|
|
|
|---|---|
|
Tja jag ska köpa en m30 motor och jag funderar på om vevstakslagerna är ok! undrar om/hur man kan kontrollera vevstakslagerna utan att motorn är igång?? MVH Fredrick Magnusson | |
|
Blir svårt det, annars så är botten på m30 en evighetsmaskin. Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
Så man behöver inte vara så orolig för att det är vevstakslagerna är slut!! |
|
| Om motorn är lös så är det väl bara att ta bort tråget och lossa på några eller alla överfallen på vevstakarna och kolla efter. Det syns/känns på lagerytorna om de är slut. Verkar de vara slitna så är det värt att sätta i nya när allt ändå är isär då de inte kostar så mycket. | |
| Frågan e om man inte ska byta medans man har maskinen ur ändå även fast lagren ser justa ut... Om den nu är ur vill säga. | |
|
Det skall inte vara några större problem att plocka bort oljetråget med motorn i bilen! Jag har en 3.0S -72 som jag haft bort tråget på flera gånger (bytt oljepump, mätt lagerspel) med motorn i bilen. Man lossar höger motorfäste och lyfter motorn 5 cm eller så. Sedan är det lätt att lirka bort oljetråget. Med motorn i bilen och tråget borta är det lätt att byta vevlager och det borde gå att byta alla ramlager också med litet lirkande utom det närmast svänghjulet. Tar man bort detta ramalgeröverfall får man säkert problem att få dit tätningsringen igen så det har jag inte vågat. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.