AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.458

Carsoft diagnossystem mm

Sida 95 av 111
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Har också skaffat BMW carsoft 6.5. När jag försöker starta programmet så frågar den efter "Activation code". Var hittar jag denna? Finns inte skriven någonstans. Det enda jag har är ett s/n.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Folke: Vi pratar alltså kloner av PS-softs interface? Åtminstone gör jag det, och då är $98 hutlöst.

P A Soft ( i USA) utvecklar programvara. Till denna behövs en hårdvara i form av ett interface, en nivåomvandlare mellan bilens TTL-nivå och datorns serieingång, vanligen RS-232 eller USB.
Som bekant kan olika interface (med viss handpåläggning) ibland även användas för annan programvara än den avsedda.
P A Soft Länk har tagit fram sitt interface, sannolikt i Kina och säljer sitt diagnospaket (program och interface) för ett pris motsvarande 10 ggr över det som kineserna tar i länkarna ovan.
Sannolikt så ligger kostpris på ett interface av denna typ runt 40-80 US$. Jag tycker kanske inte att 98 US$ är så hutlöst i sammanhanget ändå eller?

FP
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
ja, jag tycker ändå att det är hutlöst, eftersom PA-Soft inte får en spänn av pengarna. Det är ju ändå dom som utvecklat det och kanske lagt stora pengar på det, och så lägger klontillverkarna beslag på hela kakan.

jag har inte öppnat mitt interface, men jag tvivlar på att materialkostnaden är mer än några fjuttiga dollar.

Kolla på iphone 4 eller Galaxy S, dom kostar 185 dollar i delar och innehåller betydligt mer prylar.. Tvivlar som sagt starkt på att dom här PA-klonerna skulle innehålla delar för hälften av en iphone 4.

Fast egentligen ska jag inte säga något eftersom jag köpte en av dom där kopiorna bara för att den var billig....

Ke
33
Kent M
540iAM -99
Hej, har installerat INPA/EDIABAS på min bärbara dator med Windows XP Home SP3.

Köpte detta kit då datorn inte är utrustad med Serieport:

Länk

Har installerat Programmet enligt denna guide:

Länk

Problemet uppstår när jag skall kommunicera med bilen, i detta fall en: E39 540iA -99
Får följande felmeddelande:

ApiCheckJobStatus: ERROR #13
IFH-0003 Data transmission to interface disturbed.
Api Job error or no such result.

Har läst lite i Inpa "FAQ" men detta hjälper inte mycket.

USB till Serieomvandlaren är av typen: HL-340, drivrutiner installerade, FIFO inställningar är satta till 8/8 Men jag har ingen funktion där jag kan ställa Latency timern till 1. Kan detta möjligen vara felkällan?

Kan någon försöka guida mig rätt?

mvh Kent
Peter_55: PA Soft har utvecklat programvaran, inte hårdvaran (interfacet).
Att överföra/nivåomvandla bilens TTL-nivå till en nivå/polaritet som datorn förstår är inte avhängigt programvaran utan det fysiska gränssnittet, detta kan inte PA Soft eller andra påverka eller råda över, färdiga standardlösningar och kretsar finns för detta.
Det är ju knappast komponenterna inne i interfacet (eller telefonen, datorn, TV:n osv) du betalar för, dessa kostar inte många kronor. Men utveckla konceptet från början, ta fram kretskortslayouter osv, testa av, skaffa fram godkännaden, testa igen för EMC, CE eller E-märkning osv så blir kostnaden lite högre att slå ut på antal sålda enheter osv.
Det där med priset på komponenterna fär iPhone och Galaxy är lite intressant, speciellt att de skulle hamna på samma nivå. Jag har tillgång till dessa uppgifter nånstans i gömmorna, får söka upp detta senare.

FP
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Folke: Är du säker på att dom inte utvecklat interfacet? Programvaran är ju gratis att ladda ner från deras hemsida och funkar ju bara med ett BMW-scannerinterface. Vad tjänar dom pengar på då i såfall?

