AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.483

Carsoft diagnossystem mm

Sida 96 av 111
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Peter, 525:an, jag PM:ar dig.

Alpina B8 Länk
ri
699
riku
740iA -97
Visst är det dumt att chansa för nån hundrings skull, men eftersom jag inte vet då frågar jag, det är b.l.a därför detta forum är en stor tillgång för oss hobby mekar, man får nästan alltid svar.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Riku: Jag och förmodligen inte Folke heller, avråder dig inte från att köpa interfacet. Det jag åtminstone säger är att man ska vara försiktig om man inte vet exakt vad som händer när man trycker "Write"

Du ska absolut köpa verktyget, du får säkert nytta av det. Jag köpte ju själv det från DealExtreme för $48 och det fungerar som det ska.

Och jag vet inte heller precis allt om hur det fungerar, så jag passar mig för att vingla omkring för mycket i menyerna så här i början.
ri
699
riku
740iA -97
Nä, det har jag förstått efter att ha läst denna tråd, det är många som har ställt till det rejält. Men tack för varningen i.a.f.
En god förutsättning är att man har en riktig installation på datorn och ett interface som fungerar stabilt. Kör igång programmet, interfacet skall hittas och kommunikationen mot bilen fungera.
I nästa steg skall man så försöka förstå program och funktioner. Många har bråttom (även jag...) och läser sällan manualer (om de finns) eller hjälpfiler.
Några tips: Se till att bilens batteri är väl laddat, dvs ha alltid en laddare ansluten till nätet när du kör diagnos, se även längre ner i texten. Ofta skall tändning och andra funktioner vara tillslagna, man dränerar lätt ner batteriet till för låg spänning.
Gå inte in i menyer och omkodningar av funktioner och system om du inte vet exakt vad du gör. Det är många förkortningar att lära sig, se till att du inte bara har valt just din aktuella bilmodell, även typ och version av motorstyrning mm måste stämma exakt. Inte sällan efterfrågas den exakta tillverkningsmånaden för bilen, allt för rätt resultat vid diagnos och kodning. Man bör även känna till att många funktioner, även tillsynes oskyldiga sådana som t.ex signaler på larm, vid låsning/upplåsning av C-lås osv, inte är tillåtna på alla marknader. I värsta fall rikerar man nerslag vid ev. kontroll. Biltillverkaren, BMW t.ex, blir INTE glad om man kodar in funktioner som de inte har godkännade för när bilen ursprungsgodkändes osv. Det blir en förändrad produkt vilket är allvarligt för tillverkaren.
Frestas inte att "testa" om du inte riktigt vet vad du gör. Det resulterar lätt i styrmoduler eller databoxar som slutar fungera.
Om du ger dig på att koda och programmera inne i systemet, se till att datorn inte kan stoppa okontrollerat, kör inte laptops på enbart batteridrift, och bilens batteri får absolut inte gå ner under förloppet. Många kan vittna om att stopp under programmeringar osv, det blir ett ras i systemet precis som på vilken dator som helt, möjligen utan synlig blåskärm.
Det är bra om man kommer ihåg att Carsoft, BMW-scanner, Ediabas, DIS, Progman, KTS och allt vad som finns därute är gjorda uteslslutande för verkstadsbruk, med användare som har utbildning och originalmanualer, som dessutom uppdateras efterhand som programvaran uppdateras osv.
Det vi hobbymekare laddare ner på nätet eller köper i form av billiga kinesiska interface är många gånger bra hjälpmedel, om man inte tror att de kan peka ut fel i detalj, eller till och med reparera felet. Många tror att när man släcker en felindikering i instrumentet så är felet borta, så är det inte tyvärr. Man reparerar inget med dator eller diagnosprogram.
Tyvärr finns ju av förklarliga skäl ingen support att vända sig till, och mycket sällan några manualer eller liknande. Programmen är tyvärr sällan användarvänliga, eftersom de vänder sig till proffsanvändare som förväntas förstå hela sammanhanget inklusive forkortningar osv.

Det finns däremot mera användarvänliga och "ofarliga" diagnosutrutningar i form av interface och många trevliga programvaror för både PC och smartphones osv.
Man söker då efter OBD-II eller EOBD på nätet, hos Kjell & Co, Biltema och på många andra ställen.
Nu pratar vi om diagnos och kontroll av främst drivlinan och allt som har med miljö och utsläpp osv att göra, man kan bl.a kolla på och åtgärda det som bilprovningen numera också har som en kontrollpunkt, och slippa få en 2:a i onödan osv. Man kan inte koda om system osv, eller ställa till med fel osv av misstag.
OBD-II diagnos är inte att förväxla med fulldiagnos med programmen ovan, tyvärr förekommer "OBD" även i samband med dessa, men då avser man bara samma anslutningskontakt, dvs den 16-poliga inne i kupén.
Naturligtvis förekommer det massor av sammanblandningar och ibland rent bondfångeri av mindre nogräknade säljare på nätet.

