|
|
|
|---|---|
|
Har haft en tvistefråga med en bekant om detta : Vad ska man tanka för oktan i 750.....? Zaharald | |
|
Jag brukar köra på 95, men det lägsta talet är 91 tror jag, så kallad "benzin" i Tyskland. Personligen märker jag ingen skillnad på 95 och 98. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
torparn2 |
Jag har aldrig kört på nått annat än 98 i min 750.. man måste ju skämma bort pärlan ju... |
|
Vad kan det ha för betydelse om man väljer 95 eller 98? Vad är bäst för motorn? Zaharald |
|
|
Det är kanske inte nödvändigt, men det kan ju aldrig vara någon nackdel att välja det högre oktantalet. Med tanke på hur mycket bensin en 750 normalt drar så blir merkostnaden dessutom minimal... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Det är inte så noga med oktantalet på en sugmotor, men 95-98 är väl rekommenderat. Däremot på turbobilar är det viktigare, som skrevs ovan går det att tanka 91 oktan i Tyskland. I istruktionsboken för t.ex Audi A3 1,8TS och S3 står det att motorskador kan uppstå om man tankar 91 oktan och utnyttjar motorn fullt ut. Även effekten minskar. |
|
|
98 oktan är bäst för motorn då utbränningen i förbränningskammaren blir mer komplett, tex 91 oktan lämnar kvar mera sot i förbränningskammaren pga sämre utbränning. Mellan 95 och 98 är det en mycket liten skillnad, men om man är petig är man (kör 98 själv). Mvh Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.