|
|
|
|---|---|
eing9911 |
Jag har en 525i sedan -90 som är fruktansvärt slängig i bakvagnen på vinterväg. Jag har trott att de skall vara så eftersom den alltid har varit det när jag har haft den och jag tänkte att det var kombinationen 192 hk och dåliga däck som var orsaken men till saken hör att jag lånade en 525 tds touring i förra veckan och insåg direkt att det var som natt och dag mellan bilarna. Den var hur stabil som helst och den hade också dåliga däck. Min kan få för sig att den skall sladda iväg helt utan anledning ibland och köra fort!!! (100-110) genom kurvor är inte att tänka på för man vet aldrig när den släpper och då den släpper så gör den det med besked. Som sagt så vr detta inga problem med tds:en. Har någon nån idé om vad det kan vara? Jag har försökt hitta nån kass bussning men ikke. Jag har bytt silentblocken och i stort sätt alla stag i framvagnen + styrsnäcka. Dämpare och fjadrar har gått ca 3000 mil. Jag hoppas innerligt att någon har en lösning på detta problem för tds:en var gudomlig att köra även på vinteväglag. |
|
TDS:en kanske hade antispinn? Du kanske har diffat? Dåliga stötdämpare på bilar med delad bakvagn kan ställa till med dom mest fantastiska underligheter. Bara några tankar... // Henke Bleifuss |
|
|
Ojsan, såg att du bytt dämpare för 3' mil sen... Kan juh iof ha ballat ur för det men inte så troligt... Va satte du dit för dämpare? // Henke Bleifuss |
|
grrR600 |
Hade samma bekymmer med min 525. Kändes som den styrde med hela bakvagnen i kurvorna. Lite lurigt på vintern.. Bytt bakbalksbussningar så var problemet löst Mvh |
|
Kanske ide med en hjulinställning, bilen verkar vara lite överstyrd? Bussningarna bak är nog också ett bra tips. ------------------ Always Diesel |
|
| Jag har också upplevt samma som dig. Men Touringen är tyngre än sedanen, dessutom är TDS ännu tyngre än en bensinare. Så den tyngsta tordes vara 525TDS Touring. Min far har en 525TDS Touring -96 och den går som ett lok på vägen, även i vinterväglag får man nästan aldrig någon sladd. Kör man däremot min 525i -90 så slänger den som en vante! Jag har iofs inte bytt stötdämpare bak ännu, jag har bara bytt fram. Men på min bil så har jag inte problemet med slitna silentblock. Men det jag är missnöjd med på min bil är att den kränger ganska mycket i kurvor, det gör inte pappsens Touring. Min bil blev mycket bättre efter jag bytte stötdämparna fram, men den kränger för mycket fortfarande. Påverkar stötdämparna bak väghållningen någonting?? | |
eing9911 |
Jag justerade hjulen i våras och det blev ju en dramatisk förändring på dels sommarväglag och däckskonto (235:or). Den är sänkt 20 mm och jag har Sachs sport dämpare. Hur många bussningar är det igentligen i bakvagnen. Som sagt så har jag ju bytt silentblocken och det gjorde jag samtidigt som dämparna. grrR600: Vilka bussningar menar du med bakbalksbussningarna, kan det vara silentblocken du menar (stora svarta cylindriska klumpar på varje sida framför bakhjulen) eller är det några andra. Tjejen "tvingar" mig nästan att sälja beemern pga detta då den är i stort sett livsfarlig. MVH Henrik |
eing9911 |
Jag vet förresten att ökad vikt inte förbättrar väghållningen då jag nyligen hade x antal kilo extra i bilen i form av en del av ett flyttlass och då blev det än värre när det väl släppte. TDS:en var dessutom mer förutsägbar när det väl släppte. Det var som bara att styra emot lite lagom och gasa och dona lite grann helt odramatiskt. Min däremot så vet man aldrig från gång till gång hur den skall bete sig vid sladd. MVH Henrik |
|
