AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
495

Varför stiger inte tempen

Ki
280
Kitte
320i-95(E-36)
Jag har en 320i-95 och undrar varför tempmätaren bara stiger lite över det blå fältet på tempmätaren?

Termostaten kanske är sönder..den kanske är öppen hela tiden.
Då får motorn aldrig upp normal arbetstemperatur.

Mvh
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Finns mycket som kan spela in.

Mest troligt är väll att termostaten har gett upp och inte stänger helt. Går att testa genom att plocka bort den och stoppa ner den i nästintill kokande vatten. Den ska då öppna sig! (så att vattnet kan strömma igenom när motorn uppnått rätt arbetstemperatur) När du sen tar upp den ur vattnet så ska den stänga sig och det är troligen där som problemet är. Att den inte stänger ordentligt och en del av vattnet strömmar då alldrig igenom termostaten!

Bara och testa. Lycka till!
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
blev lite fel på slutet! ska vara: "en del av vattnet strömmar då alltid igenom termostaten"
Har samma problem.. dock stiger nålen mitt emmellan normalt och kallt.. Luften i bilen blir varm väldigt fort :)

Vart sitter termostraten på en 323?

/Jimmy
Länk
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Testa byta termostaten. Tydligen vanligt förekommande. Har gjort det på mina båda bilar under vintern. Det blev mycket bättre.

Gjorde jobbet själv. Tog ca 1 timme. Svårast var att få bort plastkåpan som sitter runt fläkten. Sedan kommer man åt utan problem.

Visa användare
61
jimmy joose
BMW 520d -07
BMW X3 3.0d -07

Jag hade också samma problem. Jag bytte termostaten förra helgen. Det var inge svårt. Det finns en liten anvisning under "Gör det sälv. Jag tog dock bort kylaren, det tror jag underlättar en hel del. För då får man gott om platts att skruva. Pluss att den där plastkåpan Zigsauer skrev om inte är nått bekymmer.
Skulle du lämmna in bilen, tar det typ 1000:- för jobbet.

/Jimmy
Ki
280
Kitte
320i-95(E-36)
Jag tackar för alla tips ska byta termostat innom kort och hoppas det hjälper.

Ki
280
Kitte
320i-95(E-36)
hej på er alla bemmerfans jag har bytt termostat idag det gjorde susen tempmätaren ligger precis där den ska nu tack för alla tips.

BMW FOR EVER!

*Grattis*

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.