|
|
|
|---|---|
|
Jag har lurat ut att det finns någon slags bussning nere vid växelspakens inföstning i växellådan. Men vad är det för typ av bussning och påverkar den "sladdrigheten" i spaken. Lådan på bilen är helt ok, inget skrap och tjut, men själva spaken är en bedrövelse. Är det någon som har bytt den här "bussningen", hjälpr det mot sladdrigheten, eller måste man byta ytterligare någon del av länkaget? Det gäller E28 alltså, men det ser förmodligen likadant ut på E23, E24, osv. | |
|
Om jag menar samma bussning som du(den som sitter nere på växelspaken, om man tar loss spaken?), så är det bara att byta den, så blir det slut på sladdrigheten! ..eller så menar du något annat... Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Det stämmer bra, hittade lite mer info på nätet. Men nu har jag fått vetten på min kvarn, och tänker stoppa dit en shortshift istället. Samma pengar som för nya bussningar och mycket roligare. Problemet är bara att jag inte hittar någon shortshiftsats till E28:a? Någon som har något tips om det?? |
|
|
quixotic2, Lustigt, tänkte faktiskt föreslå dig att byta till shortshift, men var tveksam till om du skulle uppskatta det i dina vagnar :-/ Det är tydligen busenkelt att tillverka shortshift själv, och om inte så brukar det finnas nån lirare i varje stad som gör det. Har du sökt i börsen/delar säljes? Eller så kan du kontakta någon lokal mek. verkstad kanske? Annars kan du höra med Länk |
|
|
Ok, tackar! :) Just den här bilen kan nog leva med en shortshift... en 528:a med lätt övertrimmad 3,5:a. Spottar och fräser som en gammal kärring när man släpper ur med lite varv, 3" system som låter som ett jetplan.. en riktig busbil! :) :) Lite småsmäckig inuti, men fin annars... så jag tänkte göra iordning den och köra ett tag. Sedan säljer jag välan med förlust när ekonomin kniper... som vanligt! :) |
|
|
Har nyss fixat länkaget på vinterbilen. Bussningen som byts är den som sitter på växelväljaren i lådan. Enligt BMW här finns det ingen bussning att byta på själva spaken , utan då får man byta ut hela den. Bussningen kostar 100:- på BMW och det blir en helt ny bil efter bytet , hittade knappt någon växel då jag for hem från garaget :-) . Bytet är inte så svårt men pillrigt , tillgång till lyft är ett STORT plus. Ang shortshift kan du göra det själv. Finns beskrivet i en massa trådar. Själv nöjde jag mig med att kapa spaken. MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.