AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.123

3-liters diesel, många hk med liten skillnad

Sida 2 av 2
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Om försäkringen så tror jag den kan vara något billigare på dieseln. Inköpspriset är ju lite svårt att värdera, vad ska man jämföra med? Värdeminskning är ju också svårt att värdera då 330d är en sån bil som kanske dyker upp mer och mer i Sverige?

I kalkylen räknade jag på dryga 10,50 för 98-oktanig bensin (1 liter milen). Dieseln räknade jag till 8,50 och runt 0,75 i förbrukning. Som jag skrev är jag inte 100 på min uppskattning.

Mvh
Anders S.
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Ja dieselpris i Lux 6,10kr! Tyvärr ca 1h 45 min att köra.

starre: Du förföljer mig:) Här nere skiljer det oftast inte på inköpspris mellan diesel och bensinare det som även gör det gynsamt med diesel är att antal hk är relativt lägre vilket gör att man kommer billigare undan. Vi har något som kallas för BIV (belasting op inverkeerstelling) vilket är som en inkskrivningskatt, denna får varje ny ägare betala men den sjunker med ett visst antal % per år. Tex bilar med mer än 155 kw (obs kilowatt x1.34 så blir det hk tror jag) så får man betala 4957€ i engångsskatt utöver priset som redan innehåller moms på 21%, utöver detta kommer sedan även vägskatten (för ny bil). Så det blir lite skatt på skatt...

//Robban
BMW CS #4729
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Robban,
Vad hände med Z4-planerna? Tyckte att de lät mycket roligare (och mycket mindre praktiskt) ;-)
robgus:
Nja förföljer vet jag inte men jag följer forumet ofta:)))

Vilket krångligt system ni verkar har där nere, blir dyrt om man köper en M5 med 400Hk =nästan 10K/år i engångsskatt+moms etc.

Jag förstår att det i ditt fall blir ekonomisk billigare med en Disel, extra intresant nu när diseln kommer närmare och närmare bensin prestanda.
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
nofx16: Z4 är lockande men tyvärr bara 2-sitsig.Men som jag sagt tidigare så har jag definitivt inte bestämt mig än.

starre: Jo forumet gör en beroende:)

Eftersom vi nu snackat skatter så roade jag mig med att kolla vilken bil som säljs i Belgien har den högsta vägskatten och vinnaren blev Brabus variant av E-klass med V12 och 582hk, kostnad endast 2727€ per år i vägskatt!! Listan går dock ända tom 3149€ men hittade ingen bil som kvalificerade sig dit. Dyrast bilar här är alltså bilar med stor motorvolym och mycket hk.

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
By the way, påvägen hem från jobbet nyss så blev det litet rödljusrace med en ny 320d och jag måste säga faan vad de pinnar iväg i början upp till ca 70 km/h.

//Robban
BMW CS #4729
Länk
robgus:
Tur att att man har några till hästar under huven......trots allt är det roligare att ha kraft från lite högre hastigheter som typ 70 km/h och uppåt.

Livet börjar vid 245 km/h med vinterdäck......
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
starre: Helt sant, synd att M3:an inte har 4-dörrar.. Eller ska flickvännen köra kombi:)?

//Robban
BMW CS #4729
Länk
330d coupe får 204hk i 3 liters dieseln nu efter faceliften.
Enligt senaste(?) AMS
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.