AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.749

Sagan om det magiska relät

Sida 1 av 2
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Ni som har läst mina inlägg här innan vet att jag har "lite" problem med bilen: Ena stunden går den bra och hur rent som helst och andra stunden vill den bara dö när man trycker in kopplingen, som att slå av tändningen. Under normal landsvägskörning går den alltid bra. Jordfel? Låter det rimligt? Det är min senaste teori iaf. Var sitter jordflätan på min bil? Nån som vet? Sen hände det en annan lustig grej igår: Eftersom styrenheten har klagat på ett kablage till bränslepumprelät så va jag och rotade under huven lite. Jag upptäckte att det satt ett annat relä bakom bränslepumprelät som såg likadant ut (standard enpoligt bilrelä). Jag konsulterade Haynes kopplingsschema och kom fram till att detta relä bland annat matar bränslepumpsrelät. "Jag kopplar förbi det och ser om bilen går bättre" tänkte jag. Det gjorde den INTE, minst lika illa. Så jag plockade bort bygel och sket i att sätta tillbaka relät, vet inte varför jag gjorde det men jag testade att starta bilen UTAN det nämnda relät och den gick BRA!?!? Allt verkar fungera så min fråga är: Vad är detta för ett relä? Och varför sitter det där om det inte behövs?
borgmastaren
Hahaha, det där lät intressant. Inte konstigt att BMW kostar om de stoppar in en massa onödiga prylar i bilen... =)

Jag är nyfiken på om någon har svar på din fråga.

/M
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Hade problem med tomgången på min.
Den gick inte alls, öppnade då spjället i tomgångmotorn satte tillbaka den utan att koppla in kontakten till den.
Startade bilen och hade då tomgång.
Satte tillbaka kontakten på tomgångsmotorn och bilen dog.

Har nu bytt tomgångsmotor och bälgen mellan luftmängdmätaren och insug.
Och nu går bilen kanon fint igen!

Vill rekomendera dig att byta bälgen, min var helt kass, bilen hade tjuvluftat vilket inte alls är bra. Kostnad: ca 230:- på BMW.

Mvh Håkan
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Jordfel? Mja eventuellt, men snarare då glappkontakt. Är det bara när du trycker ned kopplingen som bilen vill dö? Har du farthållare på bilen?

Om du har farthållare så ska ju den kopplas ur när man trycker ned kopplingen, och då kan man ju tänka att det finns ett fel där (t ex ett jordfel som får strömmen att gå fel väg)

Det som kallas för jordflätan sitter mellan minuspolen på batteriet och karossen, och mellan motor och kaross.

Jag vet dock inte om du har jordfläta eller jordkabel, men det spelar ingen roll då de har samma funktion (och jag har ingen som helst aning vad dessa skulle ha med ditt problem och göra, men jag ska inte säga för mycket, konstigare saker har hänt ;-))

Magnus
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Hade ett lika skumt fel på en 320i -86. På den visade det sig att det var glappkontakt i stora kontaktstycket till styrboxen i handskfacket. Jag tog lös kabeln, sprayade lite 5-56 (vet nu att det är förkastligt men det visste jag inte då) och stoppade i och drog isär den några gånger så att ev korrosion skulle nötas bort.
Efter den kuren så gick bilen kanonbra så länge jag ägde den!

---------------
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
---------------

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Hej alla! Jag inser att jag uttryckte mig lite klantigt, mina felsymptom är inte riktigt som jag skrev igår. Det där med kopplingen jag skrev innebär inte att jag inte har någon tomgång utan snarare är det så att ibland (långt ifrån alltid) när jag kör och kanske har ett varvtal på 2000 eller mer och kommer till en korsning där jag inte vill använda motorbromsen utan istället frikopplar och bromsar så är det som att slå av tändningen och vartalet bara DYKER ner. Symptomet kan även uppstä nar jag står på tomgång och varvar upp motorn till 2-3000, sen på "nervägen" uppstår samma problem. Bilen är alltid lätt att starta igen även då den dör.

Håkan: Nja, tomgångsmotorn har jag tittat på och det verkar som den öppnar och stänger fint. Bälgen är i fint skick oxå.

