AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.202

[e34] Riktigt slö 520

Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Jag har en kompis som har en 520iA -89. Och den är riktigt slö, då menar jag inte som i vanliga fall. Kör man ut på en 70 väg får man göra kickdown för att inte man ska få en annan bil i r*ven.
Det är precis som om bilen tappat allt vrid, har man under halvgas så accelererar bilen inte. Den varvar ut och så, och den varvar upp bättre på tomgång. Han sa att det luktat bränt om lådan, så han bytte olja och filter i den, men det hjälpte inte.

Någon som har ett förslag?

Tack på förhand!

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
En 520i -89 har ju en M20 B20 motor, de är på ca 130 hk. De blir rejält slö om man har automatlåda på dem! Dessutom drar de mycket bränsle! Men till problemet... Börja med att göra en ordentlig service på bilen om det inte redan är gjort. Byt tändstift, bränslefilter, luftfilter, olja+filter, mät upp tändkablarna (ska vara 0 ohm.) Hoppas det löser sig!
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Grejen är den att den bli många gånger sämre på sista tiden.
Servicen som du beskriver ovan är nygjord förutom uppmätning av tändkablarna. Tar man bara en multimeter och mäter med en pol i var ände?

Tack på förhand!

Mvh Magnus

Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
blivit menade jag...

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kompressionstesta motorn för att då ev. kunna utesluta problem där.
Automatlådan verkar inte heller vara i bästa skick iom den brända lukten...

Mvh Janne.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ja du tar en multimeter och jordar minussladden från multimetern till lämplig karossdel. Sedan sätter du plus på en utav tändhattarna. Testa alla 6 en och en. Kolla även skicket på fördelaren och rotorn. Du bör även som Janne T säger, kompressionstesta motorn. Det kan en verkstad göra åt dig. Men en annan sak som du enkelt kan testa och se om det blir bättre: *Låt bilen stå så den blir riktigt KALL, över natten helst.
*Koppla ur kablarna till batterit, här kan du även passa på att ladda upp det.
*Låt stå utan batteri i 1 tim eller så, sätt sedan tillbaka batteriet.
*Starta bilen och låt den BARA gå på tomgång tills full arbetstemperatur uppnåtts. RÖR EJ GASPEDALEN!
*Kör en landsvägssväng och testa om det blir någon skillnad.

Om du gör detta så nollställs Motronicen. Nackdelen är att du tappar inställningar för bl.a. trippmätaren, klockan och förinställda radiokanaler :-) Men det är ett enkelt och bra sätt att prova om fel uppstår.
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Kan du förklara hur du menar med din mätmetod av kablarna? Om man jordar ena ändan av ohm mätaren i karossen och den andra på tändhatten så måste det väl bli lite fel, eller är jag ute å cyklar? Mig veterligen så mäter ohm motstånd och då krävs det att man mäter en kabel genom att ansluta mätaren i varje ända, eller har ja fel?
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
För högt motstånd i tändkablar märks vanligtvis som misständning vid pådrag, eller att en cylinder inte tänder alls.
Man mäter motståndet i tändkabeln med en ohmmätare genom att ta loss kabeln och sätta den ena proben i tändhattens botten och den andra i metallen vid tändkabelns fördelarsida. Det skall inte vara 0 ohm. Problem med misständning uppstår när motståndet tar sig upp i 15-20000 ohm. Det är sällan problem med BMW:s tändkablar.
I det här fallet är det nog något annat än tändsystemet som spökar.

Harry
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.