|
Sida 90 av 111
|
|
|---|---|
|
Från det ena till något "helt annat". Jag har inte följt tråden i detalj på senare tid. I varje fall fick jag ett erbjudande via mejl från Carsoft om att köpa "Home edition"! Så nu finns något sådant också inklusive nödvändiga kablar och interface för (var det?) 295€+moms och frakt. Annars så köpte jag 2008 ett diagnosinstrument för hojen med mjukvaran i mobilen för ca 400$ från Syd Afrika. Tyvärr försvann det i samband med en stöld, annars en rolig grej. En bra att ha grej om det händer något mitt ute i öknen! Leif L Resa med F650 i Ryssland sommaren -07. Drygt 940mil/23 dagar, via Karelen, Kazan och Elbrus. |
|
|
Tänkte förtälja av lite egna erfarenheter så här långt. Själv bekymrade en trasig sensormatta för passagerar airbag på min 740 -95 och med en bypassmodul så trodde jag att problemen var över. Sant förvisso, men jag behövde ju släcka felkoden. Sagt och gjort. Ögnade igenom den här tråden en aning, men sökte lite här & där utomlands och läste på en del. En jättebra jämförelse mellan alla fordonsinterface hittade jag här: Länk Ett första försök till att ge sig i kast med att hitta ett Carsoft-interface då jag trodde mig förstå att det var mest användarvändligt. Beställde ett härifrån eftersom jag tycker PayPal är smidigt: Länk Pengarna gick in till dom, men efter över en månads väntan dök det aldrig upp något interface. Efter att anmält en dispyt med hjälp av PayPal kring min betalning, och att varan aldrig dök upp, fick jag pengarna tillbaka. Försökte flertalet gånger innan detta kontakta dessa KeCool Electronics, utan svar. Varningens finger med andra ord. Ebay är en källa till många interface och naturligtvis även "kinaprylar". Gjorde slag i saken och beställde både ett Ediabas/INPA interface: Länk 200:- för komplett kabel och programvara var bara för bra för att låta bli. Nå väl att det tog ~2 veckor för kabeln att anlända till norra Sverige, men funktionen var det inget fel på. Ediabas programmet är allt annat än intuitivt till en början, men efter ett tag så hittar man runt ganska lätt bland menyvalen och det märks att den är anpassad till industri-PC med tydliga knappar för olika val. Det man också märker är att alla funktioner i grund och botten är scriptade, dvs rader programkod som körs för varje modul man är ute och nosar i. Bilen startad och lyset på så släckte jag Airbag-lampan och läste av/rensade sporadiska felkoder lite här och där. Känner mig mycket nöjd faktiskt. Aktivering av funktioner vågade jag mig inte på så mycket eftersom jag är rädd att man ställer till något, samt att det var verkligen ingen vettig beskrivning av vad dom faktiskt gjorde. Det finns mycket man kan pilla med, men bara man vet vad man gör. I samma veva beställde jag även ett PA Soft BMW Scanner 1.3.6 interface: Länk Resan till Sverige tog ungefär samma tid, c:a 2-3 veckor. 250:- kändes värt att prova. Däremot lyckades jag aldrig få igång någon kommunikation med bilen? Jag vet inte om jag gjorde något fel för jag provade det här interfacet före Ediabas. Först med bilen avstängd, sedan i nyckelläge 1, 2 och sedan med motorn och lyset igång. Ingenting. Programmet hävdar att den inte får kontakt med bilen och det finns två tänkbara scenarion som jag kom på i efterhand: 1) Bilen var inte igång innan jag startade programmet. Det kanske behövs en stund efter att bilen startats för att all OBD kommunikation ska fungera? Eller så har jag gjort något i fel ordning. 2) Kontakten (stora runda) satt inte i uttaget ordentligt. Det var mörkt, blåsigt och kallt igår och hela diagnosövningen gjordes med en glipa i dörren sittandes på passagerarsidan. Jag fick dock en röd och en grön lampa att lysa på den ("K-line" lyste rött), så någon slags kommunikation måste den ändå ha haft? Ovan testades med en helt nyinstallerad Dell Latitude D600 laptop med Windows XP SP3 installerat. BMW Scanner programvaran var från medföljande skivan, medan Ediabas/INPA från "nätet" även fast det följde med en skiva. Någon fler som provat BMW Scanner med knepiga resultat? Sedan är jag fortfarande inne på att ställa olika options på bilen. Vilka program bör jag titta på? SSS? DIS? |
|
|
INPA fråga: Kan man programmera HALVLJUSAUTOMATIK via INPA? hittar inte något i den vägen i programmenyn.. Fick INPA att funka med Carsoft 6.5 (Hong Kong version) interface. Det gäller en 118d E87 12/2006. Egenimport. Saknar aktivering av halvljusaut. via BC-spaken, givetvis. (det är extrautr. enligt DE-instruktionsbok). Vore supertacksam för svar om INPA vs. aktivering av halvljusautomatik. Tackar på förhand! Mvh Zoltan |
|
|
Hej, Inte med Inpa men kanske med NCS expert. Lars |
