|
Sida 94 av 111
|
|
|---|---|
|
Jag har laddat hem den flera gånger från olika ställen men mitt virusprogram signalerar för virus i två av .exe filerna i carsoft-raren. Får ni inte det problemet? Även om jag bortser från virusvarningarna får jag ett "run time error" varje gång jag ska installera det. Och behövs det några drivrutiner för själva interface boxen? Följde med en liten CD skiva i kartongen som innehöll alla kablar etc. Vad finns på den? |
|
|
Well, det är exakt samma filer på den cd:n du hade som på länken jag skicka skulle jag tro. Så var det för mig iaf. Ditt virusprogram reagerar förmodligen på craket´s filer, det är inte ovanligt att det händer. Då dagens antivirus reagerar på carack och tar dem att för virus. Självklart kan det även vara ett virus, man får försöka bedöma risken. Ja, du behöver ha Carsoft för att din interface ska fungera. Vet inte varför du får "run time error", har du Windows 7 tro? |
|
| Såg nånstans att om man bränner ner installations-filerna på en cd-skiva så fungerar programmet. | |
|
Det här är lite rörigt ;-) Vilken är egentligen att föredra mellan Carsoft och BMW Scanner? |
|
|
Har Vista... Då får jag försöka bränna dom på en CD då och testa då... Återkommer! |
|
Blacklake |
Hej! Köpte för en tid sedan ett Carsoft interface, CS 6.5 som ser ut på detta sätt Länk Problemet var att mellankabeln Bmw 20-pin till rs232 fattades. Jag handlade en sådan från e-bay, men det visade sig att endast 2 trådar var kopplade i 20-pin ändan. Så min fråga är nu ifall någon har en aning om hur denna mellankabel mellan interfacet och bilen skall vara kopplad? Har hittat detta schema på nätet, men vet inte om den stämmer: 20-pin stöpsel: rs232 stöpsel: 19, jord 1 & 2 17 & 20, k-line 4 15, l-line 8 14, +12V 9 |
|
Hi ja e ny här, men ett litet inlägg till er alla som undrar.... jag köpte interface/läsare på 24.se ca 1000kr för MB och 900kr för BMW.. Båda funkar kanon, cracken till carsoft MÅSTE innehålla 10 filer inklusive info filen.. kopiera alla filerna in i carsoft/BMW, och även in i cm75f på C: ta bort filen CARSOFT i program mappen, döp om filen CARSOFT65BMW till bara CARSOFT .... eftersom den nya filen är sp1 alltså version 6.5.06 och den gamla är 6.5.05 starta sedan programmet klicka på ---?--- knappen och kolla att versionen är 6.5.06.... sen sedan fungerar programmet i hela läsningen, com porten måste sättas up på com 1 2 3 eller 4 i windows (gäller ej riktig seriell/com port ) bara när ni kör med seriell till usb en adapter kostar ca 150kr på en data butik ( vilket också funkar fint ) jag kör win7.... drivrutinen för usb (virituell com port ) heter ( CDM 2.06.00 WHQL Certified ) leta efter den... hoppas detta hjälper er.... Birdy |
|
|
Hej! Ingen har svarat hittills om vilken var bättre Carsoft eller Inpa? Tackar för feedback |
|
|
Svårt att ge svar på, går inte att jämföra riktigt, helt olika programvaror. Carsoft (i den form vi diskuterar här) är en crackad version av ett verktyg för verkstäder som kostar 50+ tkr. Man måste vara lite insatt i system och vokabulär för att få ut max av detta, det är ganska lätt att köra fel osv. Men ändå ganska användarvänligt om man förstår vad det skall användas till och inte tror att det kan reparera fel osv. Ediabas/Inpa är från början ett företagsinternt system för utbildning mm hos BMW som är kompetent men inte speciellt användarvänligt, och som så småningom crackats och lagts ut på nätet osv. Kan vara fatalt att använda om man gör fel, inget skoj att stå med en obrukbar bil pga att man varit inne och petat i system som man inte förstod sig på osv. Ovanstående info är ej att blanda ihop med interface och kablage som säljs från Kina via olika kanaler, Ebay osv, för systemen och som krävs för att öht kunna kommunicera med bilen via PC osv. Tyvärr kan man inte räkna med någon support osv, men å andra sidan så kostar det inga stora pengar heller. Bäst är att läsa, studera och läsa igen, t.ex på Autopower i de talrika trådarna som förklarar de olika systemen osv. FP |
