|
|
|
|---|---|
Dino |
Hur ofta behöver jag starta upp bilen o låta den gå litte under vinterperiod när den står bara . jag har flerbilsgarage som är lika kallt som utomhus . isåfall hur länge ska den vara på? räcker det med att man bara låter den gå eller ska man köra ? då pratar vi om en garage som får plats med ca 15 bilar så stor är den inte M-MotorSport |
|
Antingen ska du köra den ordentligt varm eller inte starta den alls. Du måste köra den för att den ska komma upp i arbetstemp. Tomgångskörning framkallar bara en massa kondens i olja och avgassystem. Har gjort en del efterforskningar inför vinterns avställning och har upptäckt att meningarna är lite delade i denna vetenskap :) Om du har AC på bilen kan den må bra av att gå några ggr/vinter för att packningarna inte ska torka. Själv har jag bara haft igång min en gång sedan avställningen och det var i slutet av november om jag minns rätt. Hoppas den startar i vår...... ;) Här är ett par länkar i ämnet: Länk Länk __ Länk |
|
Dino |
grejen är att jag smällde bilen förra året i runt Juny månad och fick tillbaka den i mitten av januari nu i år , och sen körde jag med den raka vägen hem ca 4mil och sen dess har den stått still bara så man kan väl i stort sätt säga att den har stått still i ett år nästan vet inte hur ofta eller om ens verkstan startade dens under tiden den var där förutom till o från där de lackade den vilket är va 100meter M-MotorSport |
|
Oj, då har den fått vila länge :) Då är det väl läge att byta olja i vår? __ Länk |
|
ant |
eller oljebyte redan nu. en gamla oljan kan innehåla allt från kondens till gamla avlagringar och korrisionsbildande slagg. att byta olja innan avställning är en bra investering. ========== Länk |
|
Jag tycker inte man ska starta alls när den är uppställd. Ren och fin olja rekommenderas - och vila i torr omgivning. Gärna på pallbockar eller med litet övertryck i däcken. Jämför med båtar, det finns väl ingen som kommer på tanken att gå och starta snurran eller inombordaren på vintern? ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
Dino |
Oljan kan jag jo inte byte i o med att jag inte kan köra den utan vinterdäck kan den klara sig tror ni ett tag till utan skada det är ändå inte så långt kvar ut av vintern iallafall väglaget eller ska jag gå o starta den M-MotorSport |
|
personligen tycker jag att man skall starta sin bil under vintern , startar min en gång i månaden . Dok. skall bilen vara nyservad ! Min bil står i varmgarage MVH TONY ///M3 |
|
-BeeMWe- |
Bilen skall startas då och då så att packningarna i motorn inte torkar och du får en vacker svart pöl på garagegolvet. Länk |
| Då man startar en kall bil som stått länge och låter den gå på tomgång tills dess att den blir varm uppstår en effekt som kallas bore polishing. Det som händer är att kolvarna "polerar" cylinderväggarna till en glatt yta som oljan får mkt svårt att fästa på. Denna effekt uppstår vid varje kallstart och undviks genom att belasta motorn omedelbart efter start. Belasta dock inte för hårt, max 2000 rpm då oljetempen understiger 50-60 grader. Betänk att förmågan att förse smörjställena med olja fungerar bäst efter 1800-2000 rpm. Kontentan av det hela: Starta ej om du inte måste, måste du ändå se till att köra bilen. | |
|
Min åsikt e den att den skall startas då o då. Jag själv gör detta varannan vecka. Varför skulle detta skada motorn??.. Tvärtom skall ju detta va bra för motorn! Finns ingen anledning att inte starta och köra runt lite!! Se bara till att byta ev, slitna kablar osv... E-34. Need i say more? Mvh:FrIIk |
|
|
Friik. Lyssna på andra och starta inte en motor om den inte skall användas det medför bara ökat slitage, varför gå och testa en hårfön för att se om den fungerar om den funkade senast du använde den? Underhållsladda batteriet och byt olja vid uttagning av bilen så klarar du den bäst. MVH Tony |
|
|
He.he.. Den om hårfönen va ju bra!.. Jag har hört hittills ca, 200 olika åsikter om huruvida den skall startas eller ej, och alla är tydligen experter i ämnet. För och emot ifrågan är ca, 50/50. Sen är det ju klart att om du skall ha en bil avställd en längre tid, så är det ju direkt skadligt om du inte kör den ibland! E-34. Need i say more? Mvh:FrIIk |
|
|
Vad jag hört är det bästa om man absolut vill konservera motorn och säkerhetsställa ett lågt slitage när väl motorn startas efter en längre avställning är att skruva bort alla tändstift. Hälla i en matsked olja i varje tändstiftshål. kör runt motorn några varv utan tändstiften i. Montera i tändstiften och låt bilen stå utan problem i många år. Så gör jag när jag ställer av mitt veteranfordon som jag kör med vart 5:e år. MVH ATG |
|
|
ATG, så gör jag med min MC också! Sedan ett oljebyte så att det är fräsch olja i motorn så klarar den sig bra! Mvh |
|
|
ATG, Johan B: Får ni ur oljan på något sätt när ni ska ha igång maskinen igen eller går det ut den "naturliga" förbränningsvägen? Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Det är så lite olja så den försvinner via "den naturliga vägen". Mvh |
|
| Det finns ju konserverings spray att köpa som man sprayar i cylindrarna, eller förgasaren om man har sån. lättare att få bort efter vinterförvaring. Används på båten varje år och det har funkat i 15år hittills | |
|
Olja i tändstiftshålen är en patenterad metod - tex för båtmotorer och snurror. Även för bilar, men jag är osäker på vad catten tycker om oljeångorna som kommer när man startar?? Nån som vet? Skadligt eller? __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Tja, jättebra är det väl inte. Men det är oerhört små mängder om man tänker på att en "frisk" motor kan dra ett antal liter olja mellan varje servicetillfälle.... Fast i mitt fall med MC:n är det inget problem, eftersom den inte har katalysator. ;o) Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.