AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.209

Givare på tändkabel M20 2,5?

Turbobeamer
Vet nån vad givaren som sitter på tändkabeln till 6:ans cylinder har för funktion? Den känner väl av när 6:an får gnista, men kan man köra utan denna givare? Nån som testat?
sudden
jag tror att tändningen utgår i från 6:ans cylinder.Så jag tror att tändningen inte funkar ifall du tar bort den.Men är inte 100% säker.

Turbobeamer
Köpte nämnligen nya tändkablar lösa, och då satt det inte på någon "givare" och det går inte att flytta över den gamla heller. Aja, man får väl se om den startar sen när det är dags annars vet man ju vad en av orsakerna kan vara.. :)
_hubbe_
Den går att flytta, jag har lyckats...
Turbobeamer
_hubbe_: Vill du beskriva hur du lyckades med det? Den går ju inte att öppna. Få av den från den gamla är nog inga problem, men att få på den på den nya är nog värre...
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Om du plockar bort tändhatten så kan du väl trä på den. Eller går det inte att skruva bort hatten? Är inte denna givare till varvräknaren??? Svårt att tänka mig att tändningen styrs av tändningen.... Tändningen har ju en egen givare på remskivan? Jaja, så har jag trott iaf... Så verkar det ju iaf vara på min 318...

Min skrothög: Länk
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Detta är ngn slags pulsgivare som ger signal till motorstyrningen precis då motorn startas, när motorn sedan är igång så har den inte ngn funktion, har jag fått förklarat för mig av en BMW-kunnig mekaniker.

Mvh/ Micke t
Är nästan säker på att pulsgivaren bara används vid service, kopplas till ett av stiften i serviceuttaget. Dvs bilen går lika bra utan givaren, sitter den förresten inte på ettans cylinder?

FP
Turbobeamer
Den satt på 6:ans cylinder på min bil i alla fall. Tror också att den endast är till för service för att "nolla" motorn i övre dödläge. Men det märker man nog när det är dags att dra igång maskinen...
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Jag kan säga att motorn inte bra om den sitter på fel stift. från puff och bang till normal silkeslen sexagång är min erfarenhet.

/G
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.