AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
900

e36-motor i e21...

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Hejsan!

Jag står i valet och kvalet när det gäller att välja motor till mitt bygge. Antingen blir det en M20B25 eller en M50? från E36an.

Hellst vill jag ha en e36-motor i bilen.

Jag vet att det går att få ner en sån i e30in med viss modifiering av antingen bromsservot eller insuget. Jag undrar hur det är att få ner en sådan i E21an?
Är det samma saker som behöver modifieras eller är det fler saker? Någon som provat?

Slutligen: Passar en 5-petad M60 på e36ans motor?

Mvh Johan
Jag ska ner med en s50 motor så småningom.

Jag har tänkt plocka på ett tråg från e34, den har sumpen framåt ist, för bakåt. Motorfästen passar inte alls så det får bli nya, kanske kan hjälpa varandra med det? Växellåda passar från m20 motorn.

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Låter ju trevligt. Det få bli en sån motor då. Hur är det med vikten på en sån, jämfört med en m20? Är den tyngre/lättare?

Är det samma växellådsfästen på en e34 525 som på e36an?

Måste man ha koppling från nya motorn också, eller går det bra med en fräsch 325-m20 koppling?

Hur är det med soppapump? Funkar det med original?

Ang motorfästena så är det ju inte så avancerat att tillverka nya. Visst kan vi hjälpas åt på den punkten!
Men räcker det inte med att sätta dit en tjockare kudde på ena sidan för att få rätt lutning? Eller sitter dom på helt fel ställe?

Jag har inte kollat närmare på motorfästena, måste få ihop motorn först :)

Växellådan från e34 borde funka (utgår från det men vet ej) om den kommer från m20 motorn. Vet inte hur vikten är i förhållande.

Koppling har jag heller inte kollat närmare på.

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
S50 är ca 25kg tyngre än M20 om jag minns rätt.

E34 lådor passar mot M/S50 oavsett om det är M20 eller M50.

K-jet pumpen lär ska pumpa rätt bra och borde räcka till en M50 iaf.

Kiip Spiiding!
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Tack för alla bra svar! Nu tror jag att jag har fått svar på de viktigaste frågorna iaf, resten får man prova sig fram till.

Mvh Johan!
Jag har kört M50 i E21. Det blir trångt, men inget ska behöva modifieras överhuvudtaget på bilen. Det som gäller är: Nya motorfästen, Svänghjul och koppling från M20, enklast är att behålla M20 låda så slipper man bygga om nåt utan behöver bara modifiera växellänkaget när M50:in vill luta lite mer. Det är en mkt enkel operation som inte ska bjuda på nåt större motstånd. Iaf gick det bra för mig fast jag var nybörjare när jag höll på med det.
Hur är det med lutning på motorn, ska det vara en viss grad?

Kom på fler grejer:

Vilket svänghjul passar i m20 lådorna? Går det få in ett m50 svänghjul? Hur stort är det? Jag har ett 240 mm svänghjul nu och byter man till 228 mm kanske man måste balansera om?

Är svänghjulen från m50 dubellmassade eller vad det heter?

groze: du har mail!

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Tack ännu en gång för de bra svaren!

Efter bäckis svar blev jag ännu gladare. =)
Jag som satt och funderade från vilken bil jag skulle ta bromsservot ifrån, nu slipper jag göra det.

fulingbusen: Jag har tyvärr inte fått nån mail av dig. Skickade du till groze@home.se ?

Mvh Johan
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
S50 svänghjul och koppling passar i M20 lådor. Så förmodligen passar även M50, men det har jag inte provat själv.

Kiip Spiiding!
japp, groze@home.se

skickar ett nytt

M50 svänhjul passar då inte i nån M20 låda. Har inte även S50 ett "djupt" svänhjul där tryckplattan går in x cm innanför en kant på svänghjulet? I villket fall så passar då inte M50 kopplingen och svänghjulet M20.
ok, hur går det med balanseringen då?

Ska man modifiera m20 svänghjulet ngt?

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag kommer inte ihåg hur S50 svänghjulet ser ut, men S50 motorn sitter på M20 lådan i min iX så det passar.

Passar M20 svänghjul direkt på M50 motorn (som du säger) så är det ju lättlöst ändå. Finns ju rätt arga kopplingar till M20.

Kiip Spiiding!
Hur dyra är 228 mm kopplingarna?

m5ans koppling borde väl palla en del, men jag tvivlar på att 240 mm svänghjulet passar i m20 låda... Någon som vet?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.