AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
627

En gång för alla...Går det att trimma en 320i E 30 -85?

An
14
Anderz M
320i -85
Tjena....
Jag har en 320i E30 -85 och har haft den här frågan uppe förut och har fått både ja och nej svar.....Så snälla kan nån som VET skriva och berätta...

MVH//Anders
tl
77
tl996r
325ik -87 turbo
man kan alltid sätta på ett öppnare system och sport fillter, men du kanske vill trimma den lite mer? jag själv håller på att turbo konvertera min 320i. man kan börja med lågt laddtryck(ca 0,45 bar) utan komp sänkning. bara montera dit turbon och prova sej fram. Om man inte vill ha turbo så kan man plana toppen och sätta i en annan kam!
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Idiotisk fråga, ta inte illa upp!!!

Alla motorer går att trimma, sedan finns det ju mer eller mindre bra utgångsmaterial att leka med...
Frågan man bör ställa sig är alltså om det är någon mening med att trimma din bil då du kanske kan byta upp dig till en 325 för en rimlig peng och få 30 hk till på köpet??? Vad har du för mål? Småtrim?/+10hk Raggare?/+30hk Dräpare?/+150hk Blådåre?/+XXXhk Bana?/Väghållning Dessa frågor måste besvaras och åtgärder prioriteras härefter...
30hk upp till en 325? Inte är det väl 140hk original i en 320-85...

Men det är ju som Jens säger. Allt går ju att trimma och det gör givetvis din 320 också.

/Johan
[CUL8ER]
Johan99:

Det är 125 hk i en 320i -85. 1987 höjdes effekten till 129 hk.

///Boooze

BMW Club Finland #2046
johan99
oj, missförstod dig lite... ursäkta.
Boooze: Ingen fara :) Då va det ju som jag trodde.

/Johan
[CUL8ER]
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Jag hade en 320i -84 som jag bytte kam (272graders Crane-kam) och svetsade ett eget 2,5tumssystem till. Detta gjorde ca 15hk efter det att jag fått det justerat på rullande landsväg. Men det mest påtagliga var att effekten flyttades upp i varvregistret. Min maxeffekt inträffade vid 7850rpm...

Så trimma går, men som andra varit inne på, kanske är det trevligast och billigast med en volymökning.

//Erik//
An
14
Anderz M
320i -85
Okej...tack för svaren.....men det jag undrade var om man kunde sätta in ett trimchip i en 320i motor......Vissa säger att det inte går och vissa säger att det går....

MVH//Anders
Vill minnas att i en gammal motornord katalog så sålde dom en färdig sats för att lura L-jet systemen,det var väl ett vridmotstånd som man monterade i serie med tempgivaren för att lura boxen att bilen var kallare än den är och skicka in extra bränsle för att gå lite bättre.
Vet ej hur detta funkar i praktiken,men du kan ju testa,skadar ju inget,möjligtvis stiften då,har för övrigt inte sett det någon annanstans så det funkade väl inget bra(om alls?)

Henrik
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Anderz M: NEJ det går inte i en -85a. För att du ska kunna chippa en 320 måste det vara en med motronic sprut, dvs, -88 eller nyare.

Har bestämt för mej att jag berättat detta för dej tidigare ?! eller så inte...

Men unichip kanske går.. kolla med det istället.. minns inte vem som sålde det, kanske ngn här som vet ?

///air, BMW Club Finland #2150
MSN: luften@hotmail.com

325:an -> Länk
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Anderz M: Förresten, Länk

Kolla ticcos inlägg, där på den länken finns ngt som du kanske kan använda.

///air, BMW Club Finland #2150
MSN: luften@hotmail.com

325:an -> Länk
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Oops!
45 hk istället! Vad får du för din om du säljer den? 10-15'? Lägg till 10' och få en 325 som är ett par år yngre.
Unichip kostar väl ca 5000:- med allt vad jag vet(om det nu funkar på din bil), så valet borde bli enkelt...

"To say no to BMW,
is to say no to life"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.