|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Min blev bättre av följande Tempsensorn på termostathuset Luftbälgen från Lmm och Nya bensinslangar . Nu återstår byte av tomgånsmotor Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 |
|
|
Du kan göra ett enkelt test. kör din bil varm. Sätt sen en klämma på slangen där bak vid bensintanken så den nyper åt bensinen att rinna tillbaka in i tanken, låt den nu stå så länge att den brukar bli trögstartad. Ta bort klämman och starta bilen. Hepp, den gick igång på studs denna gång. Troligtvist ;-) |
|
|
Låter som det kan vara mitt i prick samma problem med min 325iT (E30), men vågar inte riktigt börja mecka i tanken för att byta/dissikera pumpen utan att någon håller med... Så här ser det ut: Bilen hackar till, ganska oberäknerligt men allt oftare. 1) Till en början ryckte den till bara ibland efter en kall natt, så jag tänkte det var fukt någonstans bland el-delarna. 2) Numer rycker den till vid framför allt hård acceleration, men inte alltid då heller. Smyger man upp i hastighet märks ingenting och det är fortfarande inga problem att susa runt i 150+. 3) En gång, på E4:an i marschfart, kändes bilen helt strypt. Gaspedalen ner i botten flera gånger utan svar... Men efter att ha växlat ner och gasat ur blev det som vanligt igen. 4) Senast lät det som om favoritbilen hade en 'tupp i halsen' ganska länge efter kallstart. Fick köra ur och till och med stanna motorn innan det liksom släppte. Kan inte förklara det bättre än att den hade 'något i halsen', annorlunda (diesel-liknande) ljud och inte lika pigg. 5) Sen länge är den knepig att starta ljummen. Jag har läst här på det förträffliga forumet att det skulle kunna vara backventil, retuslangar och andra problem med bränslepump och system. Tror någon annan att problemen hör ihop? 6) Om jag skulle välja mellan mjuka och hårda ryck är de nog lite mjukare än vid ex dålig tändpole, men det kan vara en efterkonstruktion i min hjärna eftersom jag redan tror att det är soppa-problem. Jag önskar innerligt att någon med större erfarenhet kan få min blick att klarna så jag inte börjar skruva och byta grejor i helt fel ände. Har gjort: Bytt tändstift (NGK ZGRA 5), luftfilter och nu sist även soppafilter. Hör och häpna - efter byte av bränslefilter tyckte jag allt blev VÄRRE?! Kan det vara grus i pumpen/bränslerör som lägger sig ännu mer illa efter att jag trycksänkt systemet? Alla åsikter är VARMT välkommen. |
|
|
Låter exakt som min bil. Den svarade inte på gasen, utan tappade kraft och fart när man gasade fullt. Den kunde också helt plötsligt bara hoppa till när man körde, men sen fortsätta som normalt. Lättstartad kall, men svårstartad varm. Startar alltid på tredje startförsöket varm :-) För att lösa problemet så måste du ta bort kulan i backventilen i soppapumpen. Det är relativt lätt ingrepp om man vet var den sitter och hur man ska göra, men med risken att förstöra pumpen om man är oförsiktig när man tar isär pumpen. Plocka ur soppapumpen ur tanken. Böj loss fästet på underdelen, plocka av delarna och lägg de fint vid sidan. Dra loss själva pumpen från anordningen som den sitter i. Nu har du själva pumpen i din hand. I det hålet där soppan pumpas ur sitter en liten dank (stålkula). Borra upp plasten och pilla ur danken. Sätt tillbaka pumpen i sin hållare, och ner i tanken igen...och hepp så går den som smort :-) jag lovar att du kommer få mer hästkrafter ur motorn. Om du tidigare har tyckt att kraften har kommit bitvis, vid acceleration dvs att draget har kommit i intervaller, glöm det nu. Nu kommer den dra jämnt hela vägen och vara betydligt piggare! :-) Om du inte vill slakta orginalpumpen så går du till en bilskrot, köper en begnagnad pump för 500 kr, borrar bort backventilen och sen stoppar ner den pumnpen istället. Backventilen ska bort hur som helst! Den ställer bara till det och gör att soppan inte kommer fram och bilens motor inte kan göra rätt för sig. Sätt ett soppafilter med backventil på soppaslangen istället så är allt fixat. |
|
|
