|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja så har man fått igenom bilen utan en anmärkning på bilprovningen, nu kan man sova lugnt igen. Min fråga är på bromsvärden, om det står 3.3 ett år sedan 2.7 och året efter 1.7. Kan man anta att det rör sig om slitna belägg? och således behöver bytas snart. Vad ligger t.ex min värde på. Jag hade 1.7 fram och 1.3 bak. förra året låg fram på 3.3 och året innan på 2.3. Jag kan ju luta mig ner o se efter på slitaget men i allafall. spar till en.... Länk | |
|
Hallå! Dessa bromsvärden beror på hur hårt besiktningspersonalen trycker på bromspedalen och vilken friktion det är mellan däck och de rullande cylindrarna (bromsprovaren). Så länge höger och vänster däck har samma värden är man ju glad! |
|
|
LNBT Kolla på inlägget "Vad har ni för bromskraftvärden" Där förklaras allt mvh BLJ |
|
|
Hur hårt pedaltryck som används är ointressant i fallet då bromskraftsvärdena ska avläsas precis innan hjulblockering. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tror att jag fattar nu. Fast värdet innan låsning relaterat till vad hårt man trycket kan ju spela mindre roll då det finns ABS. Låser det så låser det sen kan man ju trycka hur hårt som helst. Måste bero på friktionen mellan däck och mark "rulle". Dvs. högre värde ju bättre/bredare däck om man nu har bra bromsar. spar till en.... Länk |
|
|
ABS-funktionen uteblir helt när bilen står still, t.ex. vid ett bromsprov i rullbromsprovare. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Kan man dra slutsatsen att om man nu skulle veta att man har dåliga bromsar och inte vill lägga ner krut på dem, sätt på smala däck! Kan detta stämma då? Jag menar om jag hade dåliga bromsar men satte dem på ett cyckeldäck så kan du ge dig på att de nyper i det fallet. "lite filosofi" spar till en.... Länk |
|
|
Nej. Om hjulet blockerar eller inte är totalt ointressant. Den vanligaste avvikelsen är att bromsarna tar ojämnt (max differens som tillåts vid en kontrollbesiktning är 30% skillnad i bromskraft mellan hjulen på samma axel). Att bromskraften är otillräcklig är mycket ovanligt på personbilar. Skulle du "hjälpa upp" värdena vid ett bromsprov med ojämna bromsar skulle du i så fall få ha två däck med olika friktion på axeln där ojämnheten ligger. Hursomhelst är det minst sagt idiotiskt att försöka "fuska" genom dåliga bromsar, det är en bra grej att ha ordning på! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Är det tillåtet med 30%?! Tycker det låter mycke... Vet att ju jobbar med det jeppe men tycker iaf att det låter lite väl mycket för att kunna behålla bilens/förarens förmåga att bromsa på ett trafiksäkert sätt... Men en annan e juh bara lekman =D | |
|
30% är ganska mycket ja, men det är vad Vägverket bestämt man kan tillåta. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Usch va hemskt att åka runt med en bil som har 30% sämre bromsverkan på ett hjul!! Fan va det måste vibrera och ha sig!! TRAFIKFARLIGT!! | |
| Halv dana bromasar e ok men ajja bajja om skyltbelysningen är paj... | |
|
Alltså... Skiljer det 30% mellan hjulen på en axel, exempelvis frambromsar med bromsverkan 1,4kN på ena hjulet och 2,0kN på andra hjulet märks detta förmodligen inte alls vid normal körning... På vissa bilar kan det innebära en lätt sneddragning vid hård inbromsning, men det kan aldrig ge upphov till vibrationer eller liknande... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Då är det väl tur att de låg jämt vid besiktningen då. Har inte för avsikt att manipulera värdena men man vill ju ha reda på bakomliggande faktorer. Får det skilja 30% ner till sämsta el. 30% upp till bästa värdet. :-)Typ 1,4 resp. 2,0 eller 1,4 resp 1,82 spar till en.... Länk |
|
|
Det där förstod jag inte mycket av! Skillnanden mellan bromsvärdena får vara högst 30%. I ditt första exempel är skillnaden 30%, i det andra 23%...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag tror att han menade att om du tar 2,0 - 30% så får du 1,4. Men om man tar 1,4 + 30% så får man 1,82 Magnus |
|
|
Jaha... ok, intressant sätt att se på det. Man jämför alltså bromsvärdena för de enskilda hjulen med varandra, skillnaden i bromskraft mellan hjulen på samma axel får inte överstiga 30%. Vet inte hur man kan förklara det tydligare...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ok, jag förstår att det alltså räknas från det högre värdet. Men 30% är inte ett absolutvärde, det är ju relativt någonting. T ex för fallet med 1,4 och 2,0 så är ju 1,4 30% mindre än 2,0. Men 2,0 är 43% högre än 1,4. Så skillnaden skulle kunna uttryckas som både 30% och 43% beroende på vad man utgick ifrån. Om regeln sa att inget hjul på samma axel fick ha 30% sämre bromsverkan än det andra hjulet så vore det en annan sak. Nåja, jag förstår ju vad du menar, så jag ska inte hålla på och gnälla över det här ;-) Magnus |
|
|
Kan man säga så? Menar du att skillnaden mellan 2,0 och 1,4 skulle kunna vara 43%? För att få fram skillnaden mellan två tal dividerar du differensen mellan talen med det större av de båda talen. I detta fallet alltså: (2,0-1,4)/2,0=0,3, vilket innebär 30%... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
OT kanske men jag tror ni har fastnat i den klassiska "momsfällan". Vi har som bekant 25% moms i det här landet. Tag t.ex 100:- och lägg på 25% moms så blir det 125:- Om man sedan vill dra av momsen så det blir 100:- igen så skall man dra av 20%. Kolla själva! FP |
|
|
Frågan var ju i alla fall vilken ände man skall börja i, moms lägger man på, ex. 100 :- + 25% = 100 x 1,25. I fallet med bromsarna skulle det bli 1,4 x 1,3 = 1,82. Då skulle reglerna säga att från det minsta värdet lägger man på 30% och där skulle det övre värdet ligga. Gör reglerna det Jesperado? Om man vill börja från andra änden och utgå från 2.0 - 30% då blir det 2.0 x 0,7 = 1,4. Då borde reglerna säga att man räknar 30% från det högsta värdet. ..för o göra en höna av en fjäder.....: ) spar till en.... Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.