|
|
Tjena, sitter du med carsoft och har fått det att funka i xp mode, kör med usb adapter och varken win 7 eller virituella xp varianten vill hitta några drivare Så (antar) därför så får jag inte kontakt med bilen Köpte en usb adapter på classe som folk säger ska funka Nån som vet vilka drivare jag beöver eller vad som är fel? |
|
|
Har kommit så långt nu att jag lyckas hitta drivare att installera, men fottfarande ingen lycka Tror jag har ändrat till COM1 överallt men det vill inte funka |
|
|
Tjena Lars! Ok, ska prova NCS. Annars kanske du har nåt hemma som kan prövas kanske? Jag fick kontakt med bilen med INPA, via ett CS 6.5 interface. Kör dock via RS232 porten direkt. Jobbets gamla dell. Kan dock tillägga att det funkar mycket sämre med E39:an och CS interfacet. Fick lite info, men massor av felmeddelandefönster. Tackar iaf. |
|
| win XP ska tilläggas. Tror att det stod nånstans att inpa funkar inte med vista eller 7 | |
|
Drivrutiner för få en usb-port att funka som com-port är ganska lurigt , men här hittade jag drivrutiner som vi använt både på jobbet för att få nya datorer som saknar comportar att samarbeta med gamla nc-maskiner och som saknar morderna gränsnitt , samt här hemma carsoft att prata med bilen utan strul Länk |
|
|
Har fått carsoft att fungera nu!! Har hittat felet på bilen vilket verkar vara en lamdasond på grenröret, går det att se någon ytterligare information om detta via livedata i carsoft? Tex om själva lamban är trasig eller om det läker i grenröret...hörs då inte som att det är nått hål men antar att en litet ett kan göra hela skillnaden |
|
|
Hej ! Har precis varit och testat mitt nyinköpta Carsoft interface (tradera) och installerat Carsoft 6.5.06 med sp1 och crack. Har som så många andra i tråden (har bara läst dom 15 sista sidorna) bara USB-portar och använder en Aten UC232A. Kör Win XP. Av diagnoserna är det bara DME/DDE Test som funkar. Livedata DME funkar också bra, i övrigt är det dött ! Vad kan det bero på ? Skulle också vilja ha en översättning på vad förkortningarna på dom olika modulerna (DME, SIM, DWA osv.) betyder och vad dom har för funktion. Mvh Staffan |
|
|
Hej Har precis kommit igång med Carsoft själv och har eventuellt lite problem. Vore väldigt tacksam för input. Kör med 6.5 och sp som det länkas till i det amerikanska forumet. Kör med detta interface: Länk Jag har använt både en nyare pc med XP (och usb-adapter)och en äldre med seral-port. Så till min fråga. Allt verkar funka ganska hyggligt med båda datorerna och jag kan t.ex läsa live data. Jag har testat på båda min E36or. Dock så tycker jag mig få upp lite väl många "module does not responde". Typ 12 stycken. Några moduler verkar svara som dom ska och jag hittade även några felkoder. Vad skulle detta kunna bero på? Det kan väl inte vara normalt att så många moduler inte svarar? Några förslag? Om någon vill titta på min diagnos så skickar jag den gärna. mvh Fredrik |
|
|
"Skulle också vilja ha en översättning på vad förkortningarna på dom olika modulerna (DME, SIM, DWA osv.) betyder och vad dom har för funktion." Gå in under Help - Glossary så finns det förklaringar. |
|
|
Hej igen ! Ingen som har nå´t konkret tips på hur jag kan felsöka min uppkoppling ? Kan tillägga att jag även testade med motorn igång. /S |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Module not respond = Modulen finns inte på den bilmodellen. Finns en hjälpmeny i Carsoft som förklarar alla förkortningar. Och som vanligt USB adapter är aldrig bra, däremot så säljer One stop en anpassad usb-adapter för just carsoft. Har aldrig haft problem med varken Inpa el Carsoft BMW el Mercedes när man använder seriell port som det är avsett för. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Men jag tycker ändå att det verkar konstigt. Varför svarar inte t.ex ABS, HKL(ACn), BC(board computer), LCM eller CVM. Dessa moduler måste ju finnas i min 328? Min diagnos: Länk Får kontakt med: DME Inst cluster Airbag ZKE/ZVM EVS inget annat. |
|
| Testa att radera felkoder för de moduler som inte svarar. Kanske de hittas då. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
ABS borde du få kontakt med. E36 har ingen ljusmodul, Är en del begränsningar på på diagnos på äldre modeller ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag har precis fått hem min felkodsläsare nu Länk Var sitter uttaget i bilen ? Har inte kollat nått direkt än, men det vore skönt att slippa leta. Hittade inte heller när jag försökte googla på´t. //Kim |
|
|
Går det inte redigera sina inlägg ? Det är ivf en BMW 528 E39 -96 det gäller. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.