Drutten: Inget farthållare här inte. Ett jordfel mellan blocket och batterets minuspol innebär att tändsystemet inte har en sluten krets och detta i sin tur innebär att det inte blir någon gnista på stiften. Jag har naturligtvis gnista normalt sett, men det hade varit intressant att se om jag har det när bilen vill dö. Som jag skrev så DYKER varräknaren ner mot noll och varvräknaren är kopplad induktivt direkt till en tändkabel, altså tänder inte motorn just då. Detta skulle kunna bero på glapp i kordflätan/kablen tror jag.

Magnus M: Jag har rotat i timtal med styrenheten. Kontakten ser fin ut och jag har nog demonterat/monterat den 200 gånger det sista så det borde inte finnas nån korrosion kvar där. ;) Jag har också provat att byta styrenhet, ingen skillnad.

Styrenheten matar ut en felkod: 1261. Detta innebär att det är något problem med styrningen av bränslerelät, men jag tror att det är ett följdfel som uppkommer då bilen håller på att dö, för jag har kopplat förbi allt kablage fram till relät och använt ett nytt relä och problemet är detsamma. Nollställer jag felen i styrenheten så verkar det som de är borta tills bilen vill dö och sen är det samma felkod.
M3
11
M3Piloten
BMW M3 -97 smg
BMW 320i -89
Jordfläta finns inte på 320i -89, det är en jordkabel som sitter mellan oljetråget (vid generatorn) och karossbalken.

Jag har en 320i -89 med nästan samma fel som du har, dock lite
värre eftersom felet uppstår även under körning och tomgång
den hackar sig fram som f-n. Går alltid att starta men tändningen
dyker i ca: halvsekund för att sedan fungera som vanligt. när den är kall är det väldigt tätt emellan miständningarna 1-2 sek
= okörbart.
(förövrigt är alla tänddelar och reläer bytta/testade innan)

Hade bilen inne på felsökning BMW I Göteborg, resultatet var
Bränd styrenhet, enligt dom. Dom bytte denna för x-antal tusen.
När jag startade bilen var det samma fel!!!!! hack-hack. Vaddå
bränd styrenhet. Fick orginalstyrenhet tillbaka monterad + retur av
pengar.

Bilen är nu inne på Felsökning på annan verkstad.
får se hur det går.

/Magnus
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
M3Piloten: Min dör oxå under tomgång ibland, men detta är mer sällsynt. Oftast är de under körning. Har du kollat jordkabeln? Det kan tydligen vara så att den ser hur fin ut som helst utanpå, fast kabelskorna ärgar innifrån = glapp. Jag ska ta en tit på min snarast. Så du vill inte plocka ut M3:an i slasket här i gbg? ;) Det vore för övrigt intressant att se vad din styrenhet matar ut för felkoder... Jag tror jag vet varför BMW trodde att det var styrenheten, den felkod jag har kan bero på det, men precis som i ditt fall var det inte så den här gången.
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
jag hade ett liknade fel på min cittra varje gånf jag trmpa ner koplingen vid rödljus dog den visade sig att koppligstaget klämde till den stora "plusen" till startmotor vilket reulterade i korstslutning... var inte så kul...men jag hittade det dock så det kanske är något åt det hållet värt att kolla upp !!!!!var kablarna fran startmotor går kanske de ligger och skaver någonstans !!!!

Mvh/ Daniel
Visa användare
159
StaliN
330ci- 01
X5 3.0iA lev. kring aug03.
Det behöver ju inte nödvendigvis vara en elfel. Min farsa hade samma problem med sin 525 93'a. Då var det fråga om, (nu vet jag inte om det heter det samma på svenska, men på danska heter det) Luftmängmätaren (lunftmængdemåleren). Den mätar ju luft/benzin intaget. Kanske drar den inte tillräcklig med bränsle, därför den "dödande" effekten i motorn..
Deliq
Jag hade samma symptom på min 318 med att den dog när jag frikopplade och gick väldigt ojämnt på tomgång.
Det felet var liksom StaliN's luftmängdmätaren. Själva spjället i LMM kärvade den sista lilla biten mot stängt läge, dvs öppnade för lite vid tomgång (gick fett, syntes på tändstiften ) och när man då i fart kopplade ur slog spjället självfallet igen och orkade inte öppna igen tillräckligt för att hålla liv i motorn.
Tog loss denna smörjde upp i lagringen för själva spjället.
Därefter inga problem...

M V H // Deliq

**___**

"Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss"
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Tack för alla tips allihop!

