AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
430

Högt HC-värde men resten OK

west70
Gjorde ett inlägg här förra veckan om att jag fått 2:or på alla 4 avgasvärdena på besiktningen av min 525:a. Lämnade in bilen och bytte lambdasonden och tändstiften, och på ombesiktningen igår blev jag godkänd, men enligt bes-mannen var HC:n fortfarande något hög, 56 (100) som egentligen skall vara 0. Dock innanför gränsvärdet, men är det någon som har idé om vad felet kan vara? Kat'en är OK, olje-service är gjord nyligen och både lambda o tändstift är som sagt nya...?

BMWest
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
många kallstarter sen oljebytet, problem med start så du stått å gnidit på starten länge? De ja funderar på är om du kan ha fått ner onormalt mycke soppa i oljan. Enligt min BMW mek så har BMW en förmåga att få smärre frispel när det händer, det blir något knas eftersom den känner av bensinen i oljan och ställer om sig därefter... Kan det vara så föresten? Lät juh helskumt nu när jag såg det på pränt?? *fundersam*
west70
Bilen blev utsatt för fukt för en månad sedan, då garaget den stod i översvämmades och bilen stod i 30-40 cm vatten - tog ett bra tag att få igång den när jag skulle köra den till rekond-firma för att torka den. Kom också in vatten i avgasssytemet, men katten verkar ha klarat sig ändå. Första startförsöket drogs batteriet ur eftersom motorn ej gick igång, och när jag hade laddat det igen gick den igång efter ett tag. Låter troligt det där med att det kan ha kommit soppa i oljan...

BMWest
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.