AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
1.400

Vässade 2002-bromsar

Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Jag har tänkt att använda framskivor från E21(ventilerade).
Jag har 2002-turbo-ok liggande men funderar på om E12/E24 fyrkolvsok är lämpligare ???
Vad ska jag ha bak? Om jag behåller trummorna, vilken hjulcylinder blir bäst?
Vilken huvudbromscylinder är lämplig?
Servo eller inte servo ?

Kan någon som vet av egen eller andras erfarenhet dela med sig av kunskaperna vore jag väldigt tacksam !

OO=00=OO
Ägt:525E12-535iE28-520iSE28
525iE34.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
En vanlig variant är att montera Volvo (Girling) 4-kolvsok fram tillsammans med E21 skivorna. Prova sökfunktionen så hittar du en del om detta.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Vet ej skillnad på E12 och Turbo, men som sagt Volvooken är nog det vanligaste att använda. Har själv breddade tii-ok på min och jag TROR det är samma som E12, men är ej säker.

Sätt på en större huvudcylinder från en E12 (23.81 mm tror jag) Flyttar mer vätska om du har större eller fler kolvar i oken.

Bak kan du sätta skivor utan större? problem. Har ett recept på detta byggt på E21-delar. Handbroms/nav/fästen och annat tas från E21. Finns en beskrivning som jag ev kan publicera på nätet om det finns intresse? Lär behöva nån form av bromsreducering på en lättad 02 med skivor bak gissar jag...

Jag har servo på min, och tänker behålla den iaf ett tag till. Dock är den ordentligt ivägen för webertrattarna :(
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Om du kan hitta grejer från en Tii så är det, om jag minns rätt, större hjulcylindrar bak samt en eannorlunda bromsservoburk. Den har en mindre diameter, vilket gör den roligare tillsammans med t.ex. webrar. Vet dock ej om huvudcylindern skiljer. Men jag tror att även den har större diameter på tii:n.

Jag har stoppat in hjulcylindrar från en amazon bak på en -02:a en gång. Fick ta upp hålet i bromsskölden annars gick det rätt ok att få dit. Men gisses vilka bakbromsar. Inga problem att göra snabba vändningar på torr asfalt. Men mitt problem i det projektet blev att huvudcylindern flyttade för lite olja så slaget på pedalen blev långt.

//Erik//
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Jag har en tii bromsservo liggands om någon är intresserad..Maila isåfall...

hjorten
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Jag har tii-servo, men det är ändå väääldigt trångt för trattarna :(

Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Rickard: Jag har haft två olika insug till 45:or och det ena var kortare än det andra och med det kortare och tii-servon var det mindre trångt för trattarna. Men du har helt rätt det är fortfarande trångt.

//Erik//
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Framförallt för mig som vil ha dryga decimetern långa trattar egentligen :( Har nu istället beställt "himmagjorda" 55 mm fullradietrattar som en tillfällig lösning. I kolfiber :)

Har en tanke om att flytta ner hela bromspaketet en decimeter eller två för att få bättre plats sen, men måste först se till att det inte krockar med rattstången då jag tänkt sätta i en kort E21-styrväxel såsmåningom.

Har några olika insug, men går mer på utformning här än längd, därav problemet...

Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Är tii-oken 4-kolvs ?
Jag hittade ett par 4-kolvs hemma igår men inte tillräckligt breda för vent.skivorna. (Jag har bilen "i kartonger" och har inte riktigt 100% överblick för tillfället!)
Ang. servo Kan man inte få bättre plats om man bygger en airbox och tar luften från fronten istället? Då kanske man kan "smyga" runt servot lite mer! (Mitt motorrum är tomt än så länge så det är lite svårt att se hur grejorna relaterar till varandra)
Apropå Volvo-oken så passar dom väl bara på"icke-tii" spindlar!
Tii-spindlarna har ju en kraftigare lagring, (samma som E21) , vilket ju inte är så dumt!

Kristian: Du bor väl oxå i Linköping ? Kom gärna på "studiebesök"!

OO=00=OO
525iE34.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Matskoolio// Tii-oken är fyrkolvs.
Kommer gärna på "studiebesök"!

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Mina tii-ok är breddade med hemmagjorda distanser som lades mellan okhalvorna. Har en ritning på detta också som jag ev också kan publicera om det finns intresse.

Bygga en box och ta luften från fronten är inte alls fel ur effektsynpunkt. Dock missar man en del av den akustiska upplevelsen av att åka med webrar :)

Är inte riktigt med på hur du menar att du skall få mer plats med boxen? Berätta!
Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Nja, jag vet inte om jag har något att berätta, det var ju bara en ide!!!
Jag har ju som sagt inget i motorrummet än så min tanke kanske inte ger något!
Det är iaf på den linjen jag ska göra ett försök när jag kommer så långt!

Mera bromstips pliis !!!!

OO=00=OO
525iE34.
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
En grej som jag sett att en del gjort när de byggt luftboxar är att man tagit bort trattarna och bara har en box istället. Ingen bra idé...

Mer tips då: Originalbelägg eller bättre, stålomspunna slangar, Motul RBF 600 bromsvätsa, defrosterslang med kylluft till oken. Kommer lååångt med detta om man bromsar "rätt".
Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Lite retligt att ha turbospoilern med ETT hål i !!!
Det hålet är ju annars perfekt att ta in kylluft till bromsarna genom !!!
Synd att bara högerskivan kyls ;-/
Men det gäller att se möjligheterna istället för problemen :-)

En box utan trattar !!! Nej , det flödar nog inte helt utan turbulens då !!!

OO=00=OO
525iE34.
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
En 50 mm hålborr löser den uppgiften ;)
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag bytte till ti insug och då rymdes trattarna (men inte filtren...) även med "stora" servot. Med "lilla" servot blev det nästan gott om plats. :-)

Knappast med 100mm trattar dock...

Kiip Spiiding!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.