AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.376

Carsoft diagnossystem mm

Sida 91 av 111
Runda uttaget hittar du i motorrummet, intill ABS-enheten, rätt svår att missa..
OBD-II-uttaget i kupén behöver du inte leta efter (och behövs inte heller för CS6.5), det kom först efter c:a 98/99.

FP
happygrus
Har nu fått mitt carsoft interface beställde ifrån onteknik.se, snabb leverans !! Får dessa felkoder

Single diagnosis DME / DDE - Status: ERROR !
117 not defined

Single diagnosis Inst. Cluster - Status: ERROR !
141 not defined

Single diagnosis AIRCO - Status: ERROR ! 1 Temperaturwählrad rechts värmeventil ?

Single diagnosis EGS - Status: ERROR !
147 not defined

Har beskrivit mina felsymtom i denna tråd (trodde att felet var löst efter kamaxelgivare byte men inte !) kolla gärna här Länk
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Hej

Hade Scan-Tool vilket funkar bra men är för begränsat. Försökte mig på Carsoft vilket var rena skräpet att få igång. Nu har jag äntligen fått igång INPA och därför delar jag med mig av följande.

Dator: Macbook Pro 13" med XP installerat genom Bootcamp
Interface: Köpt från ebay.com (sök på: NEW Ediabas/INPA 4 BMW 100% compatible OBDII Interface). Kan kommentera att jag förvånades över kvalitetskänslan! Gav ca 300 kr med frakt.

Eftersom min dator inte har seriell-kontakt köpte jag: Länk

Gick efter denna guiden när jag installerade (börja läs på "The software"): Länk

Funkade perfekt! Har aktiverat regnsensorn osv. utan problem!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
117 Throttle position sensor.
Signal range is checked againts the predeterminded diagnostic limits.
A fault will set if the Airflowmeter value (volym) does not logically match the trottle sensor value (trottle opening)
Luftmassemätarrens volymvärde stämmer inte med vad så är inom gränsen mot värdet som trottel läges sensorn ger. dvs inte synkade.
(Drar man bort luftmassemäterna så ska trottlesensorn ge motsvarande signal till motorstyrningen.)
Egs =växellådan 147 är också relaterat till trottelspjäll/givare.

Ac klima den koden kan du glömma bort, den kommer på var å varannan bil utan att det är nått fel.Är alltså manöverknapparna höger.

Instrumentet har jag inte koll på. radera och testa igen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
happygrus
Kan det vara den del jag behöver byta hasso ? Länk

Kolla först så att det är detta trottelhus som sitter på din bil. Ganska troligt har du en modell med"motor", dvs en kraftig elektromagnet som dels reglerar trottelspjället när du använder farthållare, dels när antisladdsystemet jobbar.
Det sitter då även 2 dubbla potentiometer på spjällaxeln, fast en helt annan modell än den som visas i länken ovan.
På trottelhuset sitter då en rund anslutningskontakt, lossa denna och spraya in lite elektronikrengöring UTAN OLJA. Anslut och lossa några gånger för att rengöra kontaktytorna, tryck slutligen fast igen. Lite vaselin i plasthuset där kablarna går in brukar hjälpa till att hålla fukt osv ute.
Glappkontakt i detta kablage ger det felmeddelande som du har avläst, ibland går bilen även in i nödkörning med begränsat varvtal osv.

FP
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har fått tag i en äldre bärbar dator med seriell port, tänkte formatera om den och jag undrar om det finns några fördelar med att installera windows 98 istället för XP? (tänkte om programmen fungerar bättre?)

Jag ska använda datorn enbart till felsökning av bilen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Kör med Xp du det funkar iofs med 98 också när det gäller Carsoft.

Länk
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Datorn är nog lite slö för XP:
Pentium III/700 processor, 128MB of memory, 10GB hard disk?

98 SE rekommenderade far min, ska nog installera det. Jag har tänkt köra främst INPA eftersom jag har tillhörande interface.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Lite OT men kan någon hjälpa mig med att installera 98SE?