|
|
OBS detta är inte någon typ av reklam, bara ett tips till er alla på en marknad av miljontals interface (EOBD) läsare som funkar !! finns att köpa på 24.se både till mercedes och bmw, ( jag har testat själv) annars kan det vara svårt att hitta spec till MB.... någon frågade någonstans om carsoft funkar på windows wista och win7, svar ja... men ej 64 bits versionen.... instalationen och crack måste alla instaleras med (högerklick/administratör) på alla install för att funka... MB programmet MÅSTE startas första gången som administratör, för att det ska funka felfritt, sen är det bara att starta som vanligt..... hoppas ni fixar detta, lol själv är jag så nöjd med programmet att jag grunnar på att köpa senaste versionen... |
|
|
Tja Folke! Tack för svaret vad säger du om detta system: Länk ?? Jag undrar varför skulle inte detta system vara obrukbart? man kan se på nätet ett antal människor som har använt detta system och det funkar. Jag menar som du man ska inte tro att de här systemen är till för att laga bilarna med utan för att "kanske" kunna lokalisera felen vilket bättre än inget... MVH |
|
|
Vet någon vad EGS felkod 5150 kan betyda? Carsoft svarade endast med felkoden och ingen hjälpande text efter koden. Nästa fråga är ABS felkod "5E8C trailer signal missing" detta har nog nåt med DSC att göra. Bilen är en E61 -05 Tacksam för ledtrådar. O=00=O Peter |
|
| Någon som har en aning om man kan sänka E39 kombi i luftfjädringen bak med bmw inpa ediabas? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
jepp det ska man kunna ställa om säger dom som kan det, jag har inte gjort det bara kört bilen upp och ned med programmet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hittade en Honkong rea om nån är intresserad. Länk |
|
|
Det finns väldigt många tradingfirmor som säljer från Asien, främst Kina. De finns både i Kina och i t.ex EU. Lägsta pris bör logiskt sett bli när man tar bort mellanhänder och handlar av tillverkaren direkt. Ibland blir man trött när man läser i beskrivningen för grejorna. I länken ovan säljs ett interface avsett för en programvara som heter BMW-Scanner från PA Soft. Interfacet kan anslutas både i den äldre runda pluggen i motorrummet och i OBD-kontakten i kupén. Detta blandar säljaren ihop med det som heter OBD-II som är en standard för diagnos främst för miljörelaterade system i bilen. Företaget kallar sin version för OBD-II interface (ver 1.3.6). De säljer även den nyare versionen 1.4.0 som enbart har OBD-anslutning. Här nämns inget om OBD alls i texten... Det säger en del om kunskapsnivån hos företaget, tänk om man skulle behöva support t.ex efter köpet... FP |
|
|
Menar du att det inte är nåt att ha då? Pasoft är det nåt vettigt diagnos program? |
|
|
Jag köpte en PA-soft BMW scanner ver. 1.4.0 från Kina. Den tillsammans med en OBD till 20 polig adapter fungerar utmärkt på min -99 E39. Jag kommer åt alla moduler som det verkar. Det är förmodligen samma interface som du menar Folke. Fast jag gav $48 för min. Dom här killarna ska ju ha $98 och då är det ändå rea. Till Riku: Köp interfacet, men inte hos firman i länken. Du hittar den till halva priset på andra ställen. Glöm inte adaptern om du ska ha den till din -97:a. Om det är ett vettigt diagnosprogram vet jag inte, men det är bra till mycket annat. Det går att göra diagnos, men det är inte helt enkelt att tyda vad den säger ibland. |
|
| Tack för upplysningen Peter. | |
|
riku: Jag har inget att invända mot grejorna (hårdvaran), det jag skriver om och relaterar till är nivån på olika försäljningsföretag och -kanaler, som är högst varierande. PA Soft har gjort flera seriösa diagnosprogram, BMW-scanner är ett av dessa. 98 US$ för interface för BMW scanner 1.4.0 är ett bra pris, men ändå verkar det som man kan hitta detta för 48 US$. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.