Att du skulle behöva sälja den är inte ett alternativ! MÅSTE komma på vare e för fel *tänka* =P Men asså som du beskriver bilen så verkar saker å ting i form av hjul eller bärarmar peka åt alla möjliga håll... Men du vad har du för lufttryck i bakhjulen? Och hur "dåliga" är dina däck samt på vilket vis är dom slitna? (inner/ytterknat) // Henke Bleifuss |
|
eing9911 |
Däcken är slitna på så sätt att all dubb är kass. Dom finns där men de ser ut som en poppnit om du förstår vad jag menar. Luftrycket brukar jag kolla med jämna mellanrum och har det tryck som det står att jag ska ha i instuktionsboken. Alltså när den släpper så känns det i bland som om nånting är löst eller liknande men om man hissar upp den och kollar och bryter med tex kofot eller liknande så går det inte hitta nåt fel. Jag är inne på att byta bussningarna bak en i taget tills det försvinner. Det där med att sälja är pga några andrea saker. Jag behöver nämligen en kombi och helst en diesel då jag pendlar 14 mil per dag till jobbet. Det var därför jag lånade en tds kombi. Det blir ev. en sådan eller möjligt vis en (jag vet inte om jag vågar skriva det) Audi A4 TDI Quattro Avant då jag gärna vill ha 4 hjulsdrift också med rimlig bränsleförbukning. Synd att ix:en inte finns med diesel. MVH Henrik |
| E46 har diesel IX... 330DX eller vad den heter. | |
|
Det här borde vara lätt löst. ;) 1. Köp nya däck 2. Byt alla bussningar 3. Gör hjulinställning Vad har du för dämpare, fjädrar, krängare? Micke |
|
eing9911 |
Jo tack gärna en 330 dx men jag tror inte att min ekonomi klarar av det. s25519: sachs sport dämpare och sänkfjädrar från motornord sänker ca 20 mm, original krängare. Hjulinställning redan gjord två ggr pga att första inte blev bra. (Märks väldigt väl när hjulen står fel då man kör med 235/40-17 resp 255/40-17 på torr asfalt + att däck skalas formligen ner direkt då.) MVH Henrik |
|
Det kan ju vara så att sättningen bak är i hårdaste laget. Då blir bilen VÄLDIGT överstyrd med dåliga däck. Med sommardäck märks inte "problemet" så tydligt eftersom greppet är så mycket bättre. Testa att plocka bort bakre krängare så borde bilen bli snällare på vägen. Men börja med att dubbelkolla alla bussningar. Micke |
|
eing9911 |
Jag ska kola upp bussningarna så fort jag har tid och hittar jag inget får jag väl testa att ta bort krängninghämmaren och se om det hjälper. Tack för alla svar MVH Henrik |
grrR600 |
eing9911 Ursäkta att svaret dröjde så, glömde av topicen.. Ja det var silentblocken (men han på verkstan sa att det kallas bakbalksbussningar och så står det också på min faktura). Pris inkl. arbete: 1040:- Mvh |
Shogo |
Hej! Är också i behov av byte av silentblocken, tycker 1040:- låter väldigt billigt, vilka var det som gjorde bytet ? |
|
Superbilligt! ...BMWLundqvist.... |
|
|
Innan du byter allt vad bussingar heter, tänk på att däck är allt. Däck som förefaller lika slitna, med samma däcksdjup och så vidare kan vara som natt och dag om de är av olika fabrikat. Om däcken inte är samma kan du inte jämföra bilarna. Typiskt att däck uppför sig olika, vissa släpper sent och mjukt med kontroll, andra släpper direkt och utan förvarning. |
|
grrR600 |
Jag antar att det var silentblocken? Stora runda gummibussningar som håller bakaxeln på plats... Men på fakturan står det som sagt bakbalksbussningar. Hur som helst var det inte Bmw utan en verkstad som heter Göteborgs Bilservice och ligger i Partille (Järnringen närmare bestämt). Har alltid låtit serva/reparera bilen hos Bmw ända tills flera rekomenderade denna verkstad istället och jag förstår varför. Är helnöjd! Mvh Carl |
|
Det kan heta olika saker, men det är samma grej som menas. Silentblock, bakvagnsbussningar, bakbalksbussningar, bakvagnslagringar mm. mm. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.