AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.400

Carsoft diagnossystem mm

Sida 92 av 111
Har en e34 520 1993 som jag körde carsoft 6.5 sp1 på, men får modul kan inte läsas på allt utom abs och instrument. Kan inte läsa livedata eller kolla mätarställning eller nått sånt.

Vad ska jag egentligen kunna läsa med detta på min bil? 2 saker låter ju lite väl lite då kan man ju lika bra va utan det :)

/Matte
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Någon som vet om interfacet för just Carsoft 6.5 passar att köra på MB då man har programmet för MB.....?? eller vad skiljer dem åt??

Mvh Jonas B.
mr
44
mr_nusse
540I Touring -95
Detta är en aning skumt..men byggde samma kabel som lalaw har med den extra dioden.. Länk
Har Carsoft 6.1 med SP 4
På min 530 -93 hittar inte programmet någon styrenhet står bara "Status - Module does not respond !"
Men på min 525 Tdsa -95 hittar den iallafall en ??
Den hittar EGS:en.. och där är jue så klart ett fel.. haha.!!

Någon som har en ide på varför de är så ??
Eller är har någon som har ett annat program som ska funka??

Ma
106
MantaMania
BMW 330i -01 M-sport II
Hej igen !

Har som många andra problem med CS 6.5 med sp1.
Försökte tidigare med en usb-com kabel, men fick då bara kontakt
med motorstyrdon & livedata.
Har nu skaffat ett pcmcia-com. kort och tänkte nu jä**ar ! Men, samma
problem som tidigare + att om jag försöker mig på "full scan" så krachar
pc:n, bootar och jag får nåt konstigt felmedelande efter omstart !

Nån som känner igen sig eller har nåt tips på var som kan vara fel ??

Mvh
Staffan
Ma
106
MantaMania
BMW 330i -01 M-sport II
Det är jag igen....
Måste ställa en dum fråga, finns det två diagnosuttag på min 330i -01 ?
Har läst på nätet och även tittat på real-oem och det tycks finnas 2 uttag,
ett till vänster under ratten och tydligen ett i motorrummet !
Det i motorrummet har jag inte sett. Om det finns ett i motorrummet, vart
är det isf. ? Är det det uttaget som används vid full diagnos ?

/Staffan

Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Jaha, det här gick ju inte så bra. Jag har fixat ett Kina interface och skaffat Carsoft 6.5 sp1, jag får dock inte modulerna att svara. Jag har läst mycket i denna omfattande Carsoft tråd utan att bli klok. Jag har installerat och ominstallerat programvaran, både version 05 och 06 (sp1). Med sp 1 så kör den i alla fall diagnosen med får kontakt endast med två moduler (DME/DDE och EGS), inga övriga moduler svarar (module does not respond). Jag har provat med olika datorer (laptop med dockstation med seriell port samt en stationär burk med seriella portar), dock med samma resultat. Jag har slagit av och på tändningen, startat om datorn både med kabeln ansluten och frånkopplad. Jag har provat att köra både komplett diagnos och komponent diagnos, jag har till och med köpt ett nytt batteri men inget hjälper. Nu står jag helt villrådig och vet inte vad jag skall göra härnäst. Finns det någon som vet vad det kan vara för fel och har förslag på vad man kan göra för att fixa det ...

Mvh

Olle D
Ser ut som att du har dator och programvara igång iaf. Jag hade försökt testa på nån kompis bil, och jämfört resultatet.
Problemet är inte unikt, och som en klen tröst: Även BMW själv med sin verkstadsdator och diagnosprogram har ibland samma problem.

FP
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Ja, jag får kanske prova med det. Kan det annars vara interfacet som spökar? Kanske blev man dum-snål och köpte det billigaste på nätet, dock verkar det funka som det skall när man kollar på dioderna....

Olle D
ri
699
riku
740iA -97
Dum fråga kanske men du har väl lysena på?
Har du rätt version av if. till CS.6.5 sp1 ? Hasso skrev om det i nåt inlägg
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Ska man ha lyxena på?
På den ena datorn har jag fått programmet att fungera men den klagar på ingen kommunikation med serielporten, den andra som har win 7 installerat på så lyckas jag inte installera programmet!

Alpina B8 Länk
ri
699
riku
740iA -97
Vad jag vet så ska tändning och lysen vara på.
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Jodå, jag har provat alla varianter - lysen av och på, tändningen i olika lägen etc. men inget verkar funka....

Olle D
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
jaha... jag köpte även med carsoft 6.5 och interfacet från tradera..
och sedan en usb-com kabel.
programmet har inga problem med com porten men jag får inte skiten att communicera med bilen. jag har en dosa med två dioder,
jag kopplar in dosan till bilen och till datorn vrider om nyckeln till läge två men inget händer ju ? inga dioder lyser eller blinkar? något jag missat här ? så står de med att programmet inte får kontakt med bilen exakt samma med eller utan bilen inkopplad.. dosan får väl ström från bilen så att den åtminstone börjar lysa eller ?
snälla hjälp :(
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
alltså ni som har två diods versionen, lyser någon av dioderna direkt när ni kopplat in den i bilen? även utan datorn?
_k
63
_kim_
520d -13 (F11)
M5 -99 (E39)
528i Sedan -96 (E39)
Jag har också problem. Köpte mitt från dealextreme.
De flesta av modulerna svarar inte. Väljer jag att den ska kolla allt så svarar knappt inget. Några fler funkar om jag väljer en och en.

//Kim
mo
36
mogges
530iA Touring -01
Chevrolet Tahoe -96
Hej har precis köpt carsoft 6.5 (version med ca 5 dioder)

Jag har en kabel med 9-stifts kontakt så jag fick släpa ut min gamla stationära dator till garaget

Den läser live data och coding samt mätarställning mm, men så fort jag skall köra en diagnos så säger säger windows XP att Carsoft har stött på ett problem och måste avslutas.....grr

Någon som tror sig ha en lösning på detta??

Läste att några kör med USB kabel, finns det kablar som koverterar 9 stift till USB?

En gång BMW - alltid BMW
mo
36
mogges
530iA Touring -01
Chevrolet Tahoe -96
Hej hittade en länk som kanske hjälper om man har XP som jag, skall testa och återkommer....

Länk

Jag har två versioner av Carsoft exe filer 6.5.05 och 6.5.06 vad skiljer, är den ena inklusive SP1 ??

En gång BMW - alltid BMW
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
CS 6.5 funkar på E60 pre facelift,men hur gör man sedan..?? Får inte det att funka Med E60-LCI, ej heller BMW-scanner. Hur gör man nu då??

Mvh Jonas B.
Du har säkert installationen i datorn och kommunikation klar om du får kontakt med en bil. Att det skiljer mellan olika bilar beror sannolikt skillnader och olika versioner på dessa, inte på interface och dator.
BMW scanner är en helt annan produkt och har sitt eget interface.
Många laborerar och korsbefruktar interface och diagnosprogram som aldrig är designade att arbeta ihop, det går aldrig att ge generella råd om detta, det som funkar i ett fall kan gå helt snett i nästa osv.
Ha alltid i åtanke att det är krackade programvaror och interface som kostar endast en liten bråkdel av originalet, det är avsett för hobbybruk i första hand, och support/dokumentation är därefter, tyvärr.

FP
Är det någon som har en fungerande carsoft version?, har laddat ner på piratebay men programmet krashar bara helatiden när den ska kommunicera med bilen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.