|
|
|
|---|---|
|
en fråga om wastegate, är inte så kunnig (än) i turbo världen.. Men man har ju hört endel cossis som åker omkring och pyser.. Det är wastegaten då förstår jag... Hur funkar den? Släpper den ut luften när trycket blir för stort? Vad händer om man inte släpper ut ett för högt tryck?? Har också förstått att man vill minska kompen när man använder turbo? Varför? Är det skillnad på Turbo och kompressor? Tycker många pratar om att det är så dyrt med turbo.. men det kan väl inte kosta så mycket att köpa en gammal saab turbo och snickra om insuget lite? Måste man ändra bränsle tillförsel och sånt? För att få ut t ex bara 75 hk extra hästar (samma som lustgas) vad krävs då? Tycker lustgas e trist då man måste trycka på knappen hela tiden.. hehe.. Det var många frågor det.. kanske finns en bra hemsida om ämnet? /Jimmy Länk | |
|
bra på att stava är man inte heller :) /Jimmy Länk |
|
| Beställ en katalog från GIK (www.gikturbo.se). I den finns en introduktionskurs till turbokonverteringar och då kan du ju också se vad för kostnader det handlar om. | |
|
Tjena Jag kan först och främst guida dig till: Länk Där står en del matnyttigt... Annars funkar sidor som Länk och Länk (bittra fiender ute på vägarna :) då de kör turbobilar och således står det mycket information på deras respektive hemsidor. En wastegate är kortfattat till för att släppa förbi luft som inte får plats i turbon när den laddar för fullt, dock ICKE att förväxla med en dumpventil som släpper ut laddtrycket, som turbon har, mellan t.ex. växlingar. Detta för att öka turbons livslängd och ge lite bättre gasrespons efter växlingar. De cossies m.m. som du hört pysa är alltså bestyckade med en (öppen) dumpventil. Så banalt eller hur :) Turbo är dyrt om man inte kan meka själv eller vill ha det "riktigt" utfört med mycket hög tillförlitlighet, med de bästa och hållbaraste grejerna osv. Dock så kan man bestycka en Bmw med turbo om man är jäkligt händig, för en liten peng. Sök om detta, då det till och med skrivits guider i hur man turbokonverterar för 2000kr (!). En kompressor tar, lite förenklat, luften utifrån och pumpar in i motorn, ger bra knuff genom hela varvregistret och ett hääärligt sugande ljud vid gaspådrag. Turbo använder sig av de avgaser som motorn lämnar och trycker tillbaka in i motorn igen. Den behöver en liten stund för att verka fullt ut, alltså kommer knuffen senare i registret. Hoppas du blev lite klokare iaf! |
|
|
okey.. jo då fattar jag ju lite mer.. ska sätta mig och läsa mer om ämnet imorgon... Turbon tar alltså avgaserna.. det har jag aldrig fattat :) Då måste man bygga om typ grenröret för att få dit turbon emmellan..!? Och intercoolern kyler avgaserna för att den ska få kall och fin luft? Men är inte syret i avgaserna slut efter förbränningen då? /Jimmy Länk |
|
ant |
nja, turbon använder avgaserna som drivmedel för att trycka in luft utifrån. krångligt att förklara men, turbon består av två "skovlar", den ena drivs av avgaserna från motorn. den andra "skoveln" drivs av den första skoveln och den flåsar luften genom den eventuella laddluftkylaren och sedan in insuget. hoppas du blev klokare. ========== Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.