AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.004

Bromsknarr/ Okuppsmörjning

En liten sak som jag irriterar mig lite på nu. Varje gång nu när jag bromsar så knarrar det i okarna tror jag. kom bara plötsligt, nu, men än så länge bara i tre av dem. Kan det behövas en uppsmörjning eller? Något man kan göra själv tro?

Knarrar? Det är alltså inte skrikande bromsar? I så fall brukar det ju hjälpa med skrikplattor. Hur som helst så är det aldrig fel att smörja upp oken. Tänk bara på att inte använda något annat än kopparpasta pga värmen.

Micke
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
När jag bytte bromsar på min 525i -90 så passade jag på att smörja upp bromsoken litegrann. Jag sprutade in lite rostolja bakom gummibäljen på kolven. Sen fettade jag in styrpinnarna med fett. Nu kärvar dem inte längre!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det bästa sättet att förebygga kärvande bromsar är att bromsa till hårt med jämna mellanrum. Då får man inte problem lika ofta.
Det bara knarrar, även om jag står stilla och bromsar så låter det som om jag en trädåt ute på havs. :-) knarrigt...hehe
hmmm, det blev konstig stavning det, det skulle stå som en knarrande träbåt ute till havs
Har hört samma sak som dig Skygazer. På min hörs det tydligt när man rullar sakta och bromsar in. Det hörs även ett knarrande ljud fram om man står still och trycker på bromsen. Det här kommer och går. Undrade ett tag om det kan ha att göra med salt/väta men det verkar långsökt. Mina belägg ser i alla fall bra ut, skivorna (+ belägg) skall bytas p.g.a. vibrationer, får se om det försvinner. På en gammal 518 E28 jag hade en gång fanns ett stag i framvagnen som kallades "knarrstag", har för mig att det gick att smörja upp. Man undrar om det lever kvar på E39:an?
Det kan aldrig vara så att torpedväggen rör sig?

Micke
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Knarrar det även när bilen står stilla kan det nog knappast röra sig om ett stag i framvagnen. Det är ju normalt bara två delar som rör sig då, kolven och glidoket. Att börja med en uppsmörjning av glidoksdelen (styrpinnarna) låter ju vettigt.

------------------
Always Diesel
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Hmm, kanske skulle tillägga att det förutsätter ju att ljudet kommer från framvagnen... Torpedvägg, huvudcylinder, bromspedal et.c. skulle ju teoretiskt kunna låta också...

------------------
Always Diesel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.