vart fall så blev de kanon!Se bara till o använda en bra topplockspackning o nya bultar så.... |
|
| Ska plana toppen + ny packning, funkar det inte så e min bimmer till salu för en BILLIG KRONA | |
|
Fick tag på en kille som gör jobbet för 2000kr, tur att man har styvfarsan som jobbar som mät tekniker, han skulle ta toppen till jobbet o kolla upp den, SÅ håll tummarna att toppen e okey, fortsättning följer............ |
|
|
Jag tycker fortfarande att du skall börja med att provtrycka toppen. Det kostar mellan 500-1000:-. Är det en spricka så kastar du pengarna i sjön om du inte provtrycker den först. Sprickorna är oftast inte synliga för ögat(microsprickor) dessa blir större när motorn blir varm. För att man inte skall missa dessa microsprickor vid provtryckning så måste toppen värmas upp när man provtrycker. Det är mitt förslag. Men vad du än gör så köp inga toppar av en man som heter Igemar från Kronobergslän, han annonserar ganska mycket här på forumet. Han har florerat rätt mycket här på forumet. Man kan säga att han inte är så seriös. /Wengen |
|
|
Har hört en de lom ingemar och lär inte köpa nånting av honom, men har nu bilen hos en kompis, han skulle lyfta av toppen, sen skulle den iväg till styvfarsans jobb, han ska kolla om den e ok, och eventuellt provtryckas. Fortsättning följer.... Ps: går det provtrycka bara själva toppen eftersom den kommer att lyftas bort från motorn nu i helgen |
|
|
Acer, ja toppen provtrycks separat. /Wengen |
|
| Att topparna spricker "lätt" som folk beskriver beror endast på hanteringen av motorn..varvar man ur bilen när den är kall (eller har tidigra ägare slarvat med skötseln) osv så visst då är BMWs alutoppar ingen hit och känsligare än många andra bilmärken..men jag har aldrig varit med om någon inom min BMW bekantskapskrets som råkat ut för sprucken topp....min topp i 323an har gått över 30000mil och aldrig spruckit trots riktig terror körning de sista 1000milen av dessa (dock med varm motor) däremot körde jag av kamremmen men det är en annan historia och inte bilens fel. | |
|
köp en 323 topp och släng dit i stället mycket billigare får ut lite mer ur motorn oxå M5 som aldrig sover... |
|
|
Toppen har mäts o är inte sne eller nånting, däremot var en topplocksbult lös när killen montera bort den idag. Bara o köpa sotningssats nu och olja,montera tillbaks toppen, sen ut o glida igen, YEEEESSS |
|
|
shysst det var ju skönt M5 som aldrig sover... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.