Jämför Lexia, den funkar ju bara ihop med rätt interface.. Även om själva kommunikationen mot bilen är standardiserad, så vågar jag skjortan på att det ligger nån kodsnutt i interfacet som identifierar det mot datorn. Alltså en kodsnutt som är PA-Softspecifik för att man inte ska kunna köra deras mjukvara på vilket interface som helst.

Vad gäller telefonerna så blev jag intresserad förra året när jag köpte min första Galaxy (eller om det var HTC Desire när jag tänker efter...?) och iphonefantasterna tjatade om hur mycket dyrare och bättre hårdvara det var i iphone. Det skulle vara det som motiverade iphonens hutlösa pris alltså. Det visade sig att dom kostade på nån dollar när lika mycket att tillverka. Och den summan minns jag i alla fall, den var ca. $185.

Hittade en jämförelse nu. Desiren är inte med, men Nexus One som är samma telefon i princip. Länk

Det finns massor av såna här jämförelser, men siffrorna är ungefär lika på alla.

Kent: Jag kan inte hjälpa dig, annat än det jag skrev i din andra tråd, men jag råkade se den här tråden Länk Har inte läst den, men nån har ju liknande problem som du i alla fall.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Jag var f.ö. ute nyss och provade att aktivera akustisk kvittens när man låser bilen. Funkade utmärkt, men ska den bara pipa till en gång? Jag vill ju ha "blipp-blipp" precis som det är på film...

Aktiverade optisk kvittens vid upplåsning också. Är van att ha det så från mina förra bilar. Passade på att ställa in så den larmar av med nyckel också, inte bara med fjärren.

Fast egentligen var jag bara ute efter att se om BMW-Scannern funkade med kodning, och det gjorde den ju. Kul grej det där.

Utom en sak.. När jag kopplade in den så sa den att mätarställningen var 15000mil på ena stället och 91000mil på andra. Lade aldrig på minnet vad som var vad. Förra gången jag kopplade in BMW-Scanner så stämde miltalen. Mysko, måste vara en bugg. Tvivlar på att bilen gått nästan hundratusen mil. Isåfall är den välskött.
Om mätarställningen är "justerad" men inte synkad mellan IKE och LKM så tänds det en liten röd prick i vägmätarens display.
Har för mig att BMW-scanner bl.a kan justera mätare osv, vissa mindre nogräknade säljare brukar lägga fram detta som finess och argument för BMW-scanner..
Telefonerna: Klart att det inte är nån speciellt dyrare eller annorlunda hårdvara inne i t.ex en Appletelefon eller i en Samsung. Det är mera materialval och design i de yttre delarna som skiljer, och i operativet naturligtvis.
Processorn (A4) som Apple marknadsför i bl.a dessa produkterna är f.ö i grunden en Samsungprocessor...
Åter till P A Soft. Man bjuder knappast på fullversionerna, däremot på demoversioner. Annars vore det ju knappast meningsfullt med crackade versioner för nerladdning som bjuds på olika ställen på nätet osv. Har dock inte sett (eller sökt efter) den senare versionen 2.1.0 ännu.
Jämför gärna med Carsoft, liknande förhållande där.
Jag har inget Scanner-interface här just nu, men däremot är det ju inte okänt att t.ex Ediabas-interfacet (som är en enkel nivåomvandlare) även klarar Scanner, DIS och Progman, dock med viss handpåläggning. Carsoftinterfacet är det enda jag sett (av billiga Kinainterface) som innehåller en u-controller inklusive en liten programsnutt.

FP
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Ja, det där med röda punkten känner jag till. Den lyser inte på min bil. Det är som sagt bara nyss det inte stämde, förut så har det stått lika, så troligtvis blev det nåt fel när den läste idag.

Vad gäller PA-Soft så är fullversionen gratis att ladda ner. Kolla hemsidan. Det finns en även en demo som fungerar på andra interface, men du kan inte ändra annat än smågrejor i bilen då.

Och det stöder ju mitt påstående, att interfacet är knutet till mjukvaran och säljs som en enhet.

Dom som laddat ner fullversionen från PA-Soft säger att den fungerar utmärkt på Kina-kopiorna.

Länk
ri
699
riku
740iA -97
Här finns den för 48 dollar. Länk
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Ja, det är den jag köpt Riku. Den fungerar helt perfekt. Inga konstigheter alls.

