|
|
|
|---|---|
|
Bakgrund: Jag köpte min bil som vid tillfället hade gått ca 17000 mil, dämparna var då bra runt om. Nu, ca 1000 mil efteråt, har framdämparna snabbt blivit helt värdelösa medans bakdämparna är helt ok. Kan det bli så här när dämparna har gått så många mil som mina gjort eller är det onormalt? Bilen har EDC. /Pastorn | |
|
Vinterkörning sliter en hel del på vissa delar...Bl.a stötdämpare,så visst kan dem tagit slut fortare än beräknat om det vill sig. "Normalt" klarar sig dämparna minst 10000mil om du haft någotsånär normal användning av bilen(med kvalitétsdämpare). Sen är det så att i vanliga fall så brukar man inte se att dämpare tar "tvärslut" utan det brukar ske gradvis allt eftersom åren o milen rullar på.. Du har oxå en stor och tung bil som då nöter extra mycket på bl.a.stötdämpare. Frågan som uppstår är hur många mil dina dämpare varit på bilen? Har dem varit med sen "start" dvs 18000mil då är det inte så konstigt att framdämparna är slut...Då kan du nog räkna med ett byte bak oxå inom en snar framtid. Mvh Janne. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
De kan ses som förbrukade vid det miltalet, och skulle nog bytts ut tidigare. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Jag uttryckte mig nog lite dumt, att de behöver bytas kom naturligtvis inte som någon överaskning, utan det jag blev så förvånad över är hur de blev "tvärslut" över ca 1000 mils körning. När jag köpte bilen var det en markant skillnad mellan "S" och "K" -läge på dämparna och då fungerade de som sagt väldigt bra. Men det är som ni säger, ett dämpar-byte får nog planeras in. /Pastorn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.