AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.309

Tiptronic, steptronic eller multitronic ?

Sida 3 av 3
Andreas:

Du säger ju först att inget har hänt på automatlåde fronten på 20 år och påstår i nästa andetag att multitronc skulle vara något revolutionerande och nytt

Låt oss jämföra tekniken men Variomatic med "den gudomliga, helt fantastiska Multitronic"

Variomatic ( "DAF-rem"): kraft överförs steglöst mellan två variatorer med hjälp av en flexibel överföring (rem), diameter på in resp. utgånde axel varieras ( genom sido förflyttning på koniska rullar) för att erhålla olika utväxlingar

Mulittronic (Audi): kraft överförs steglöst mellan två variatorer med hjälp av en flexibel överföring ( stålkedja) , diameter på in resp. utgånde axel varieras (med hjälp av hydraulik) för att erhålla olika utväxlingar

Så mina jämförelser med rem johan är nog iallra högsta grad relevanta, eller??

MEN det finns dock vissa små skillnader: bättre material mm i en övrig urgammal ide som bara förfinats genom åren .... ( liksom Ottomotorn,direkt insprutad diesel, överladdning (Turbo/kompressor) automat lådan, den kopplings lösa bilen osv osv.)

Även Nissan har CVT låda till primeran om man vill ha en CVT och inte en riktig automatlåda ( för en CVT är något helt annat än en Automat åda, så blanda inte äpplen med päron här som tillverkarna gärna gör i sitt "skrytmaterial" ( oavsett märke).
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Gasar-Magnus:

Då jag inte själv ser mig själv som Audi fanatiker (och inte BMW-fanatiker heller) känns inte uttryck som "den gudomliga, helt fantastiska Multitronic" särskilt hemma i min mun ;-)

Dina jämförelser helt krasst teknikmässigt mellan Rem-Johan och en Multitroniclåda är inte fel. Men du kan ju knappast mena att växellådorna beter sig likadant. Nu är jag för ung för att ha kört Rem Johan men vad jag hört så var det som att försöka köra ett lass med skit om jag får använda sådana uttryck. Rem Johan gick lika fort framåt som bakåt och varvade likt tokig på vanlig landsväg. En Multitroniclåda har 220 utväxlingar att röra sig med (den är inte helt steglös) så behovet av högt varvtal på landsväg finns inte direkt...

Jag hade hoppats att du skulle uppfatta min ironi i uttalandet om att Steptronic byggde på 20 år gammal teknik. Nu bygger den ju eg. på kanske 50 år gammal teknik (när kom 1:a automatlådan?) men det betyder ju inte att den är byggd och beter sig på samma sätt!

Nissans CVT låda spelar inte i samma division tyvärr och kan inte jämföras med Audis motsvarighet. Nissans låda har kvar egenheterna att varva som tokig på landsväg och bete sig allmänt illa. Detta framgår tydligt i ett test i teknikens värld som jag tyvärr inte kommer ihåg numret på.

Jag har tidigare gett uttryck för min uppfattning att ett visst bilmärke inte kan vara bäst på ALLT och jag hittade ett lämpligt citat ur den inte helt okända Auto Motor & Sport (3 OKT. 2001, BMW 530iA vs A6 3,0 Multitronic) som understryker den uppfattning jag fått av Audi contra BMW

"BMW är avgjort bättre om man vill ha roligt på kurviga landsvägar. Audi är bilen man myser omkring i, ett riktigt landsvägslok med en totalkomfort som går utanpå det mesta, och med den här motorn kombinerad med multitronic-lådan blir färden helt ryckfri och extremt bekväm."

Trevlig kväll!

//Lövet
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Första automatlådan kom på -30talet om jag inte minns helt fel.
(kan vara tidigare)
den steglösa lådan har funnits sedan 50 talet.

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Är steglösa lådan verkligen så gammal? Vem var det då som hade den i en produktionsbil först?

//Lövet
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Buick Special mfl steglös Dynaflow på 50 talet. lådan fanns på 40-talsmodeller också
Packard med Ultramatic drive i början på 50 talet.
även Hudson , Nasch, Studebaker använde Ultramaticlåda.

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

Körde en Nissan Murano idag med CVT låda och 3,5 liter V6a, det funkade alldels undebart bra så till och med en mjukväxlande 6- stegad E65 låda igger i lä där...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.