Glöm inte adaptern till den 20-poliga kontakten bara ifall du beställer. Den verkar inte finnas hos DealExtreme, så den får du köpa nån annan stans. Jag köpte min på Ebay.
Det som är lite märkligt är kanske att PA Soft väljer att släppa fullversionen fritt, de är ju säkert fullt medvetna om att det går att köpa billiga interface på många ställen. Även det faktum att man kan få igång kommunikationen med andra interface än de specifika har de säkert en aning om.
Nu är det en tid sedan, minns inte version på programvaran men jag har den i nån dator, jag får kolla om jag får igång det med de interface jag har.
Hittade en del om kostpriset på iPhone 4, maila mig om du vill ha den mycket detaljerade infon, stor fil..

FP
ri
699
riku
740iA -97
Tror ni att man skulle kunna få igång Pa soft fullversion med Carsoft if?
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Riku: Nej, efter vad jag hittat så är det omöjligt. Antingen ett riktigt interface eller en klon, det är vad som gäller om man vill köra BMW-scanner.

Fplke: Ja visst kan man tycka att det är konstigt att dom släpper mjukvaran gratis, men tanken var nog inte att Kineserna skulle kunna kopiera interfacet. Vat inte hur länge kopiorna funnits, men troligen täpper dom väl till det snart och det blir nåt slags skydd på mjukvaran i stället.

Det ryktades till och med att dom redan gjort det, men det var falskt alarm. Det sades att den nyaste mjukvaran skulle förstöra fulinterfacen, men en kille provade, och det hände inget särskilt, så troligen är det ett rykte som spridits av PA-Soft.

Och då kom jag att tänka på Dreambox. Officiella mjukvaran till den heter Gemini, och när det började dyka upp kloner på Dreambox, då hittade Gemini på något så om man försökte flasha in senaste Gemini i en kina-klon så låste den sig och blev oanvändbar. På riktigt alltså, det var inget rykte...
Fast det löste ju hackarna snart..
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Ok, är helt ny på detta. Men fungerar den som riku länkar till med Win7 32
Och är det som Carsoft programmet, vill ha en lösning som fungerar.
Kunna ändra lite kodning med larmljud tex och kuna se och radera felkoder.
Så kommer denna kunna göra det? 528 E39 97a

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Någon i Gävle som har fungerande Carsoft? Skulle behöva ta bort två felkoder och se om det kommer tillbaka! Jag får inte mitt program att fungera!

Alpina B8 Länk
Riku: Just Carsoft använder en u-controller med en programsnutt i sitt interface, funkar inte såvitt känt med andra programvaror. De jag läst om som kört BMW-scanner på annat än original använde dels ett enklare OBD-interface, dels INPA-interfacet.
Det här med att förstöra hårdvaran via programmet låter lite otroligt, är nog mest ett rykte. Dessa enkla interface kan inte riktigt jämföras med elektroniken i Dreambox. Jag har reparerat ett antal DB, dock bara original, det har alltid rört sig om fel i IO-kretsar, drivsteg för LNB-spänningar osv, dvs yttre påverkan, spänningsspikar, åska osv.
Men att programmen låser sig osv vid fel typ av interface osv är ju troligt. Lite handpåläggning får man räkna med, men för några hundringar är det ju knappt lönt, bättre att köpa rätt interface.
Jag har slutat att borra i nödlösningar och liknande, det är inget skoj att tänka på om en kodning eller liknande går snett och man står där med en obrukbar bil/dyra reparationer.
Öhr får man tänka efter när man går in i bilens system via billiga hobbygrejor, det finns alltid risker med detta.

FP
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Precis Folke! Det finns helt klart risker med det här. Speciellt med BMW-Scanner gäller det nog att hålla tungan rätt i mun.
Jag höll själv på att sabba min Citroen C5 med hjälp av Citroens diagnosprogram Lexia en gång. Som tur var så lyckades jag återställa mitt misstag, men det var en strykare den gången.
Så nu för tiden är jag väldigt vaksam när jag är i bilens inre och rotar.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Förresten Abbe, jag bor i Gävle, Bomhus och har fungerande Carsoft bl.a. Vilken bil gäller det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.