AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.505

Svårstartad, felet åtgärdat!

Sida 1 av 2
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Vill bara berätta att pärlan går som ny igen.
Till slut ville den inte starta alls. Kopplade ur tomgångsmotorn
och öppnade spjället för hand och bilen startade.
När jag kopplade in tomgångsmotorn igen dog bilen.

Har nu bytt tomgångsmotorn och bälgen mellan luftmängdmätaren insug.

Rekomenderar alla med m20 motor att byta bälgen, min var rutten och bilen hade tjuvluftat.
Kostar ca 230:- på BMW.

Mvh Håkan
Tacktack för rådet Håkan, det ska göras på min -88 oxå. Även den är lite vrång med att starta på en gång...

*it´s better to burn out than fade away*
Länk
yttryck
Vore bra(tacksam) ifall du kunde lägga in en bild på var
denna tomgångsmotor sitter i motorutrymmet..
/Igge
Bi
87
Birgitta
318 IS Coupé
Var din tändning död, när du hade problem vid start?

Min pärla, som aldrig tidigare krånglat vid start var död i går.

Startmotorn rördes inte på något sätt.

Vi tänkte försöka med startkablar idag.

Är det då, förresten, viktigt att följa instruktionsbokens rekommendationer? Dvs.
1. Pluspooler på båda bilarna
2. Minuspool på den andra bilen
3. Jordpunkt på BMW
4. Tända belysning, bakrutevärme och fläkt på fullt ös
5. Koppla bort kablar i omvänd ordning?

Vänligen

Birgitta

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej på er!

Kan ev fixa en bild på tomgångsmotorn, men annars är den inte så svår att lokalisera.

Den är placerad precis vid insugnings röret på bälgen som sitter
mellan luftmängdmätaren och insugningsröret.
Den är svart och cylinderformad ca 4 cm i diameter och 10-12 cm lång med en kontakt i ändan som sitter mot fronten på bilen.

Och till Birgitta, du har helt rätt angånde ihop kopplingen av startkablarna.
Hade inte kopplat på några förbrukare under start försöket.
Ha även "hjälpbilen" på tomgång.

Sedan skulle jag rekomendera att byta batteriet snarast, även om du mäter upp en ok batterispänning kan det vara helt slut.
Märks först när du belastar det, tex med startmotorn.

Det är inte alls bra för elektroniken i nyare bilar med dåligt batteri.

Lycka till alla!

Mvh Håkan
hmm, jag har också liknande problem med min bil!

problemet är som sådant att när man har kört bilen varm och sen ställer den en stund och kommer tillbaka och skall starta igen (bilen är fortfarande varm) så får man dra på starten i ca 6-7 sekunder innan bilen startar...jag håller full gas hela tiden...detta problem finns inte när bilen är kall, då startar den som den ska!

jag har tänkt på tändstift och tändkablar? rotorn byttes för 6000 mil sen...men å andra sidan så borde det inte vara stiften om det startar som det skall när den är kall, värmeutvigdning eller liknande???

skall tillägga att detta problemet fanns även i vintras då det var kallt och motorn var varm, dock inte när den var kall(?)

rotor, stift, tändkablar kan man kolla/mäta själv...är det lönt att göra det eller är det ngt annat som spökar?

MVH
Johan

BMW, Bayerische Motoren Werke
skall tillägga att tomgången är lite väl hög den oxå, runt 1500 rpm när den är kall, går sedan ner till typ 1000-1100 vid varm motor....misstänker vakumläcka...

BMW, Bayerische Motoren Werke
X-
375
X-ray
325i -87
på mion 325:a ligger tomgången på stadiga 700rpm, de funkar skit bra. man får dock trycka ner gasen nåra mm när man startar..

I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool!
de
49
deluxe
325-88
328 coupe -95
525 -89
jo du johan har samma problem med min 318i -88,svårstartad när den är varm osv... funderar på om det är lamda sonden som bråkar... eller annars är det pumpen el tryck accumelatorn.. har funderat på att byta men som det är så har det inte blivit av så jag kan inte svara hundra på att det är felet men vissa teorier säger att det bör vara ngt av dem...

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Bmwfreaken: jag har samma problem som dig... det är när bilen är lite halvvarm typ fast om man kör på startern och släpper efter typ 2 sekunder och försöker igen så hoppar motorn igång direkt...

hmm.... jag har ungefär samma problem = måste dra länge på startmotorn innan den hoppar igång. Den går alltid igång men jag måste dra länge på startmotorn och detta är när den é lite ljummen, typ att mororvärmaren har stått på. Helkall = startar direkt.
deejaywasp: Låter defenitivt som backventil = systemet tappar trycket, men det byggs upp igen när du drar först gången på startmotorn, eller vad tror ni andra.

