AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
414

Vad ingår i ett komplet sportavgassystem?

Har precis satt på en ny bakre ljuddämpare och undrar vilka delar som saknas för att det skall bli ett komplett sportavgassystem.

Vidare undrar jag vad en trim kamaxel är för nått?

tack på förhand
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Alla delar utom bakre ljuddämparen då!
En kamaxel som ska ge högre effekt/bättre vrid... Vad man kan påverka är lyftet och durationen, alltså hur mycket ventilerna ska öppna, och hur länge de ska vara öppna!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Frågan var kanske lite dumt ställd. Jag är inte så motor kunning och undrar vilka de andra delarna är.
Visa användare
130
Eber
325i -87
På en sån bil du har så räknar man ett "komplett avgas" efter katalysatorn. Den sistnämnda sitter ungefär under förarplatsen, och allt därefter brukar man räkna till sportavgas om man ska byta.

--G---
--G-----------K-------------L--------------L----------Utblås
--G---
grenrör katalysator ljuddämpare ljuddämpare

Ungefär något sådant kan ett helt avgas se ut, det du oftast byter när du ska bygga sportavgas är alltså rören och ljuddämparna efter katalysatorn. Antalet dämpare bestämmer du ju själv efter hur mycket plats du har/hur mycket du vill att de ska låta. Så det vi snackar om här är olika böjda/raka rörbitar, så det passar under bilen. Du kan ju också välja att ha två lite mindre rör bredvid varandra (som original) eller ha ett som är större.

Exakt hur många dämpare du har efter din katalysator vet jag inte, men det går ju lätt att kolla genom att lägga sig på knä och räkna efter.

Sedan kan man för att öka effekten också byta grenröret mot modell "extractorgrenrör", detta ska dock helst göras i samband med annan trimning, såsom kamaxelbyten m.m. Detta brukar dock inte räknas in som en del i ett "sportavgas".
Tack för en väldigt bra förklaring:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.