AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.310

Tiptronic, steptronic eller multitronic ?

Sida 2 av 3
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Hallå!

Tiptronic och Steptronic är två namn för samma sak, dvs en automatlåda med möjlighet till "manuell" växling. Vilket år de blev adaptiva vet jag inte men nu är de det båda två i alla fall.

Multitronic däremot är en HELT annorlund teknik. Multitronic är en CVT (Constant Variable Transmission) dvs steglös automatlåda. Största fördelen med denna är att den inte försämrar accelerationen och bränsleförbrukningen överhuvudtaget! Däremot är den lite halvtrist att åka i då man lixom inte känner att motorn arbetar. Lyckligtvis finns ett manuellt läge som faktiskt är så snabbt att bilen spinner loss från ettan till tvåan. Bilen jag åkt i är en A4 3,0 (220 hk)

//Lövet
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Tiptronic (utvecklat av Porsche) och Steptronic är två namn för samma teknik dvs en automatisk (och nu adaptiv) automatlåda med möjlighet att växla "manuellt". Detta så länge datorn godkänner det.

Multitronic däremot är en helt annan teknik. Det är en CVT (Constant Variable Transmission) dvs en steglös automatlåda. Största fördelen är att den inte försämras acc eller bränsleförbrukning överhuvudtaget! Nackdelen som jag upplever det är att bilen känns ganska "syntetisk" att köra. Man känner inte att motorn arbetar. Lyckligtvis finns ett manuellt 6-växlat läge som är så snabbt att bilen spinner loss (på torr asfalt) mellan ettan och tvåan. Detta egenupplevt i en A4 3,0

//Lövet
Multitronic = DAF remmar... i förädlad form...

Adaptiva automatlådor hade BMW redan innan Steptronicen kom ( den bara föörenar det bästa med helautomat med behovet en del har av att dra i spaken....)
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det finns inte fler remmar i en Multitroniclåda än vad det gör i en Steptroniclåda. Det som sköter kraftöverföringen är en stålkedja som löper i ett oljebad. Ingen REM-Johan deja vu, jag lovar!

//Lövet
Stålkedja eller gummisnodd; big deal!!

Grundprincipen är exakt den samma med två variatorer och ngt emellan som överför kraften, det "enda" dom gjort i Ingolstadt är att filat till det lite med bättre material och bättre elektronik...
Det är och förblir en "rem-johan"

130 på motorväg, en mänsklig rättighet!!!
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det verkar som jag fungerar som Ingolstadts enda försvarare på det här forumet men faktum kvarstår att Multitronic faktiskt är överlägset en Steptroniclåda. Om det kan inga seriösa tvivel finnas. Lådan stjäl inga fartresurser och ökar inte bensinförbrukningen. Detsamma kan man inte säga om Steptronic som stjäl ung 15-20% av motoreffekten (totala förluster i drivlina inräknat) och höjer bensinförbrukningen med ung 1,5 dl.

Lyckligtvis gör dock BMW fortfarande bilar som går att svänga - det skulle de behöva lära sig Ingolstadt! Jag har fortfarande inte kört en enda Audi som varit kul att köra. Då har jag ändå kört Audi S6 -02, visst drar det bra men det är som att ratta en pråm...

//Lövet
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den höjer inte bränsleförbrukningen med 1,5 dl. 0,08dl är tillverkarens uppgifter och det stämmer nog bra mycket bättre än dina. Bla körning 0,95 sommartid. 528IA
Varför försvara Die kleine wagon DKW?? Finns väl igen anledning.
Vem tillverkar Audis lådor???

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

Håller med Hasso fullt ut...

Den låga förbrukningen har en hel del att göra med det faktum att lådan låser moment omvandlaren för att hålla ner förbrukningen så man skall nog ta DKWs skryt om Variomaticen med en stor nypa salt... ( minns alltid hur Volvo 66orna kom ständigt med ca 3500 rpm på motorn...bränslesnålt??)

Frågan är bara Andreas hur mycket BMW med Automat resp. Steptronic har du kört??, eftersom det är VÄLDIGT mycket DKW Variomatic referenser från dig.... men inget om förträffligheten hos en steptronic låda..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jisse GM. hade en hel hög med remjohan Volvo Daf-66 när jag servade hyrbilar,på 70talet men jag provade inte att backa i 140 som reklamen sa bara 70:) Det hade en bergsbestigareknapp osså som låste remmaren i ett visst varvtal.Enda som var bra var tonen i singnalhornet. Men som sagt vilken är tillverkaren på Audis lådor. Kan ju knappast vara gamla steglösa Dynaflow lådor från Buick

MVH Hasso
Länk

Min farbror jobbade på Kalmarverken ett tag på det glada 70 talet (om du vet vilken "bil" dom tillverkade...)
Min farbror tillhörde företagsledningen och när det kom fina herrar för att titta på "bilen", hämtade man dom på Kalmar airport i firmalimon.....just det av eget märke jag har sett den i verkligheten och det är bland det mest perversa jag nånsin sett i bil väg..

Vadan denna utvikning? jo hade inte dessa vagnar variomatic från just DAF??

Frågan är nu: kommer du ihåg vad "bilen" hette Hasso?? eller hinner nån annan före??

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tjorven :)) postens direktionsvagnar

MVH Hasso
Länk

Jajajmen tror även Kalmarverken gjorde "lillebilen" som du som SJ kille vet hur den ser ut (även min forna arbetsgivare trumpetverket hade sådanna med B21a..WOW..)

Har faktiskt i gömmorna ett orginal huveblem till en Tjorv ( plastades fast i huven, så mitt omonterade är nog en blivande raritet..)