Tack Cali, Ja, jag tyckte din tidigare beskrivning var så nära mina problem man kan komma. Men i och för sig har den bara varit riktigt strypt vid ett tillfälle. Framför allt hackar den till helt oberäknerligt vid acc, och det känns som det blir värre. Klart superirriterande. Hm, så du menar att jag bara kan ta bort danken utan problem? Får byta bort mitt biltema-soppafilter i alla fall eftersom jag inte kan tänka mig att det har backventil... Bytte hastigt i förhoppning att det förra var totalt kloggat, men icke. Vill bara vara så säker som möjligt innan jag börjar slafsa med soppan. Någon föreslår ett komptest, en annan att det kan vara tändningen ändå... Nu när det börjar bli mörkt på kvällarna igen får jag väl kolla efter överslag vid kablarna, men hittills har elen verkat OK. |
|
|
Den blir värrre ju mer den står. Låt mig förklara. Det sitter en dank som åker upp och ner i en bana. När tanken suger så åker danken upp och soppan trycks igenom, när pumpen slutar spruta så åker danken ner igen i sin bana och täpper för så att bensinen inte rinner tillbaka ner i tanken. Sitter det nu ett litet gruskorn, det räcker med ett. Så kommer inte danken åka tillbaka, utan den fastnar i sitt öppna läge, det gör att bilen blir hiskeligt trögstartad varm, eftersom när den är kall så får pumpen signal att pumpa på extra för att driva upp soppan, men när motorn är varm så får inte pumpen denna signal och man måste då dra startmotorn onödigt mycket för att få den att pumpa upp soppa igen och få igång bilen. Men om du nu kör väldigt sällan och låter bilen stå mycket så kommer danken att ramla tillbaka till stängt läge, och fastna där istället. Du kommer då inte ens få igång bilen. Så vart det för mig. Så bort med denna backventil, min bil blev helt klart piggare och startar på första när den är varm. Så enkelt fel men så svårt att finna, eftersom ingen tar isär sin gamla bensinpump, utan de köper bara en ny, felet komemr dock att återuppstå med den nya pumpen rätt snabbt ändå, för det kommer alltid lite skit igenom, det är ofrånkomligt :-) En annan sak du kan och bör göra, som alla BMW ägare bör göra, är att göra rent givaren i luftmängdmätaren. Det är jättelätt. Plocka bort luftmängdmätaren och gör rent den lilla givaren i loppet med tops och sprit, montera tillbaka och se vad jämn och fin tomgång du nu fick då! :-) Min givare på luftmängdmätaren var kladdig med olja och reagerade därmed dåligt. Bara ett tips i farten om du inte har gjort rent den tidigare! Det har man mycket att vinna på att göra och är jättelätt. |
|
|
Det finns 2st olika modeller till min e30 med motor m20b20 den ena ser ut som ett T och den andra som ett L tänk på de när du beställer inte alla som frågar vilken du har.. För mig oxå att Boch nr ska stämma med.. /Tommy |
|
|
Mycket intresant läsning, kanske mitt problem att bilen är trögstartad varm och att den inte vill varva ur mer än ca 4500rpm också beror på kulan/danken i soppapumpen? I vilket fall som helst anser jag att om pumpen ändå har 20000+mil bakom sig, i mitt fall 22000mil är det lika bra att byta ut pumpen mot en ny, eller? |
|
|
Du måste inte byta ut den mot en ny. Det går att åtgärda men är lite bökigare. Du skruvar helt sonika bara bort pumpen från sitt fäste och plockar ur den ur tanken, sen där bensinen går ut från pumpen borrar du upp hålet i plasten så det blir större och pillar ut danken., sen köper du dej en backventil i någon form och sätter på slangen nära tanken. Eller så köper du en ny bensinpump hehe, kolla ebay, har för mig att de har rätt billiga där :-) |
|
|
Det borde gå att försöka få rent där danken sitter med lite tryckluft el dyl också istälelt för att borra sönder den eller köpa ny. Danken ska kunna röra sig fritt när man vänder pumpen upp och ner i allafall... Har du dock hål på filtret till pumpen så kan du räkna med nytt smågrus som kommer att fastna i danken. |
|
| tjena jag ny här och jag har en m20 b20 som nästan är likadan fast min är riktigt seg startad när den är kall och så rycker den nästan hela tiden och dör även ibland när jag kör. jag har sett att det är många som har samma problem kan det vara danken i pumpen som är problemt här eller har ni något annat förslag är tacksamm för svar | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.