AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.747

Sagan om det magiska relät

Sida 2 av 2
Ni som kan detta:

Vilka tre reläer är det som sitter för sig innan säkringsboxen? Det ena är till bränslepumpen men det andra som ser exakt likadant ut (orange) och det tredje lite mindre?

På min M3 E30 så satt relä till bränslepump, styrbox och förvärmning lamdasond för sig.
Kanske är samma på din?
MVH/Berbel

Det kan nog stämma det. Tackar!

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
fartofläkt: Hur går det har du löst problemet? Nyfiken...
Om ni inte har löst problemet så kan ni alltid kolla så att det inte är något vakumläkage. BMW:s motorer arbetar med undertryck, visst? Då kan ett litet läkage någonstans t. ex i vevhusventilation orsaka den mest roliga gång och många konstiga elektroniska felmeddelanden. Ett fel ledder till ett annat...
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Hubbe325: Både ja och nej... :) Bilen har lagat sig och har gått som en klocka nu i snart en månad. Jag TROR att jag vet vad som var fel:

När jag ryckte relät till syresensorns (lambdasondens) värmare (det ovan beskrivna som sitter bredvid bränslepumpsrelät) så gick helt plötsligt bilen bra. Jag visste inte då att det var just det relät utan jag gissade lite bara. Jag körde så ett par dagar men började såklart undra varför bilen gick bra bara för att jag flyttade ett relä från motorrummet till handskfacket... Jag kopplade därför in min hemagjorda diagnosutrustning på bilen och fick en felkod om o2 sensorns värmare. Jag satte i relät igen och larmet var borta men bilen gick som innan: Bra ibland och dåligt ibland, men nu kunde jag ju gissa att felet hade med lambdasensorn att göra så jag skrapade rent terminalerna på kontakten till lambdasensorn och vips: Bilen gick bra! Än så länge... Ta i trä! ;)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Skönt att det löste sig, jobbigt med såna där konstiga fel....
Vilket stift ska vara jord? Jag har kontakt med jord på varenda stift! (i sockeln alltså)

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Fulingbusen:

Ja, så mkt kan jag säga som att om du har jord på alla stift så är det något som är fel... Grejerna fungerar som så att på ena sidan av reläts spole skall du ha batterispänning (nbv, normal battery voltage som det står i böckerna) och den andra sidan av spolen är ansluten till Motronic-styrenheten. När styrenheten anser att lambdasondens värmare skall aktiveras jordar den ledaren till relät. Det är alltså inte så, som man skulle kunna tro, att styrenheten matar relät med 12 volt utan istället sluter den kretsen genom att jorda. Hur sedan de andra två stiften på relät är anslutna vet jag faktiskt inte, men max ett av dem skall ha kontakt med jord.

Vad menar du med att du har kontakt med jord? Tänk på att "kontakt" i det här sammanhanget är maximalt 1 till 2 ohm. Har du bara en kontinuitetstestare så kan denna pipa eller blinka trots att strömmen måste passera genom reläts spole som har ett motstånd på gissningsvis 50 till 100 ohm.
Så här går strömmen i min sockel:

tändning av:
mellan 85 och jord = 30k ohm och 0 volt
mellan 86 och jord = 0.9M ohm och 0.08 volt
mellan 85 och 86 = 0.9M ohm

tändning på:
mellan 85 och jord = 30 kohm och 0 volt
mellan 86 och jord = 2.8 M ohm och 0.28 volt

Problemet jag har är att reläet aldrig slår till trots att reläet är helt och fint.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.