AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
537

Omkodning av nycklar, måste larmet fungera..?

Ska byta försäkringsbolag till ett som kräver startspärr och märkta rutor. Fick en tid hos BMW i morgon för att "få" intyg (600:-!!!)
Nu undrar jag (dum fråga kanske,men jag är ju tjej..:-)
har omkodningen av nycklarna nåt med larmet att göra? Alltså, måste larmet fungera för att dom ska kunna göra omkodningen?Mitt larm funkar inte för tillfället.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Har du alla nycklar behöver du inte göra en omkodning med automatik. Det som verkstaden troligen kommer att göra är att jämföra de nycklarna du har besittning över mot det totala antalet nycklar som togs fram till bilen vid tillverkning. Om någon nyckel saknas eller är utplockad från BMW jämfört med de du har så spärras dessa nycklar och eventuell omkodning av dina kan komma ifråga.
Utöver detta så intygar verkstaden att du har rutorna märkta samt att du har startspärr som enbart fungerar ihop med de nycklar du har kontroll på.

Och 600:- verkar vara ett rimligt pris.
Gjorde själv samma kontroll. Du kan ju ha 4 nycklar fast det finns en 5:e registerad som fortfarande kan starta bilen.

Nu har du ju haft bilen ett tag så det borde inte vara ett problem. Larmet har inte med startspärren att göra så det är OK. Du kan ju alltid se om de har någon uppfattning vad som kan trassla med larmet, du är ju tjej ;)

Skämt åsido, de brukar ta en halvtimme som minsta debitering och att kolla detta borde vara ett 10 minutersjobb (eller mindre) häng med och ställ några frågor till servicesnubben vetja.
Tack för svaren.
Jag borde väl ha gjort den här kontrollen av nycklarna när jag köpte bilen, för min egen skull. Speciellt med tanke på att den är importerad. Men man kan ju inte tänka på allt....

Ja, jag ska nog passa på att fråga servicesnubben om allt möjligt som jag "oroar" mej för när det gäller bilen. Min bil är mitt
"3:e barn". Jag oroar mej hela tiden och alltid i onödan....
Visa användare
166
touringthomas
528ia Touring-98
Fråga samtidigt om dem kan hjälpa dig med halvljusautomatik+milkontroll,jag fick detta gjort för samma peng.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.