AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.977

Delat baksäte i M5:a

Sida 1 av 2
Har sökt runt lite i forumet angående mitt baksäte (det är delat med ett fack i mitten), som jag har fattat det så var det en option som man kunde välja till M5:an..

Bild :
Länk

Till min fråga... Hur vanligt är det? Har bara sett det i en M5:a förut.

Anledningen till min fråga är att jag har lite problem med basmonteringen i skuffen då det ej går att fälla ner ett armstöd för att få in basen i bilen..och att jag ev vill montera min DVD och XBOX i mittfacket med lite hemma pul och är ju då intresserad av att kunna köpa ett begangnat att förstöra så jag kan återställa bilen till orginal skick.,.

/Jimmy
Länk
Har delat i min med. Har sett många. Kolla lite anonser får du se!
De allra flesta s90:or har delat!Detta var standard i Sv-sålda men tillval i tyskland....
Alla eropeiskt sålda M5 E34 hade delat baksäte. Detta p.g.a. av att bilen fick med 5passagerar platser för hög vikt och inte kunde besiktas. Därför blev det istället 2 säten bak så att det är omöjligt att klämma in 5personer i bilen. Därav lägre max vikt. Visst finns det med vanliga baksätet i europa, men då är det antagligen bytt.

USA med ovriga länder gällde antagligen inte samma lag, så därför har de vanligt baksäte.

MVH
Andreas
obs mitt påstående ovan gällde inte touring M5. BMW fick ett speciallov till touringen, för vem vill ha en 4personers touring?

MVH
Andreas
Jag har inte delat baksäte..
Min är en import från tyskland...

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
Har inte sett en ända M5 E34 i USA med delat baksäte...

MVH
Andreas
Nej, alla hade inte det. Man kunde välja om man ville ha delat baksäte eller inte.

Hur menar du att den inte skulle kunna besiktigas? Skulle BMW alltså gjort ett misstag och typat den med fel maxvikt och istället för att sänka maxvikten gjort ett nytt baksäte? Det låter helt orimligt.
Som det står i en M5-broschyr jag letade fram: Auf Wunsch auch Einzelsportsitze im Fond.
Hmm, många meningar här, tror inte att någon är helt korrekt tyvärr, jag har originalbroschyrer för den tyska marknaden att läsa ur, kan redovisa följande:

89-90 års, delat baksäte är standard och finns i både skinn och läder/tyg komb.

91 delat baksäte är numera tillval, både skinn och läder/tyg, vanligt baksäte är standard, ser ut som övriga E34 förutom standardklädseln tyg/läder

92-94 3,8 version, delat baksäte är tillval, tyg/läder komb ersätts med Amaretta/tyg komb + att sätet finns i skinn också
vanligt baksäte är standard, klädseln amaretta/tyg

95 okänt då jag ej har info på den modellen, hur har ni 95:or där, kan någon se i sin IB om sätet är med som extra-utrustning? Eller i en broschyr, vill köpa en sån om någon har..

Vissa amerikanska modeller hade enl uppgift det delade baksätet, kan återkomma om det, vill minnas att de var väldigt tidiga.

//Sniffer
Det gäller alltså den tyska marknaden, vilken ju är mest intressant för oss eftersom så gott som alla M5 E34 i Sverige är från Tyskland.
Har någon sett en svensksåld M5 utan delat baksäte?
Har inte sett någon själv men de jag tittat på har varit 3,6 och troligtvis samma årsmodeller som när tyskarna hade delat som standard så jag kan inte dra någar slutsatser av det.

//Sniffer
Även M5 e-39 har delat baksäte i vissa bilar!

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
Är det helt enkelt inte så att ur åkkomfort synpunkt så är det ju bättre med delat baksäte.. inte kul att halka runt i baksätet :)

Nån tanke måste dom ju ha haft med det delade baksätet?

/Jimmy
Länk
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Jag har också denna inredning i min M5. Tror det var standard på svensksålda.... Men inte säker.. Dock kan jag tillägga att det är en av de snyggaste inredningar som finns! Min är med skinndörrsidor, och mittkonsoller, och det gör den inte fulare direkt:)
Men ett tips till 735ia är att ta bort facket mellan ryggstödet, och slå ut luckan till bagaget (såvida du inte har skidlucka, då tar du bara bort den) sen ser du in i bagageutrymmet... Gjodre så på min bil...
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Jag tycker M5 passar bäst med delat baksäte, det blir en mera sportig look. Roligt att läsa "Antal passagerare: 3" i reg. beviset.
Sallepwr:
Jo jag har gjort så förut men det e inte direkt snyggt med ett stort hål där.. Är sugen på att fixa nått snyggt ersättnings grejs.. Kanske ett extra långt basreflexrör eller helt enkelt en låda i fackem med en 8" i t ex..

/Jimmy
Länk
OK, jag ger mig. Mitt påstående läste jag på nån jäkla m5 hemsida. Man blir frustrerad på folk som sprider ut skit, för någonstans måste ju ryktet om, problem med vikten komma från.

Ha d gött!

MVH
Andreas
Sniffer,

Jag har sett svensksålda utan delat men de var av årsmodell 1995. Är tyvärr inte hemma nu men jag har prislista och broschyr över 95:an också och jag har för mig att det finns delat som tillval. Det finns en liten chans att jag har en dubblett av 95:ans broschyr, ska kolla upp det.
Gemini__
Janne2:
Har en liten fråga bara. Om du möjligtvis har en dublett av 95:ans broschyr, är jag mycket intresserad av att inhandla ett ex. Om du nu skulle vilja göra dig av med en, tänkte bara...

Mvh:
Thomas
Jag är som sagt också intresserad av den, färgkopior duger dock för min del då jag inte är någon broschyrsamlare utan bara söker fakta.
Kanske vi kan göra upp något om Gemini_ köper den, att det kan göras kopior på vissa avsnitt (färgkarta, utrustning mm) ?

//Sniffer
Sniffer,

Om du bara är ute efter faktan så rekommenderar jag denna sida: Länk

Där kan du under fliken brochures ladda ned 95:ans broschyr och även lite annat. Mycket bra sida:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.