AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.577

Min nyköpta 528i -97 vägrar starta

Sida 1 av 2
ur
45
urjo
518i-90
Jag har tvättat och vaxat bilen i helgen och den startades av sonen igår 15-20sek demo för kompis.Nu när jag skall starta för att köra till en kompis så vägrar den att starta.VARFÖR!!!!!!!!!
Startmotor går runt men tänder ej,kan det vara startspärren som ej är avaktiverad eller är det något annat???????????

Tar tacksamt emot tips!

/Urban
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Prova med en annan nyckel det kan vara den som spökar.
Som sagt. kodning i nycklarna(imobilizer) kan spöka .
LÄS din instruktionsbok i ämnet är ett tips.

Bmw har stjärnan under huven.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Prova även med att låsa/låsa upp bilen med fjärren (om du har larm kopplat till centrallåset) för att nollställa larmet.

Magnus
Har varit ute för samma sak en gång då jag hade igång den typ 20 sek. först.
Jag lät den stå en halvtimme eller nått, då startade efter ett tag.
Den startade dock inte på alla 6 direkt.
Tilläggas ska väl att min stått ostartad i en vecka....

Mvh
Niklas

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla även upp skicket på ditt startbatteri!

Om det sjunger på sista versen kan det vara så att det orkar dra runt startmotorn men inte leverera tillräckligt stark gnista till stiften.
Prova med att ladda upp batteriet och se om det hjälper.

Mvh
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Jag tror det är bräslepumpen, det är bara att ringa bmw jour, kostar 960:- ink byte.

Dani
Helt säker på att det är tändplattan till tändningen.
Den kan vara sliten...har den gått många mil?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
tändplatta ????

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

DJ
13
DJC146
523i -96
Det finns två sannolika fel. Det ena är det som "BMW-kungen " skriver - bränslepumpen. Det andra är reläet till bränslepumpen. Jag har själv under hösten, vid två tillfälle råkat ut för startsvårigheter. Den ena gången reläet - när jag skulle hem från jobbet. Den andra, när jag hade backat ut från garaget . och stod i vägen för " alla andra "....

ur
45
urjo
518i-90
Tack för alla tips!
Den har gått 12600 mil och batteriet låter otroligt pigg jag måste kanske prova den andra nyckeln med fjärr men det var dåligt batteri i den.Kan ju vara bränslepumpen också men tvärdör den bara.
Jag har kört hem den från Uppsala i onsdags och den gick som en dröm in i garaget och putsa och nu startar den inte!!!!!!!!!!

Tändplatta?
Förklara mer!

/Urban
ur
45
urjo
518i-90
Var sitter reläet till bränslepumpen?
Då skulle jag gå ut och kolla på en gång, jag kan ju leta också

/Urban
Dani: Förklara hur gärna som helst vad en tändplatta är.
Misstänker att alla utom du inte har någon koll på vad det är :)

Bmw har stjärnan under huven.
ur
45
urjo
518i-90
Det kan vara trött batteri,man har väl haft dörrarna öppna i helgen då man har tvättat bilen invändigt

Gick ut och provade en gång till man vill ju veta innan man går och lägger sig om man ska sova bra eller, och den tände och startade men stannade nästan på en gång, och vid nästa startförsök så lät batteriet klart mycket tröttare så nu har jag satt det på laddning.Så länge den tänder så finns det hopp

Tack än en gång för alla snabba tips i nöden.
Har fått tag på en fin bil så jag är nöjd bara den nu startar
(cosmossvart,shadowline,sportchassie mm)

/Urban
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Urjo, är det originalbatteriet?

Om det inte tar laddning eller inte bubblar i alla cellerna kan det vara intern kortslutning i det. Drabbade mig efter några år i min förra bil! (är tyvärr inte helt ovanligt efter ca 5 år!)
Det var bara att investera i ett nytt batteri så funkade det utan problem igen!

Mvh
ur
45
urjo
518i-90
Jag tror att det är originalbatteriet,så tack för tipset Johan

/Urban
nl
113
nls
i3 -17
Jag råkade ut för samma sak i höstas eter en grundlig tvätt och städning efter den del sökande konstaterade jag att det bara var 11,5 volt framme vid motorn, efter laddning av batteriet så startade den.
Tillägas skall att den drog med bra fart på startmotorn så jag mistänkte inte batteriet först.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
BMW kräver minsta 12,0-12,5 volt för att det elektroniska ska ha full funktion.

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

pa
29
para[Z]ite
E36 ///M3 -93
E30 316i -90
Jag håller absolut me med Johan B! Det är bara att köpa ett nytt batteri så fungerar det men satsa då på ett dyrare batteri (över 500 kr) för att dom billiga håller bara något år, sen får du byta ut det igen.
Bi
87
Birgitta
318 IS Coupé
Ingen bland de som har svårt att starta sina bilar här verkar ha problem med startmotorn... eller heter den något annat i expertkretsar som dessa....? Min man tror att startmotorn måste bytas och min bror tror att det kan vara något fel på kolet i startmotorn, men dessa män är ej BMW-experter... ...som ni verkar vara :) Kan de ha rätt eller har de fel );

Frågar en liten – ja, så känner jag mig i alla fall nu efter en halvt om halft sömnlös natt – okunnig-på-bilar-tjej som bara önskar att bilar kunde funka i alla väder...., men som nu har en liten rubrik här i forumet "Varför startar inte motorn".

Har precis just lämnat in min BMW, efter dramatisk bogsering och lägga-in-trean start mitt i snökalla vintervädret med resultat: start... brrr.... håll tummarna.

Vad hände, förresten, i verkstaden? Bilen behagade starta.... Ingen kommentar...

Morr,

Birgitta
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då kan det vara så att batteriet lämnade för svag ström i kylan. Resultatet blir att den inte startar...

Hur gammalt är batteriet?
Hur laddat var det?

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.