|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett problem med att min M5a "hostar" till vid gaspådrag, den liksom lägger av i nån millisekund innan den kommer, tycker inte heller den går riktigt som den gjorde när den var ny. Vad kan vara fel? MVH Try Me! | |
| Bränslefiltret kanske? | |
|
Intressant! Så tycker jag att min bil också beter sig. Tvekar lite granna vid gaspådrag och kommer sedan med full kraft. Har inte tänkt på om det är så även i sportmode. Måste ut och prova. Väldigt intressant om ni kan komma på vad det kan vara. |
|
|
Glömde att säga att jag precis gjort Insp I. Det blev ingen skillnad, men de byter kanske inte bränslefiltret? Får väl åka till verkstan och be dem provköra för utlåtande?. |
|
|
Min är likadan = Svarar inte med en gång på gaspådrag men bara vid tomgång. Dör lite först när man ger fullgas från tomgång. Kanske ska vara så på min ? Fast min är ju en E34 med 22000mil på mätaren. Enl bmw i karlstad så finns inget fel. |
|
|
Tillbaka från provkörning. Samma resultat med eller utan Sport Mode. När man accelererar från ca: 1500 rpm så tvekar den en bråkdels sekund. Sådär lagom länge så att man undrar, va f***! Om man börjar ge på gas över 1500 rpm så märks det inte , då svarar den direkt. Precis som man vill ha det. Så segdragnig med fullgas acceleration funkar till 95%. Det känns som om man förlorar någon sekund i accelerationen. Trist och märkligt: Har lagt ut en fråga på bmwm5.com för att se om de har någon idé om detta. |
|
Kristo |
Kolla om tändspolarna e ok. behövs inte mycket fukt för att bilen ska gå konstigt. Kan bli så efter en tvätt! |
|
Det verkar vara mycket vanligt på M5:or med symtom liknande dom som beskrivs här ovan. Själv hade jag en M5:a som jag UNICHIP:pade för att bli av med dessa tråkiga symtom. På annat ställe skrev jag följande som kan gälla här också: Har chippat (med UNICHIP. Se Länk ) en M5 -95 med följande resultat: - dom små små ryckningarna som fanns vid jämn gas mellan tex 2000-3000 rpm försvann nästan helt och hållet. Mycket bra! - under del- och fullgasacceleration fanns flera varvtalsområden där motorn liksom tvekade. Dessa symtom minskade drastiskt. Mycket bra! - responsen (vridmomentet!?) när jag gasade på (både litet och mycket) från låga -och mellanvarvtal (säg från 800-3000 rpm) blev mycket bättre. Mycket bra. - jag fick upp till 30 hp mer på toppvarv men jag vill med bestämdhet påstå att det inte är därför man skall chippa för dom hästkrafterna kommer du dels inte att märka mycket av när du använder dom och dels är det inte så ofta, skulle jag tro, som du ligger på 7000 rpm i stan eller på landsvägen heller för den delen. Bilen gör ju 100 vid 2000 rpm på 6:an. - ingen märkbar ändring av bränsleförbrukningen. Möjligen något mindre men mycket litet i så fall. - mätte accelerationen under så lika förhållanden som möjligt med en Race Technology Performance Meter AP22. Fullgas mellan 40 och 100 på tvåan förbättrades ca 1/10-dels sekund. Så inte heller av detta skäl fanns någon anledning att chippa bilen. Sammanfattningsvis kan man säga för min bil att: - bilen blev mycket trevligare att köra "till vardags" - i övrigt märkte jag inte någon större skillnad - kostade ca 7000 kr och det var det värt Per L |
|
| Vad finns det för chipningsalternativ till M5 E39? | |
|
UNICHIP passar alla bilar med elektronisk insprutning, justeras in på rullande landsväg efter just din bil (det är bra) och går att flytta till nästa bil om man vill (får då justeras in igen förstås)! Man behöver aldrig gå in i orginal motorstyrning och greja (dvs elektronikboxen behöver inte öppnas) vilket många tycker är bra men å andra sidan kan man då inte ändra på inbyggda grundfunktioner som tex varvtalsspärren. Tar man bort UNICHIP:et (gjort på 5 minuter) blir motorstyrningen automatiskt orginal igen. Per L |
|
ant |
cidair: kolla här Länk qvarnis verkar vara på gång med chip. ========== Länk |
| Tack för tipset. Skall kontakta honom och se vad han har på gång. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.