|
|
|
|---|---|
west70 |
Skriver ett nytt inlägg då det förra blev något omständigt. Min 525:a har ett högre HC-värde än normalt, 56(100) som egentligen skall vara 0, alla andra värden är OK. Fick ett svar tidigare om att det kunde bero på att det har kommit soppa i oljan. Någon annan som har en idé vad det kan bero på annars? BMWest |
|
Det är en tänkbar förklaring. En annan är att oljan är gammal och blaskig... Om motorn och framförallt katalysatorn inte varit riktigt varm kan det också bli lite högre värden. Ligger det innanför gränsvärdena är det väl iofs inga problem! Mvh |
|
west70 |
Nej inga problem, eftersom den blev godkänd - men eftersom besiktningsmannen kommenterade det och sa att var för hög o egentligen skall ligga på noll så undrar man ju. Oljeservice gjordes för ca 100 mil sedan så den är det inget fel på, helsyntetisk. BMWest |
|
Ventiljustering kanske? // Henke Bleifuss |
|
west70 |
Ventiljustering, antar att det är något BMW gör - vet du vad det kostar? BMWest |
|
Det är hydrauliska ventiler på din bil. Skall inte behövas några justeringar! Förmodligen var inte katalysatorn riktigt varm, dvs inget att oroa sig för! Mvh |
|
|
Hydrauliska ventiltryckare skall det stå! Mvh |
|
| Hähä... Ja ska inte lägga mig i mer, de blir bara tok hela tiden eftersom jag inte är läskunnig tydligen =) | |
|
Jag håller för mycket troligt att det är katalysatorns temperatur vid besiktningstillfället som gett det något högre än normala värdet. Handlar det om så små avvikelser som 50-60 miljontedelar kan det även vara ett lite smutsigt luftfilter eller sliten olja t.ex. Jag tycker inte det är något att oroa sig över... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
west70 |
Mina herrar, jag tackar för era synpunkter, idéer och råd - jag låter det helt enkelt vara som det är :-) Mvh BMWest |
| West70 har du kollat tändstiften(ibland läcker det in olja ner på glödstiftet)= dålig gnista!?? mvh Masen | |
west70 |
masen: lambda o tändstift byttes i måndags, innan besiktningen som var i tisdags, men tack för tipset. BMWest |
|
Tacksam om någon kan förklare (det påstådda) sambandet mellan ej nybytt olja och förhöjt HC. Fick själv byta en katalysator sist när alla andra icke-fusk råd var testade. |
|
|
1. Oljans långa och "tjockflytande" kolvätekedjor tuggas sönder i motorn. Det resulterar i kortare och mer flyktiga kolvätekedjor i oljan. 2. Bensinen blandas till viss del upp av oförbrännd bensin. Detta resulterar i att det dels kommer in kolväten i cylindrarna via kolvringar och ventiltätningar, dels kommer en del av de korta kolvätena (HC) att förångas och via vevhusventilationen ledas in i motorns insug, där de kommer att förbrännas. Tillsammans kan detta resultera i att HC-värdena blir förhöjda. Mvh |
|
|
Så om den bränner lite olja får man högre HC. Vid gammal olja fler korta kedjor ? V12 bränner alltid lite olja och har följaktiligen svårare att klara besiktningskrav. Vid sista besiktning var oljan inte nybytt, hade också ett litet läckage i vävhusventilationen. Hade nog också ett slitet fördelarlock. Det gick att komma under besiktningskravet med ett ordentligt varv rundt stationen. Detta var altså efter ett katalysator byte som sänkte hc från 400 nånting till 160-170 nånting före varvet. |
|
|
Nu skall jag inte vara sån (eftersom jag e kass på bilar), har för mig att när jag besiktigade en saab tidigare så var det värdet högt, när man gasade sen så gick mätarn ner, gubben sa då att det kunde bero på att katalysatorn började bli dålig. Vet inte om det är rätt på någe punkt, men med lite tur så (eller otur). Man skall inte kasta spjut i glashus. |
|
|
Hombre, riktigt att om motorn av någon anledning bränner olja (sliten motor och/eller blaskig olja) blir det lätt höga HC-värden! Farmlimp, även en dålig katalysator kan ge höga HC-värden! Mvh |
|
|
Enligt instruktionsboken får v12:an förbruka 1 dl per 100 mil med *normal* körning. Känner inte till någon annan modern motor som "tillåts" bränna så mycket olja. Skulle en bättre syntetolja också förbättra HC värdet ? |
|
|
1dl/100mil (0,1%) är inte så mycket! Det finns flera motortillverkare som anger att det är OK att motorn drar upp mot 1liter per 100mil, det är å andra sidan rätt mycket! Troligen skriver de detta för att slippa dyra reparationer på motorerna... En bra syntetolja gör att motorn drar mindre olja, således kan det hjälpa ner HC-värdena en del! Anledningen till att en syntetolja ger lägre oljeförbrukning beror bland annat på att den oljan är mycket mer homogen i sin kolvätesammasättning ("alla" kolvätekedjor är lika långa), därför finns det färre korta (flyktiga) kolvätekedjor i den oljan gentemot en mineralolja som är "spretig" i sin sammansättning. Mvh |
|
|
Jag hade HC 36 på min. Då hade jag nyss bytt olja, MEN jag hade sportluftfilter och så har jag fått reda på att ventilkåpspackningen är lite trasig. Dom upptäckte det när den var inne på service, det fanns lite olja på stiften. Kan det bero på det? Börjar oroa mig lite för att det kanske var katalysatorn :-(. Ska ju på förbesiktning nästa vecka så då får jag väl reda på det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.