PeterB

Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Detta felet verkar som det uppkom efter att jag bytte bensinpump

Min bil är också väldigt tråkig att starta när den är varm, det händer även att den misständer under start ibland (varm motor). Detta inträffar även om jag tex. har haft en motorvärmare inkopplad. Men varje morgon när jag ska åka iväg startar den hur bra som helst, då den är kall.

Har börjat fundera på om det kan vara stiften som är för mjuka, men det verkar ju lite konstigt eftersom det tydligen är fler än bara jag som har detta problem. Jag kör nu på NGK ZGR5A stift i min 325 e30. Vilka stift kör ni andra med 325 e30 på?

Man kanske skulle prova med att byt ut den dära bälgen som Håkan Hsson skrev om.. ?

/ Richard

Min bil: Länk
Slicky: du verkar ha samma problem på din 325a som jag har på min 320. Det är ju lite intressant, det verkar vara modell oberoende. Jag har bytt bälgen för länge sedan men utan resultat. Jag börjar fundera på ärgade kontakter eller något liknade. Min har BMW original stift.
Om många har samma problem så borde det inte vara stiften tycker jag. (alla har ju troligtvis inte likandana stift).

Ett annat mystiskt problem - Bytte till ett nytt batteri för ett tag sedan, då fick bilen extremt låg tomgång helt plötsligt. Efter ett par dagar med detta fenomen så åkte jag en längre utflykt och problemet försvann. Har motorstyrningen på en gammal -89 inbyggd adaptivitet? någon som vet allt om insprutningen på dessa äldre modeller?

Det måste finnas någon som har löst problemet "svårtstartad när den är ljummen".

PeterB

Länk
Hmmmm..
Det är massor med folk som har problemet, men ingen har löst det. Skulle kunna tänka mig att utlysa en tävling i ämnet.

Men det kanske inte är en universallösning som gäller här.

PeterB

Länk
Tråd som handlar om samma problem!

Länk

PeterB

Länk
Min E30 320 vill numera oftast starta först på andra startförsöket. Det har ingen betydelse hur länge jag drar på starten första gången, inte en reaktion till att starta.

Min tanke var att det är problem med någon backventil i soppapumpen. Till saken hör även att efter jag bytt topplocksbultarna till den nya typen så går bilen tidvis ojämt på tomgång. Eventuellt har detta någon samband.
Ca
80
Cali
318i -88

M40 motor
Jag har löst problemet varför bilen är trögstartad som varm.
Jag har nämligen tagit isär en bensinpump i molekyler och hittat var den felande länken ligger.

Det är en backventil i soppapumpen som har hängt sig som gör att den blir trögstartad varm.

När bilen är kall så får motorn signaler att pumpa på extra mycket soppa (chokar). När motorn däremot är varm så ges inga sådana signaler och om backventilen i soppapumpen då hängt sig så rinner soppa tillbaka in i tanken. Den blir därmed också svårstartad varm, men inte kall.Det räcker med ETT litet litet gruskorn så hänger sig soppapumpen.

Så vad gör ni?
Jo ni köper en ny soppapump, eller så köper ni ett soppafilter innehållande en backventil och monterar långt bak på soppa slangen.
Hejsan va lätt och laga och jag har härmed löst mysteriet ;-)

Ca
80
Cali
318i -88

M40 motor
Rättelse.
Ett litet litet gruskorn så hänger sig backventilen.

Lysande......
Det är bra när någon berättar vad man gjorde för att lösa problemet och inte bara ventilerar frågan.

Tackar!!! Cali
Ca
80
Cali
318i -88

M40 motor
Det jobbiga med detta, är att om bilen står ett längre tag så kommer kulan i backventilen att åka tillbaka till stängt läge och hänga sig där istället för i öppet läge. Då får man inte igång bilen alls.
Backventilen i soppaumpen är felkonstruerad helt enkelt. Det finns inga margins of error. Kommer det in det misnta lila skit så hänger sig kulan direkt i sitt spår.

Min BMW har varit trögstartad varm i fler år och jag har inte hajat vad det var, men nu när jag monterade ett soppafilter med inbyggd backventil så har jag blivit kvitt detta problem. Kulan i backventilen på soppa pumpen petade jag bort, den är bara av ondo :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.