AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.031

Bilmonterad underhållsladdare

Hej undrar om ni kan tipsa mig om bra och billig underhållsladdare att montera i bilen för ström från stolpen.
Jag hade batteri problem tidigare denna vinter orsakade antagligen av att batteriet inte var underhållsladdad när jag hade bilen avställd förra vintern i 5 månader.
Nu har jag visserligen spröjlans nytt batteri men jag ska nu vara borta på semester i nästan en månad och vill undvika urladdning i fall det skulle bli temperaturer runt -20 igen...

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Defa har en laddare som ansluts med motorvärmarintagskabel.
det är väl den smidigaste och bästa lösningen. Bmw säljer den bla. Kommer inte ihåg vad den kostade men inga svindlande summor var det väl.

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Skaffa en Zafir90 på Clas Ohlson, kostar 495:-
Laddar upp med 3.3A och går sen över till underhållsladdning.
Länk

Det är i princip samma laddare som den 200:- dyrare XS 3600 Länk
fast med obetydligt lägre kapacitet.
Tack, dem verkar vara just det jag söker.
Är det värt att lägga 200 kr mer på den dyrare effekten?
Hur är den tredje dem har på den hemsidan? Något att ha? Pris?
Länk

_________
Länk
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Kollade lite på dessa laddare när jag ar på båtmässan i Gbg i helgen. "Den lilla" låg på ca 7-800:- och den stora (7000) låg på ca 1500:- Rent prismässigt en stor skillnad men om det är lika stor skillnad på dom som priset, vet jag inte. Eftersom jag har 2 batterier i båten, så orkar inte den lilla med. Ska dessutom sätta i 2 till och då räcker inte den stora heller...
Till bil bör den lilla räcka alldeles utmärkt!!
/Kidde

Vill ha BMW igen!
Kidde: Med "den lilla" menar du Zafir 90?

Nu är jag inte så haj på elektriska saker, kan någon förklara vad betyder IIUoIUp respektive IUoUp och vad betyder att dem har 3 respektive 5 stegs automatisk laddning ?

_________
Länk
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag har en XS-3600 men ser egentligen ingen direkt anledning att välja den framför den billigare Zafir90 (Zafir fanns inte när jag köpte min).
Jag köpte min delvis för att den även har ett läge för mindre batterier (MC) och där skiljer sig Zafir lite mer mot 3600 (0.5 resp 0.8A).
Den stora 7000 har inget MC-läge och är nog mer avsedd för båt/husvagn där man troligen har en större batterikapacitet och där är även funktionen "float" till mer nytta.

Z3> Kika runt lite på CTEK:s hemsida, de har bra förklaringar på dina funderingar
Ki
620
Kidde
Sorry, menar MULTI XS 3600 som "den lilla". Lite otydlig och jag ber om ursäkt för det!!
/Kidde

Vill ha BMW igen!
OK, tack för alla svar.
Nu har jag en funderare till. Hur ska man montera den? Kan jag montera direkt i motorrummet och koppla till externa poler som man använder till kabel start? Eller ska jag montera direkt mot polerna på batteriet? eller måste jag ha själva enheten i coupen och dra bara sladdarna in i motorrummet?

_________
Länk
Ki
620
Kidde
Vad jag fattat det som så kan/bör man inte ladda genom de polerna som är avsedda för kabelstart i motorrummet. Kan ha fel dock, men jag har iaf hört detta.
Sitter inte batteriet i skuffen på din bil?? I så fall hade det varit tämligen enkelt.
Skit samma - du bör kunna ha laddaren i närheten av batteriet på lämplig plats. Laddaren är INTE stor, jag lovar!! Man behöver dock inte sätta den i närheten av t ex grenröret som blir väldans varmt. Sätt den på den plats där motorrummet är som kallast, så är det nog inga probs. På båtar är det iaf ingen fara att ha laddaren i motorrummet, men det kanske inte blir lika varmt där som på en bil, så någon som VET får gärna bekräfta/dementera mitt svar!!
/Kidde

Vill ha BMW igen!
Ja
760
JanF
530i-93
Känner igen mig från båttiden.....

Exakt samma laddare som hos mekonomen kostar 695, kostar mer än det dubbla i båtaffären.

Det gäller visst allt, exakt samma tändstift (tror det var NGK xxx) kostde 19 på biltema, 29 på macken, 49 på volvo och 99 i båtaffären.......
Det är mycket marknadsföring och knepiga uttryck i annonser osv vad gäller laddare, som med allt annat som man vill tjäna pengar på. Egentligen är det mycket enkelt att ladda ett blybatteri: Se till att laddaren ger konstant spänning 13,6-13,8V och att den är späningsreglerad, dvs oberoende av variationer i nätspänningen, vilket inte vanliga "garageladdare" är.
En del laddare laddar i två steg, c:a 14,5-15V och stegar sedan ner till 13,6-13,8V, principen har olika namn. Man vinner lite tid vid uppladdning av tömda batterier med dessa, men för underhållsladdning räkker det gott med en enkelspänningsladdare. Det finns heller ingen anledning att marknadsföra laddare speciellt för MC-batterier med lägre laddström. Många MC har generatorer med kapacitet i klass med bilar, dvs 30-50A och uppåt, varför köpa en underhållsladdare på 0,5A???
Laddströmmen i blybatterier reglerar sig automatiskt, ner mot noll när batteriet är fullt, oavsett om laddaren är på 1A eller 100A.
Zafirladdaren och flera andra duger säkert utmärkt, däremot bör laddaren ha kapsling och kablage som är godkänt för montering i bilar och tåla kyla/värme. PVC-isolerade kablar på nätsidan duger t.ex inte.
Hjälpstartuttaget i motorrummet på BMW går alldeles utmärkt att använda som tillfällig anslutning vid laddning, däremot bör en permanent installation göras direkt vid batteriet, säkras nära batteriet osv. Om man inte köper in laddare direkt avsedd för detta (DEFA t,ex), se till att laddaren inte förbrukar "bakström" när den inte är nätansluten. Detta skall framgå av specen om det är en seriös laddartillverkare.

FP
ma
43
masen
525i-01.
Hejsan är det någon som kan hjälpa mig att ex. skicka Inf. ang. att byta lampglasen fram har en E-39 -96 mvh.Masen i Göteborg.
Folke, tack! då har man lärt sig någonting om laddare!
Kidde, det stämmer batteriet sitter i skuffen. Nu när det har kommit så många värdefulla tipps i denna tråd så slår jag till och köper en Zefir 90 och installerar den skuffen. Det sitter småskruvar på utsidan av huvudklämman så jag utgår ifrån att det är ditt man sätter underhållsladdarkablaget...

_________
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.