Jag tror inte riktigt på luftmängdsmätaren eftersom bilen ibland får för sig att dö även vid normal körning med jämn gas. Dessutom har jag känt på klaffen och den verkar inte ha gett upp än. Sen skall man ju absolut inte utesluta att det är flera fel jag har som samverkar. Jag menar, bilen är ju gammal och ute är det kallt och fuktigt...
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen!

När du säger att bilen dör vid jämn gas.
Är det då som att vrida på och av tändnings nyckeln?

Så gjorde min, och då visade det sig att bränslepumpen var på väg att ge sig.
Så jag åkte på att byta den med och det har inte hänt sedan dess.

Mvh Håkan
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Håkan: Jag flängde bort baksätet och skickade bak tjejen att lyssna på pumpen under gång och den spinner som en katt ända tills dess bilen håller på att dö, sen är den död tills dess att moton återhämtar sig. Jag testade att låta tjejen rycka ur kontakten till pumpen under gång och då var symptomet ett annat: Det tog en bra stund innan motorn dog (den snurrade alltså en bra stund bara på det tryck som fanns i systemet). Sedan skickade jag fram tjejen att lyssna på bränslepumpsrelät (himla bra med flickvän alltså ;) och när motorn hostar till så klickar det i relät. Detta måste innebära:

1: Fel på relät. Men det är det inte för jag har bytt det.
2: Fel på kablaget fram till relät. Men det är det troligtvis inte för jag har kopplat förbi det.
3: Fel på styrenheten. Men den har jag bytt och det hjälpte inte.
4: Styrenheten får dålig jord/spänningsmatning. Kan va det...
5: Styrenheten tror att motorn inte snurrar pga av att den inte får någon signal den behöver. Troligt.

Jag jobbar vidare. Alla tips emottages tacksamt!
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Kan ju som sagt vara många fel eller ett klurigt. Har du kollat induktansgivaren på veven? Ingen tändning ingen sås är ju en normal säkerhets åtgärd för styrbox.
-C
221
-Chrille-
320dT -00
325iM -89
Har ett liknande fel på min 325a!.. precis som att vrida av nyckeln å varvräknaren faller ned!!... Men min dör vid gaspådrag!.. t.ex. vid omkörningar!.. Den är sen väldigt svårstartad!.. Det här felet kommer å går!.. fruktansvärt irriterande!...
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
MMM är nog inne på rätt spår. Givaren som sitter nere vid främre remskivan på motorns högra sida, talar om för datorn att motorn roterar. Det har varit en hel del problem med denna givare.
En kompis till mig hade sin bil inne hos BMW i Solna i två månader för liknande problem. Allt byttes utom den här givaren. Kompisen fick betala en astronomisk räkning, och redan efter någon kilometer ryckte bilen som innan. Man hade inte provkört bilen! Det gick givetvis inte att få tillbaka några pengar.
Jag provade med en givare från en annan bil, och problemet var borta.

Harry
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Mjo... Det där med vevaxelgivaren är inte alls otroligt. Dock borde jag få felkod 1243 "Crankshaft Pulse Sensor" om det är den, men å andra sidan tror jag att det krävs att signalen faller bort under en viss period (typ 20s) för att larmet skall lagras och då är ju motorn redan död. Så den sensorn får nog anses som huvudmisstänkt.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
På min nuvarande iX har det varit fel på vevaxellägesgivaren. De bytte box och soppapump innan de kom på det. Så jag har en box och en pump i reserv! :-)

---------------
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
---------------

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Magnus M: Symptomen är de samma. Alltså: Dags för mig att leta upp en ny givare.

Mysteriet med det mystiska relät är förresten löst: Det reglerar matningen av lambdasondens värmare. Jag vet inte exakt hur en o2 sensor fungerar men det verkar som om det krävs en värmare för att mäta på syreförekomsten. Att min bil går bättre med detta relä borta skulle kunna betyda att min lambdasond är kass. Får väl se vad jag byter först. Låter lite konstigt att bilen kan tvärdö på högre vartal beroende på lambdasonden iof... Just det har nog knappast med sonden att göra eller?

Får mig att tänka på min polare som stegade in på Bilia och undrade vad en "lambada-sond" skulle kosta. :)
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Kom på en grej förresten:

Magnus, du skrev "vevaxellägesgivare", jag tror inte att det finns någon sådan. Däremot finns det "vevaxelpulsgivare" och en "kamaxellägesgivare"? Minns du vad var det som krånglade på din bil?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.