|
|
|
|---|---|
Gustav2 |
Jag besiktigade bilen tidigare med för höga HC värden (145), då var bilen ordentligt varmkörd. Ja då får man vä lämna in bilen och låta någon "kunnig" person reda ut problemet. Sagt och gjort, jag lämnade in RS-bil i Växjö och dem höll på med den där i två veckor. De ringde och sade att nu är den färdig så du kan komma och hämta den. Skit bra tänkte jag för tiden till ombesiktning började rinna ut. Körde bilen varm och åkte till besiktningen för att slipa tänka på det något mer. Tror ni värdet var ok?? Naturligtvis var HC värdet för högt. (120) Kul att lämna sin bil till auktoriserad verkstad och betala för byten av olja, filter och gasspjällspotentiometer. Utan resultat. Självklart kommer jag aldrig mer anlita dem i något ärende, men till själva problemet. Körförbud om en vecka. Jag hinner inte få tid på någon annan verkstad här och jag behöver bilen. Så hur löser man besiktningen så att man i lugn och ro kan åtgärda felet?? Har läst lite här på forumet om k-sprit. Hjälper det mot HC-värdet och isåfall hur mycket ska man hälla i (färddatorn visar 75km i räckvid). Bilen är en 328 -96 12000mil Mycket tacksam om någon kan ge råd. |
Rico80 |
k-sprit kan hjälpa försök annars få tag i bensin som e gjord för racing det vill säga bra mkt högre oktantal den är bra mkt renare o borde göra så du får igenom bilen! lycka till *Gaspedalen har bara ett läge i botten* |
|
Gustav2: En fråga funkar katten ? Skulle den funka så ska de inte bli så där höga värden .. Men jag kan ju ha fel ... Mvh Teres |
|
|
Gustav: Lämna tillbaka bilen till bmw och säg att problemet du betalt för inte är åtgärdat. De har utrustning att mäta HC halt. Dålig stil hur som helst. Bmw har stjärnan under huven. |
|
Gustav2 |
Teres: Jag har ingen anning om katten funkar som den ska eller inte, där av lät jag BMW själva ta reda på problemet. Man visst kan det vara katten men det trode jag att de kollade. Jag ringde killen på RS-Bil som hade mekat med bilen och han sa att värdena var helt ok när han hade mät upp dem. En liten parantes är att de tagit betalt för 2 liter k-sprit. Kanske därför värdet var ok??? Istället för att plugga på tenta så får jag köra ditt imorgon och lösa det här något o angenäma problemet. Vart vänder man sig nästa gång? Trode BMW-verkstad stod för kunskap och säkerhet. Ha det bra/ fortsättning följer... |
|
Gustav2: På min gammla golf jag hade jag 0,1 i HC och de var en 84a .. så nått stort fel måste de ju vara, och min 325a har jag 0,0 i HC på...Jag vet inte hur länge håller en katt? Jag tycker iaf du ska åka ditt och ge dom en rikig läxa.. och att dom ska stå för kosnaderna så felet blir fixat .. För så där ska de ju inte gå till .. Tycker jag iaf ... Mvh Teres =) |
|
|
På en 84:a mäts inte kolvätena över huvud taget. Såvitt jag vet finns inte heller någon avgasmätare som kan mäta kolvätena med tiondels noggrannhet... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Sist hällde jag i 4 liter K-sprit (Dunk av en kompis för endast 25 kr) och det var ca 15 liter bensin kvar. Fick HC värden 63. Godkänd. Vågar ej gissa vad man skulle få för värden om man ej hällt i :) Men BMW 318is med M42 motor, många har det HC problemet och det beror ej på Katten utan nåt annat. |
|
|
Dom mätte iaf på min och då stod det 0,1 och man får ha upp till 3,5...Jag fick iaf beröm på min golf av besiktingsgubben hur rent och fint motorn gick =)) Mvh |
|
|
Nu pratar du nog om koloxidhalten (CO). Diskussionen gällde kolvätehalten (HC)... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| På vilken årsmodell började man mäta HC då? | |
|
Årsmodell -89 och framåt. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.