AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
681

Ska köpa en 325 Coupe E-36 modell vad ska man kolla innan man handlar?

Visa användare
11
Edward Larsen
320iM Sedan -92
Hej alla sköna BMW ägare,

Nu ska jag skaffa en 325 Coupe. Jag undrar följande...

Vad ska man tänka på att kolla innan man köper en sådan bil?
Var kan ev. rost finnas?
Vad/Vilka är standard felen på denna bil? och hur kollar man det?
Vilket år släpptes de med VANOS?

Lite av varje... har du tips till mig skulle det vara mycket upmärksammat att få reda på de.

MVH,
Edward

OBS!! Jag ska ha en med manuell växel låda.
Prova funktionen "sök inlägg".

/T.P.
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Vill börja med att säga att jag inte är nån expert men äger som du själv ser en likadan bil så jag kan ju ge dig några råd kanske. Vissa saker gäller ju rent allmänt för E36:an.

Lister: Kolla listerna runt bakrutorna, de kan vara torra och då läcker gärna rutorna bak in.

Rost: Kolla under sidoblinkern och på bagaelucka, på insidan vi låset.

Vanos: Den kom 93 (senhösten 92).

Färddatorn: Knapparna i denna kan vara "slöa" och svåra att trycka in. Detta beror på en dum konstruktion med plastfjädrar bakom knappen som har till tendens att brytas.

Något att oxå tänka på kan vara försäkringen som är om inte jag minns det fel något dyrare på Coupén.

Lycka till med ditt köp...tror inte du blir besviken. Coupén har snygga och sportiga linjer enl. mitt tycke. Skulle inte kunna tänka mig en Sedan om inte mina förhållande (familj och dyligt) krävde det.

Mvh Jimmy
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
ja kolla oxå rost vid trösklarna mycket stenskot där jag har även lite på min skärm kanter bak från stenskott ska dock gör vid det .... med inredningen kan det vara ganska vanligt med att inredningen till dörr sidorna samt där bak "lossnar" kolla också så att el-hissr funkar kan kosta en del att fixa...och sist men inte minst motor och drivlina bromsrnas skick.....

Mvh/ Daniel
Visa användare
11
Edward Larsen
320iM Sedan -92
Tack för hjälpen Grabbar!

Finns det ngt annat som ngn vet att man ska titta till?

MVH,
Edward
Som sagt var, sök inlägg och läs igenom. Skriv även ut begagnatguiden (finns i menyn till vänster) den kan vara bra att ha med sig när man kollar på objekt.

/T.P.
bmw_fantasy
Kontrollera så elfönsterhissarna fungerar. Dom skall gå ned automatiskt ett par cm när sidodörren öppnas, respektive gå upp när den stängs. Hissmotorn sitter nitad inne i dörren och är besvärlig att byta.

Gäller äldre coupéer: Listen runt framrutan kan spricka och vatten tränger in. Detta vatten rinner om man har otur ner på elektronikboxen som då kan gå sönder. Enligt uppgift kostar det cirka 9.000:- att fixa bara boxen.

Funktionen som drar ner sidorutan innan öppning av dörren ger ännu en oönskad effekt.
Fukt dras ofta (iallafall på våra breddgrader) ner i dörren när man öppnar, vilket får till följd att byte av c-låsmotorer efter sådär 5-7 år är rätt vanligt.
Ljudförändring & funktionsstörningar är varningstecken.
Kostar runt 2700:- hos auktoriserad verkstad.

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Hoppa över manuell och köp en automat!
sportläge på automaten är helt ljuvligt!
Varför dra i spaken själv när det kan göras av någon annan?

Automat är bekvämt
Automat ska det vara!!!
ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
Va e de för ideér?? man ska ha en manuell ju ...atomat e ju för 7 serien ju ;-))

Stjärnan under huven...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.