|
|
|
|---|---|
storken25 |
Har som sagt ett vinade ljud på 1:ans växel som försvinner när 2:an läggs i. Har även märkt att växlingen mellan 1:an och 2;an kan vara hård, fast bara ibland. Det är inte mycket utan ett svagt vinade ljud, och det är oxå bara ibland! Det kanske ska vara så vad vet jag, men skall byta olja imorgon och se om det blir bättre. Är det någon annan som har märkt följade på sina bilar? |
| Det har jag också märkt på min, men bara när den är kall. Ibland kan den dock växla lite hårt även när den är varm. Är också inne på ett oljebyte. Skriv och tala om om det blev bättre efter oljebytet. | |
storken25 |
Det var intressant! Jag har fått känslan av att min bara gör det när den är varm......?? Viner din oxå på 1:an och försvinner när den växlar till 2:an? Du skall få vet hur det gick, men du får vänta några dagar tills jag får tillbaka den. |
|
In på en BMWverkstad eller en kunnig icke aukt och se till att de använder BMWolja när de byter oljan (ca1/3 i tråget plus filter) , livsviktigt för annars går lådan åt pipan:) Min låda blev som ny efter div byte se under galleriet, bmwpowerbilar, Askens 540.... Mvh Asken |
|
storken25 |
Asken: Hade även du något oljud i lådan innan du böt olja? Och försvann det efter åt i sådant fall? Undra om olja kan ta bort oljud.........det låter inte så mycket?? Ljudet kanske har varit hela tiden.....du vet hur man är när man sitter och lyssnar efter oljud utan Stereo. MVH |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Asken har inte samma låda som du. Din heter A5S310Z (5HP-18) 540 lådan heter A5S 440Z (5HP-24) A= automatic , 5=antal växlar, S= överväxel, 310 max ingångs vridmoment(Nm) Z= Zahnradfabrik Friedrichshafen. R= General Motors Power Train (GMPT) J= Jatco japanskt. Jag har ett svagt litet vinande på ettans växel, men ser det som full normalt. Då jag kört många andra automatbilar med liknande ljud på lägsta växeln. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
storken25 |
Hasso: Faaan vad skönt och höra! Jag tog en Taxi hem ifrån Bmw Verkstan idag, en ny Volvo. Och den lät som min fast dubbelt så högt och på alla växlar! Man kanske är lite fjantig med ljud, men jag är allergisk emot oljud! Hade en M3 som knarra i en dörr som jag inte fick bort, så jag sålde den. Jag orkade inte med ljudet! Jag är nog lite perfektionist.........jag vill ha allt i toppskick! PS:Det är nog Bug gammla bil jag har.........du vet nog vilken bil det är tror jag? |
|
Jag har samma vinande ljud på ettans växel åxå..har bytt olja och filter+bytt oljan 3 gånger själv..för att få en genomsköljning..ljudet finns fortfarande kvar.. har i dagarna testat en annan grej..fyllt i en tillsats från omega. omega 917..en typ av olja som skall fräscha upp alla tätningar och o-ringar i lådan har inte hunnit köra mer än 5 mil,så resultatet har väll inte visat sig än..till saken är att min låda även pyttsade ut lite olja vid utgående axeln tätning och även en del vid vajerstyrda växelföraren..skall bli intressant att se om den blir tät och om missljudet minskar,har nämligen sett med egna ögon hur en kraftigt läkande servopump blev hermetiskt tät av omega 917 oki tiden får väll utvisa..:) //Dogge |
|
|
Angående hårda växlingar så är det ett känt problem på tidigare E39. Kommer inte ihåg exakt vad som felades men BMW har ett servicemeddelande på detta. Fråga på en BMW verkstad. --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jepp jag vet vikken "bug" du har:) lite halvgrymt snygg faktiskt, kikat en del på den. jag tror dom gjorde nån typ av omprogrammering av lådan. Sedan har även GM lådan haft det bekymmer. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
storken25 |
Hasso: Nu får du förklara lite mer! Omprogrammerad.......GM låda..................????? |
|
Min läcker lite olja vid packboxen. Skall byta den samtidigt som jag byter olja och filter i lådan. Men törs man hälla i nån Omega 917? Det här med omprogramering, hjälper det? Eller är det själva oljebytet som gör skillnaden. Kan inte heller förstå varför BMW envisas med att det är en livstidsolja. |
|
Storken: Lådan styrs av ett dataprogram, som man kan omprogramera och uppgradera. BMW har även GM lådor framförallt till de bilars som exporteras till USA.Och de har haft problem med hårda växlingar också. Skull inte rekomendera någan att tillsätta några som helst tillsatser till i automatlådeoljan. Börja med att byta olja och filter. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
storken25 |
Hasso: Skulle jag ha GM låda i min och är den omprogramerad? Jag förstår inte riktigt........... "jag tror dom gjorde nån typ av omprogrammering av lådan. Sedan har även GM lådan haft det bekymmer" MVH |
Du har men 99% säkerhet en ZF låda.5HP-18 GMl-ådorna är till för USA markanden men det har funnits klagomål även på dom om hårda växlinger likväl som ZF. (vissa dieselmodeller har GM-Låda även i EU) Det har gjorts en del omprogrameringar av dataprogramet till lådorna för att försöka komma tillrätta med problemet. Hur tillvida din låda är programerad har jag ingen aning om. Det syns bara om man kopplar upp den mot BMWs dator eller likvärdig vilken programversion det är. Men orsaken kan lika gärna vara att ett oljebyte med filter som behövs. Lådan har även ett "minne" som kommer ihåg hur du framfört bilen, och har du kört hårt i sportläge en längre stund, så växlar lådan distinktare och hårdare även i D läge ett tag efteråt tycker jag själv att jag upplevt. Kör man sedan lungt och fint ett tag så håller sig lådan till att växla mjukt och fint. (placebo?) Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
storken25 |
Okej , då förstår jag..........trodde du visste något som inte jag visste... Typ att jag hade en omprogrameras GM låda! MVH |
|
Kan bara konstatera att nu läker inte lådan längre.. även det sjungande ljudet har minskat och att omega 917 skulle kunna vara skadligt tror jag inte allas på..har bekanta som använder omega 917 i sina entreprenad maskiner i bland annat hydrauliken..dvs läckande packboxar å dylikt med häpnandväckande resultat..och om nåt är känsligt så är det en hydraulpump,och fungerar det där..varför skulle det då vara skadligt i en automatlåda?..men det är ju vad jag tror och är övertygad om,kan heller inte se att lådan på någotvis spökar eller uppför sig konstigt efter tillsatsen..men har man läckage och man hellre tar isär lådan och byter tätningar, gillar att skruva och kasta ut pengar..så varsegod..;) här är en sida där intresserade kan få information om oljan Länk //Dogge |
|
storken25 |
Hm........intressant det där med Omega 917. Är det någon annan som ahr provat? |
storken25 |
Har nu bytt olja, och märker en STOR skillnad! Ljudet är borta + växlar mycket mjukare! Rekommenders verlkligen. MVH |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.