Jag har programmet i en mapp på datorn men lyckas inte bränna ut de på skiva på rätt sätt? Hur gör jag :S
happygrus
Japmax, Du måste bränna så skivan blir startbar, Länk på den sidan finns en guide och programvara som du kan göra detta med. Det står på engelska, får du inte till det kan jag skicka dig en windows 98 skiva. Windows 2000 borde annars fungera bra på datorn. För er som undrar fungerar carsoft bra att köra under windows 7 ochså.

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag känner direkt att det där inte är något för mig.. :S

Jag får väl installera XP, troligen kommer det orsaka minst problem.

Vilket fall som helst så provade jag att installera INPA, följde guiden Länk i alla steg förutom USB-inställningarna då jag kör genom RS232.
Kopplar in skitkabeln, startar programmet väljer AIRGAB och helt oväntat kommer det upp ett felmeddelande:
"IFH-0003 - Datatransmission to Interface disturbed. Program will be stopped!"

Jag testar några andra punkter, får fram lite olika felmeddelande på vad jag än försöker. Då testar jag att koppla upp mig på polarens M3 -94, testar AIRBAG och se på fan, det funkar!.. dock inget annat.

Testar då att ändra hostadress och port som står beskrivet i denna guide: file:///D:/Markus/Bilar/INPA/Installing%20INPA%20EDIABAS%206.4.3%20-%20Running%20with%20CarSoft%20interface.htm

Funkar lika sämst..

Min fråga är om någon fått det där programmet att fungera på en E34?
Jag börjar ju tvivla på att det ska gå..
happygrus
Har tagit ett foto på trottelhuset, har samma potentiometer på två ställen. Länk

Har tagit löst och sprejat alla kontakter med crc kontaktspray, ingen skillnad.
Hade bilen ett bra tag på tomgång och var ut och körde en sväng sedan (hade nollat felkoderna före) när jag kom tillbaka så hade växellådans temp stigit till 50 grader och inga felkoder. Åkte ut och körde igen och efter en liten stund började växlarna hoppa igen, åkte hem och kollade lådans temp som stigit till 67 grader. Vilken temp är lådan driftsvarm ?

Kollade felkoderna och det var lika som tidigare.

117 Luftmasse
147 CAN Drosselklappe Signal

Motorn dör om jag drar ur kontakten till luftmassemätaren ! och om jag fatta hassos post rätt ska trottelsensorn då ta över ?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
117 har du väl fått för att du lossat på kontakten till LMM.
147 samma som tidigare, ta och kolla anslutningskontakten på lådan så den inte är full i fukt el ärg tex.

Länk
happygrus
Tror inte det då jag gjorde felkodsavläsningen inanan jag ryckte lmm, tidigare skrev du att den koden hade med trottelsensor att göra ? Ska motorn stänga av sig om jag rycker lmm ?

Har kollat anslutningarna på lådan och gjort rent med kontaktspray.

pr
21
prst
740iA -00
Hej.
Har ni ett fungerande INPA interface kan ni köra Progman och DIS med det.
Skall fungera med Carsoft interface också, men funkade inte hos mig.

Länk
Ja ett bra råd är att köra DIS istället det talar om så mycket mer om felet!
US
547
US
850 iA -92
Har läst nästan hela tråden, mycket intressant.
Frågan är vad köper man? och var köper man det?
Har hittat Carsoft på blocket från Luleå.
BMW INPA/Ediabas eller LaunchC Reader V eller
BMW INPA / Ediabas K+DCAN USB Interface på one stop electronics.
Hjälp, vad använder ni som ni tycker fungerar bra?
pr
21
prst
740iA -00
Här är ett som jag själv skulle köpt om jag inte redan hade ett.
Mitt är förstås äldre och klarar inte nyare bilar >07.
Länk
US
547
US
850 iA -92
Tanken är ju att kunna läsa av mer än miljörelaterade koder som jag har förstått att man gör via OBD.

Jag har en bil i garaget där fjärrlåset i nyckeln gick vild. 325 -99
En felkodsavläsning gav
41 centrallåskontakt förardörr och 45 tiltsensor.

Den senare är väl till larmet så man inte ska kunna hissa upp bilen och stjäla fälgarna?
Det är även dessa koder jag vill kunna läsa av? Gör både INPA/Ediabas och Carsoft detta?

Prst:
Känner du någon som har produkten du länkade till? Eller är det något du läst dig till?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.