AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
900

Vanos problem

mi
22
mikael4444
Z3 M Roadster -98
Hallå

Jag har hört en del olika uppfattningar om det här vanos-problemet och undrar ifall någon vet hur vanligt detta är på min bil (Z3 M -98).
Lyssnade med BMW som sa att detta är väldigt överdrivet och finns i stort sett inte på Z3 modellerna av -98års modell och framåt.
De är väl som alltid att dom första modellerna har mer problem än dom nyare...
Har aldrig hört nån som haft problem med "dubbel vanos" som kom 99:e...kanske inte hör hit,men iaf...
Det har väl alltid varit dubbelvanos i M-roadster. De bilar som framförallt har haft problem med vanos var första årsmodellen av M3 med 3,2 liters motorn. Sök inlägg så får du mer info.

/T.P.
Första dubbel vanos kom ju 99,gäller inte de för M-bilarna också?
M3 fick dubbelvanos i.o.m. 3,2 liters motorn. E46 hade dubbelvanos från start (1998) på sexorna. På E39 har jag för mig att det kom 1999 (kan ha varit 1998).
mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
alla S 50 B32 (3,2 l M-motor) har dubbel vanos.
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Jo, det är som T.P. skriver. Dubbelvanos kom med 3,2 liters motorn i M3 E36 -96. Därefter standard i E46 från start.

/Fredrik
Bilar som inte har varvats ur regelbundet kan få problem med vanosen när du börjar varva själv.

Köpte en full servad 98 med kanappt 2500 mil på mätaren.
fick byta vanos efter ca:1000 mil.
Mecken på bmw berättade att det kan bli så om inte bilen varvas ut regelbundet (inte hela tiden)

Länk

mi
22
mikael4444
Z3 M Roadster -98
Blev inte så mycket smartare av detta men tack ändå...
Precis som BMW sa till dig så är detta problemet rätt så kraftigt överdrivet. Dessutom så var det framförallt på 96:orna. Jag hade inte oroat mig över det om jag varit du. Passa på och njut lite av din fina bil istället.

/T.P.
mikael4444: Prova med sökfunktionen ovan t.ex. gav dubbelvanos AND M3 en del träffar och känner du för mycken läsning i ämnet skippa dubbel.

Har varit många diskussioner om kvalitén på VANOS:en så du kan hitta en hel del matnyttig läsning.
mi
22
mikael4444
Z3 M Roadster -98
Tack för tipset!
Nu fick jag lite att läsa märker jag....
=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.