AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
743

Avluftning av kylsystem

pa
9
pakruhn
523i-97
Hej alla power vänner!

Hade lite problem tidigare med avluftning av kylsystemet, tittade därför in på forum och hittade många bra tips, dock kom jag inte till rätta med det , föränn jag gjorde följande: satte klimatanläggning på max grader och fläkten på max,detta hjälpte inte först, men efter att ha öppnat dörr ställt mig på tröskellådan och gungat bilen fram och tillbaka som en rent förtvivlad människa i ca 2 min blurrade det till i expansionskärlet och minst en liter försvann!!, har nu kört en månad och allt är väl , men ibland kan man börja tvivla, men ge inte upp!!

MVH
Rolle

Rolle
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Där ser man! Sånt är alltid bra att veta. Stod du med bilen i en backe el dyl så att fronten var högre också?

Magnus
pa
9
pakruhn
523i-97
Hej Magnus,

Nej jag stod på gårdsplan som är plan.

Rolle
p9
41
p911
BMW 525-94
Vad var felet från början var det att vattnet försvan?
pa
9
pakruhn
523i-97
Slarvat lite med kontroll av kylvätske kontrollen, troligtvis blev det lite låg nivå, och den sög väl lite luft då och då, eftersom problemet var inte frekvent i början.Så i det stora hela var alla grejor hela. Men eftersom det inte hjälpte med att bara fylla på tror man ju annat.... Men inga dela behövde bytas.

Rolle
Ac
143
Acer
520i -89
Hmm, undrar om jag har samma problem, jag misstänkte först toppen, men efter närmare koll så tkan man utesluta att toopen har, för tempen ligger bra då när jag har fyllt på med glykol, brukar lossa översta slangen o fylla på direkt till motorn och sen expansionskärlet, försvinner ca 1-2dl på en halvtimmes körning!?!
Ac
143
Acer
520i -89
+ att min styvfarsans brossa som e mekaniker sa att kolla på oljelocket har INGEN som helst betydelse, kollade oljestickan o de e mörkgrå olja?? men ingen fara med den, och om glykolen skulle försvinna ner till oljan så borde de ju synas i oljestickan när man kollar men har alltid samma nivå
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Acer; Kan det inte vara som det blir för högt tryck och den slänger ut vattnet? Så gjorde i allafall min E28:a. Luftade och sen fungerade det som det skulle.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Men asså Acer, har du mörkgrå olja på stickan och det har ingen betydelse?? Förklara gärna varför det inte har betydelse... Parkera vagnen å kolla upp e mitt råd.

// Henke Bleifuss
Ac
143
Acer
520i -89
Har kollat upp den redan, om nu glykolen skulle försvinna ner till oljan så syns det ju på oljestickan också, eftersom det försvinner så pass mycket glykol på min bil, håller på med en annan grej för o se vad det är som e fel, skriver i tråden sen hur det gick....

det verkar som alla misstänker topplocket nästan direkt här när det försvinner glykol utan att man vet vart, håller på o går genom hela motorn, steg för steg istället för o lämna in till verkstan
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Hmmm... Du skrev att din olja på stickan var mörkgrå, om oljan har nån annan färg än gyllenbrun eller svart så bör man nog kolla upp det ordentligt, ett alternativ kan juh vara att byta olja köra en stund å kolla igen... Bara ren omtänksamhet inte menat att vara nån "messershmit" =)

// Henke Bleifuss
Ac
143
Acer
520i -89
ez- Oljebyte kommer att bli dom närmaste dagarna, har kört med den här oljan nu nånstans mellan 500-1000mil, hadde tänkt att byta vart 500mil som gamla ägarn gjorde, håller ju t ex kamaxeln lite längre, toppen kan jag ju inte helt utesluta, men fick en tips att tappa av lite olja när jag kört motorn varm till en genomsynlig behållare, då ska man tydligen se om det finns glykol där inne, hoppas inte.
Återkommer med mer info ang. glykolen när den försvinner spårlöst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.