FP
ri
699
riku
740iA -97
Jag är inte intresserad av att koda/skriva till bilen utan jag vill se ev. felkoder så att jag förhoppningsvis kan åtgärda dom.
Nu kör jag CS men lyckas inte få kontakt med alla moduler av nån anledning.
Därför tänkte jag prova nåt annat program.
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Har nu installerat mitt CS 6.5.06 och provat i bilen. Det verkar fungera någorlunda. Dock var det ju ett antal moduler som fick "Module does not respond". Bl. a dessa.

ABS/ASC "Anii bolck system/Traction control system"
SIM "Safety and Information module" Vad är detta?
DVA "Anti Theft alarm" Har inget larm
ZKE/ZVM "Central Body Electric"
EWS "Immobilze System" Har ingen immobilizer
LCM/CCM "Light Control module
PDC "Park Distance Control" HaH ingen PDC
CVM "Cabrio Soft top" Har ingen Cab
CAS "Car access System" Vad är detta??
ZGM "Central Gateway Module" Vad är detta??
RLS "Rain and Light sensor" Har ingen regnsensor

Dessa var ok.
DME/DDE "Staus Ok"
Inst. Cluster "Status OK"
BC/MID "Status OK"
HKL "Status OK"
EGS "Status OK"

Airbag "Error" Read the error memory.

Hur läser man felminnnet? Får man gå in på "Single diagnostics" då och läsa
felminnet och se vilken kod den har satt. Att den larmade för Airbagen var korrekt då Airbag lampan blinkar i kombi instrumentet. Lyckades släcka felkoden och se på fan lampan blinkade inte mer.

Stog med tändnigen på i läge 2.

Tycker ju dock att den borde ha hittat ABS/ASC, ZKE/ZVM, LCM/CCM modulerna.
Måste man stå med motorn igång för att hitta ABS/ASC och lyset på för att hitta LCM/CCM modulerna?

Massor med frågor från en nybörjare på CS.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Hm, efter lite letande på CS cd skiva hittade jag följande:

ABS/ASC funkar först från 92 och framåt.
LCM/CCM skall tydligen inte funka alls på en E32. DVS. den hittar inte modulerna. Stämmer detta?
ZKE modulen borde den ha hittat men inte ZVM.

Det är inte så mycket som den kan klara av på en E32.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Jag kan inte din modell i detalj, och det är länge sedan jag använde Carsoft själv men mönstret känns igen. Om du läser bakåt, söker lite specifikt osv så hittar du många inlägg om moduler som inte svarar och varför. Någon är ren bugg, andra pga att utrustningen inte finns i bilen osv.
Den största nyttan med Carsoft ligger nog på lite senare modeller som du själv är inne på.

FP
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har köpt mig ett CS 6.5 interface med program.

Efter lite pill luckas jag få igång programmet. Jag får det att fungera på min 540 -95, en 325 -92 och en 328 -99. Men jag får INGET att fungera på min 540 -94.

Gemensamt med alla fungerande bilar är att samtliga 3 dioder på interfacet lyser grönt.
När jag kopplar in min 540 -94 och drar på tändningen så börjar dioder för pinne20 att lysa rött istället! Jag har kollat lite i elchemat för min bil men kommer inte fram till något vettigt.

Kan någon hjälpa mig, det här är mitt tredje interface jag köpt och har först nu sätt att det är något fel med pinne20 (TXD Transmit).
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag mätte upp spänningen i pinne20, 0.13V.. på min 540/6 har jag batterispänning, och enligt en skrift jag läste on D-bus så måste det va minst 2V genom TXD kabeln för att det ska fungera.

Please!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vad jag förstår så används pinne15 (RXD) för att trigga igång diagnostjofräsen. Sen ska all data skickas fram och tillbaka i TXD kabeln.

TXD kabeln går till alla möjliga styrboxar i bilen och jag undrar vad det är som ger den ström till diagnosen. För på min 540/6 så kan jag mäta upp batterispänning på TXD, och går TXD-kabeln till ett dussin styrboxar borde ju någon rimligtvis mata ström.

