|
|
|
|---|---|
|
Köpte en 525i-91 någon gång i maj. Killen som hade haft den sa att värmen var dålig i den och at han hade byt termostat, fläktkoppling och vattenpump(kvitton finns). Jajja tänkte jag, blir det inte bra så är det i princip bara värmeventilerna kvar att fixa så jag slog till. Har nu haft bilen 3 månader drygt och har då hunnit konstatera att värmen är dålig, den drar ca:1.0 l/mil lugn körning SAMT att jag fyllt ca:3.5 liter kylarvatten(har kört 500mil)????????? Nu börjar jag bli lite nervös. Inget läckage runt motorn, inget läckage från värmepaketet, oljan ser bra ut. Nån som har några erfarenheter av detta? Samt om det mot förmodan skulle vara toppen, nån bra kontakt för att köpa en ny från tyskland? Nu känns det inte kul helt plötsligt......:( | |
| Kan vara toppackning eller blockpackningen som e pajj... | |
anderz |
Tyvärr så är det troligen topp packningen,eller ännu värre en spricka i toppen. Försvinner vattnet helt ur expnasionstjärlet? hur ser det ut i tjärlet när motorn är varm,bubblar eller? Titta på undersidan av ventilkåpslocket när du kört om det är en grå gegga. |
| Yes, kärlet blir helt tomt. Skall lyfta på ventilkåpan och titta efter. | |
|
Har du högt tryck i systemet? Har samma fenomen på min. Trodde det var åtgärdat efter Byte av kylare och ett läckande värmepaket men nu står jag här med ett trasigt värmepaket igen. Är 99,9% säker på att toppen eller packningen har gått på min. Har symptomen förvärrats för dig eller? MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
| Ett tips är att innan du börjar riva i något, ta ett koldioxidprov på kylarvattnet. | |
|
Var kan jag göra ett koldioxidprov? Har nu upptäckt att när motorn är riktigt genomvarm har den en tendens till att ryka vitt, med andra ord ett säkert tecken på att jag får in kylarvatten i motorn. |
|
anderz |
Om den ryker vitt så är det garanterat topp packnigen. |
| Det kan vara en spricka i toppen eftersom att den ryker när den blir varm då sprickan vidgas. | |
| Dom flesta (alla?) verkstäder har utrustning för att ta ett koldioxidprov på kylarvätskan. | |
|
Hei. kjøp en flaske med tettemiddel for motorblokker,så ser du om ikke problemet løser seg .Har gjort dette selv med meget godt resultat.Det holder seg bra lenge. Hilsen Willy Hansen Willy Hansen |
|
|
Nu har den jäveln börja ryka blått oxå när jag gör en kallstart??????????? .....:(( |
|
|
Tjena det låter konstigt men vore det toppen skulle väll inte oljan vara svart och fin som du skriver i första inlägget. Lyft på olje påfyllnings locket är det inget vitt gegg på undersidan på det så det nog inte toppen...... eller har jag fel men om du har en spricka i blocket kan den väll göra så där |
|
|
Har nu lyft toppen på min och kunde konstatera en väldigt dålig packning... Har läkt ytterst lite kompression från sexans cyl till en vattenkanal. Hade förövrigt ungefär samma prob som dig.... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
| Har själv en 525:a-91. Den förlorade också vatten. Men det tog tid. Den blev dock varm som faan när man låg lungt och stilla i motorvägsfart. Fick byta topp-packningen ca 9000Sek hos mölndals BMW. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.