AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.135

Hydraulisk handbroms ?

Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Hur kopplar man bromsrören om man vill ha hydraulisk handbroms ???
Smidigt vid slalomtävlingar !!!
Tanken är att även handbromsen jobbar i den ordinarie bakbromskretsen !

OO=00=OO
Ägt:525E12-535iE28-520iSE28
525iE34.
Jag utgår ifrån att du inte tänkte använda bilen på gatan/inte skall besiktiga, man måste nämligen ha en separerad mekanisk handbroms, men det visste du förmodligen redan.

Om jag skulle bygga en hydraulisk handbroms så skulle jag köpa något som ägare av raggarbilar är familjära med, nämligen en linelock.

En linelock är en magnetventil som kan stänga av en bromskrets med. Du monterar den alltså på ett bromsrör och kopplar den till en kontakt lämpligen på knappen på handbromsspaken.
När du trycker in knappen så kommer du alltså att separera bromskretsarna.

En gammal/liten huvudbromscylinder med en pluggad utgång borde sedan kunna tjänstgöra ihopkopplad med handbromsspaken.
Jag vet inte om du behöver en backventil någonstans, eventuellt så kommer din extra huvudcylinder inte att gilla att du skickar tryck på den när du bromsar på vanligt sätt.
IX
11
IX power
325IX touring -89
Om jag inte kommer ihåg helt fel så kopplar du in en bromscylinder som du låter den bakre kretsen går rakt igenom. När du drar i spaken så stänger bromscylindern kretsen framåt och skickar vätskan till bakbromsarna. Likadant som huvudbromscylindern funkar, när du trampar på bromsen så stängs flödet till bromsvätskebehållaren och vätskan trycks ut till bromsoken.
Detta är som han innan skrev inte godkänt av SBP men om du sätter en rak skarv på bromsröret mitt under spaken så är det enkelt att koppla om till besiktning om man tycker att det är värt besväret.
Men går det inte att göra en handbromsvändning med en BMW med orginalhandbroms????

4 hjulsdrivet är dubbelt så roligt som 2 hjulsdrivet....
Var kan man köpa dessa LINELOCK, är mycket intresserad av detta.
Jag vill kunna stänga av bakbromsarna vid tex värmning av däck

HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD
ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD
Persåkers speedshop, Hansen racing, lövén, med andra ord i princip alla som säljer trimdelar till raggarbilar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.