Det känns ju hellurigt att jag knappt får någon spänning alls i TXD på min 540iA. Hur fungerar det där systemet? Ni el-kunniga bmwfrälsta?
ni
55
nicke30
760i -04
750iAL US-91
525i -04
K1300S-09
Någon som vet om man kan använda Biltemas OBDII läsare tillsammans med DIS? Har den något "brygg" läge?

Eller måste man ha en EDIABAS/INPA kabel?
Så långt jag vet så går det inte.
DIS är BMW:s egna service och dignossystem som ursprungligen jobbar under Unix med ett klient-serversystem ute i verkstaden. De "crackade" systemen som säljs för PC bygger på att man kör under VM-ware i datorn och med ett "klonat" originalinterface osv. Mellan dator och interface kommunicerar man via datorns nätverksuttag, TP-kabel och med IP-adresser osv.
Utöver detta så har man hackat sig in i programmet ytterligare och kommunicerar då via vanligt seriellt interface t.ex Ediabasinterfacet. Obs inte kabel enbart, det sitter även elektronik i pluggen för Ediabas osv.
Därifrån till OBD-II systemet som bygger på helt annan interface-elektronik och ett protokoll, t.ex ISO9141, CAN osv, för att läsa av de miljörelaterade systemen i drivlinan osv, är det en bra bit.
Lite osäker på hur du menar med "brygg" läge, utveckla gärna.

FP
Da
12
DannER82
525I Touring -05
Hejsan jag letar efter ett välfungerande interface med program till min e61.
Jag vill kunna programera in nya funktioner osv..
Jag ska bla montera ett pass airbag deactiveringskit och måste ju då programera om styrenheten.
Jag har även tänkt byta stereon till den med mp3 stöd och även detta måste ju programeras om.
Så vad tror ni är lämpligast för mig?
Finns ju en uppsjö av olika interface jag vill ha ett smidigt kvalitet är viktigare än pris (till en gräns)
Tacksam för svar mvh Danne
ni
55
nicke30
760i -04
750iAL US-91
525i -04
K1300S-09
Folke: med bryggläge menar jag att man kan koppla Biltemas läsare till bilen och samtidigt koppla läsaren till en dator via USB, och på så sätt få direkt kontakt mellan bil och dator.

Danne, Lite samma samma sak är jag inne på, försöka hitta en bra lösning till min E65 och E60

Skulle gärna vilja haft en lösning till MCn åsså ;)

//nicke

Har jag svårt att tänka mig.
Hela OBD-II konceptet är helt skiljt från normal fulldiagnos osv.
Läs gärna tidigare trådar om just OBD-II. Tyvärr blandar många ihop själva OBD-kontakten inne i kupén som även kan användas (med rätt interface osv) för fulldiagnos, med t.ex OBD-II eller EOBD och alla de olika paket med denna typ av diagnos som säljs och som ansluts till samma kontakt.
Jag tror du kan få tag på t.ex ett Ediabasinterface för mindre pengar än Biltemas OBD-II läsare.

FP
ni
55
nicke30
760i -04
750iAL US-91
525i -04
K1300S-09
Jag har kikat runt i timmar på en hel del olika forum och jag hittar tio tusentals inlägg och frågor och funderingar kring INPA, DIS och SSS, men vad jag inte hittar någonstans är någon handledning eller instruktion på hur man använder själva programmen när man väl har fått det att fungera.

Finns det någonstans några exempel på hur man resettar felmeddelanden eller gör en diagnos i INPA? DIS? Vad kan man göra och inte göra i respektive program.
Finns det några manualer till programmen att tillgå? Eller är det bara trial and error som gäller?

Detta beror helt enkelt på att det är programvaror som är crackade. De är från början avsedda för proffsanvändare, biltillverkare och verkstäder som förväntas ha utbildning och originaldokumentation osv.
I t.ex INPA/Ediabas finns en del text och hjälpfiler bland filerna. Å andra sidan är programmet framtaget för internt bruk och utbildning hos BMW, det är långt ifrån användarvänligt och översiktligt för oss vanliga dödliga...

FP
ni
55
nicke30
760i -04
750iAL US-91
525i -04
K1300S-09
Men eftersom det verkar som om tusentals har programmen så borde nästan någon ha skrivit ihop lite om hur programmen fugerar, Jag menar inte att jag söker original manualer på hur de fungerar utan mer man kan göra så och så i programmen. Detta mest för att jag är lite nyfiken och vill lära mig lite mer.
Det finns lite videos på youtube där de klickar runt i menyerna men de säger inte så mycket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.