AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.901

Ventilspel M5 S38 ?

Sida 1 av 2
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
Är det någon som vet hur stort ventilspelet är på S38 motorn ??

Vad kan det kosta att lämna bilen på ventilinställning ??
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Du får nog räkna med en hög prislapp, iomed att man får demontera kamaxlarna har jag för mig.
Ring till BMW, kan va kul och höra vad dem säger.
Angående ventilspelet kan du ringa BMW och få uppgifter om det.

MVH: Zander
Kammarna behöver inte alls demonteras!Däremot måste man "komprimera" ventilfjädern något har ja för mig för att kunna "shimsa".Rätt ventilspel e mellan 0,28-0,32 om ja inte minns helt fel!Detta är ett jobb som tar ca en arbetsdag för en duktig mek så räkna med 3 lax skulle ja tippa...Inget som ja skulle rekommendera att för hemma meken precis...
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Du behöver inte ta bort kammen men du behöver specialverktyg för koll av ventilspelet.

Beskrivning finns här;

Länk
Ska inte ventilerna ställas in regelbundet?

MVH
Andreas
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Vetilerna på S38b38 motor ställs in varje inspection 2 enligt bmw kalmar. Vet inte om det är anorlunda på s38b36

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
Ägare till 490 friska BMW hästar!
Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det tar 2-4 timmar att mäta in och justera vemtilerna på en M5 om man gjort det förut!
Själv började jag med att mäta alla brickor och skriva upp tjockleken i en lista. Därefter räckte det att mäta ventilspelet, kolla i listan vilken tjocklek som satt där, räkna ut vilken ny tjocklek man behövde på brickan, köpa rätt bricka på BMW samt byta ut den!

Nu har jag sålt min M5 -95 och har ventiljusteringsverktygen över (en till insug och en till avgas)!
Kan vara till salu om någon behöver justera sina ventiler själv. Som vanligt är det inte svårt om man har rätt verktyg!

Per L
Gemini__
Hejsan Per L!

Thomas här, han som köpte din bil. Den står i tryggt förvar i garage och väntar på att det ska bli barmark =) Några planer på en nyare BMW da?

Ha´re gött!

Pe
2.342
Per L
Hej Thomas!

Jodå jag har fullt sjå att bromsa min fru som vill inhandla en E39 M5 per omgående! Själv vill jag nog ta det litet lugnt innan jag slår till på någon! Jag har ju bla min 32-åriga trotjänare att åka i under tiden jag väntar/letar efter en bil till!

Per L
Per> Brukar det inte vara tvärtom.....:)

Snabbare ska det gå!
Pe
2.342
Per L
Ivar!

Jo det brukar vara tvärs om! Jag vet inte riktigt hur jag skall hantera situationen för även i vår familj brukar det vara jag som argumenterar för en "onödig" bil!

Eller också är det helt enkelt så att hon räknar med att om jag får en E39 M5 så slutar jag tjata om den där MGA Twin Cam som jag också vill ha! Fast i så fall räknar hon fel!

Per L
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Per L: Har ett par frågor till dig:

Vart får man tag på specialverktyget, bmw? Kommer du ihåg vad det kostar?
Mvh Johan
Pe
2.342
Per L
När jag letade efter verktyget för drygt 3 år sedan fanns det dels på BMW för drygt 2500 kr. Fast dom var inte så pigga på att dom ville sälja det till mig! Dom visste ju att dom i så fall blev av med mig som ventiljusteringskund!
Dessutom fanns det på ett flertal hemsidor i USA för motsvarande 1100-1200 kr men dom ville ha 50 dollar (ca 500 kr) i frakt. förutom detta får man sedan räkna med svensk moms och då var det inte så roligt längre!

Jag gjorde egna verktyg som var helt likvärdiga med BMW:s. Till och med BMW:s meckar tyckte dom såg väldigt bra ut.
Kostade 5-10 timmar i konstruktion, några hundra hos en svarvfirma samt ytterligare några timmars sågande, inpassande, filande och svetsande. Sedan kunde jag justera ventilerna själv!

Per L
Är det svårt att justera ventilerna själv?
Min tickar lite tycker jag...

Vet någon vad BMW tar för den justeringen?

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Per L: Det låter som jag får göra enligt din modell, tillverka själv. Behövs det fler verktyg än det här:
Länk

Har du några mått på verktyget? Längder och radier på krokarna?

Vore evigt tacksam om du kunde dela med dig av dessa uppgifter.
Mvh Johan
Per L:
Har du alla mått/vinklar/grader på verktyget?

Förstår att du vil sälja det istället,men behöver ett verktyg och det kan jag göra på jobbet.
Bygger verktyg hela dagarna på jobbet,så det blir inga problem för mig att bygga ett eller 2-3st..

ha de bra

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
gu
394
gurr
M5 -95
tyst som en mussla :)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Under bifogad länk finns en del bilder och ritningar på en glad amatörs försök att göra ett verktyg. Ni behöver registrera er som medlemmar i Yahoo groups för att se bilderna tror jag.

Länk

Pe
2.342
Per L
Se länken ovan!

Per L
Per L: Ok jag skall kolla där,men just nu är sidan nere...

Tack på förhand.

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
Per L o Kane:

Går ej att kolla på länken.
Får virusvarning på den länken...jag har Norton Brandvägg.

Även om jag skulle vara registrarad på yahoo så kan jag ej se länken för virusvarningen.

Ingen som kan maila ritningen till mig?

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.