Länk
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk
ring Sj nu har det spårat ur.
Och nog påminner infolänken mycket
om den gamla gummisnoddsdrivningen fast i en förädlad form.

MVH Hasso
Länk

16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Hej på er!

Gasar-Magnus: Faktum är att jag kört mer Steptronic är vad jag kört Multitronic. Skillnaden är att Steptronic inte lämnar någon överdrivet positiv bild efter sig vilket faktiskt Multitronic gör. Det är en ganska revolutionerande teknik som jag tycker är lite uppfriskande. Adaptiv eller inte så är Steptroniclådan (och Tiptronic, Geartronic och allt vad de heter) en urgammal teknik som inte utvecklats nämnvärt på 20 år. (Den "manuella" växlingsfunktionen väljer jag att avstå ta hänsyn till som nyhet)

Hasso: Förstår om du vill vurma för Steptronicen med tanke på vad du har i garaget ;-) Men förbrukningsexemplet är baserat på två stycken helt identiska 525d sedan jag körde för en vecka sedan. En med manuell låda och en med automat. Vid identisk körning (70 % stad 30 % landsväg) skiljde förbrukningen 1,5 deciliter per mil. Den manuella drog 0,75 och 525dA drog 0,9. Dessa siffror försäkrar jag är riktiga.

Ha det!

//Lövet
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
MAn kan inte jämnföra äpplen med päron:)) Och det var Väldigt mycket för att vara två Dieseldoris.
Jag hade 0,87 i morse på 1,8 mils blandad körning 0,-120 och brukar ligga på 0,95 rakt över. 0,83/0,84 på långkörning 30 mil
med ca 90-100 i Snitthastighet dvs raskt tempo alltid 10 kmh över utom 50sträckor. med 17tumshjul, går att åka ännu billigare med 205/15.
Billigare bil med 200hk tror jag inte finns med aut.
Jag har kört och ägt automatbilar sedan 1976 och steptronicen med sin köranpassade dataprogramering är den bästa jag kört.

MVH Hasso
Länk

Andreas :vad är det för trams att "Adaptiv eller inte så är Steptroniclådan (och Tiptronic, Geartronic och allt vad de heter) en urgammal teknik som inte utvecklats nämnvärt på 20 år. (Den "manuella" växlingsfunktionen väljer jag att avstå ta hänsyn till som nyhet)"

Faktum är att fram till och med sent 80 tal/tidigt 90 tal stod automatlåde utvecklingen tämligen still från 60 talets mitt ,sen hände det saker i och med att elektroniken blev bättre/billigare/mindre/smartare och jag liksom Hasso kört en hel del automat och BMWs adaptiva automater har jag kört med ca 8000 mil och det är inte mycket som slår funktionen hos dom. tänk dock på att det tar ett tag dels innan lådan vänjer sig vid dig och du vänjer dig vid bilen. Att jämföra en 728iA -82 med en 728iA -99 är himmelsvid vadgäller automatens funktion
Kör man bara automat då och då och kanske bara 20-30 minuter så hinner man "inte bli ett med maskinen" jag är säker på att fler inbitna automatglidare håller med

120
Håkan M
BMW 116i -16
I veckan så blev jag inbiten "automatglidare". Jag körde hem frå Frankfurt med en helt underbar bil, 528iA-00. Med god hjälp av Hasso så är jag numer frälst. Vad är härligara än att peta i sportläget på en steptronic innan omkörning????
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja ha nu är man klassad som nån frikyrkopastor osså :)))
Kul att det gick bra:)) Grattis.

MVH Hasso
Länk

Håkan M : Välkommen i församligen..*S*

Hasso: klart du är, varför annars "angeleyes" på bilen??
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Då var det bevisat då, anser man inte att BMW är bäst på precis ALLT brakar fan lös här på forumet. Ganska intressant faktiskt, samma tendens finns på Nordicaudi.com fanns då förstås åt andra hållet.

Hasso: Anledningen till den förhållandevis "höga" förbrukningen i 525dA:n som jag körde beror ju på att stadstrafik och automatlåda i en turbobil ger ganska stort utslag på bränsleförbrukningen. 0,75 för den manuella blev i alla fall imponerad av med tanke på de trafikförhållanden som rådde under de dagar jag körde. Imponerad blev jag definitivt av motorn, knäpptyst och ett sagolikt vridmoment. Vridet hade jag väntat mig men knappast att motorn skulle vara så fruktansvärt
tyst! Inte som en diesel Passat direkt...

Gasar-Magnus: Det jag menade med att tekniken inte rört sig nämnvärt på 20 år är att en vanlig automatlåda (Steptronic, Tiptronic, Geartronic) fortfarande försämrar accelerationen med 10-15% (i ditt fall 12,9%) och ökar bränsleförbrukningen med ungefär 10% (i ditt fall 9,2%). När det så kommer en ny teknik som inte gör det längre, kan jag i alla fall inte förstå varför man med näbbar och klor försöker ignorera och förlöjliga den tekniken. Dina liknelser med Rem-Johan är ju knappast relevanta. Har du någonsin åkt i en bil med Multitronic? Skulle inte tro det, de flesta brukar nicka rätt instämmande efteråt...

Men, men. En växellåda gör inte en hel bil men nu var det ju lådor tråden handlade om, och i valet mellan en konventionell automatlåda och en CVT skulle jag välja det senare. Snart så behöver man ju inte åka Audikryssare längre för att får en modern automat, Porsche Boxter kommer snart med en likadan låda, det blir nog riktigt trevligt.

Ha det!

//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.